گرانول چیست ؟ دستگاه گرانول ساز

گرانول چیست ؟ دستگاه گرانول ساز

Rate this post

مقدمه

همانطور که می‌دانیم قدم اول در تولیدات صنعت جامعه‌ی امروزی مواد اولیه‌ای است که استفاده می‌شود. دلایل بسیاری وجود دارد که باعث می‌شود که مواد اولیه‌ی مورد نیاز برای برخی تولیدات با هزینه‌ی بالایی تهیه می‌شود؛ از جمله این دلایل می‌توان به عدم وفور و در دسترس نبودن این مواد در طبیعت و یا لزوم صرف زمان و زحمت بسیار اشاره کرد. در مقابل این مشکلات شاید بتوان گفت که صنعت بازیافت یکی از راه‌ حل‌هایی است که با ارزان کردن قیمت مواد اولیه روز به روز در حال رشد و پیشرفت می‌باشد.

تاثیر صنعت بازیافت به ویژه برای موادی مانند شیشه، پلاستیک و کاغذ بسیار چشمگیر بوده و به دلیل صرفه جویی در منابع اولیه و کاهش هزینه‌ها اهمیت فراوانی دارد.

با ذکر این مقدمه، قصد داریم به کاربردهای گرانول در صنعت به عنوان یک منبع مهم بازیافت پلاستیک برای برخی تولیدات بپردازیم.

استفاده از گرانول در تولید فیلم های بسته بندی از جمله bopp
استفاده از گرانول در تولید فیلم های بسته بندی از جمله bopp

گرانول چیست؟

در پلیمرها، ساختاری وجود دارد که به آن گرانول گفته می‌شود.

به بیان ساده ‌تر گرانول‌ها دانه‌های گلوله‌ای شکلی هستند که برای تولید مواد مختلف به شکل‌های گوناگون درمی‌آیند که با توجه به شکل گلوله‌ای در ساختار گرانول بسیار اهمیت دارد.

دستگاه گرانول ساز

پلاستیک‌‌ها، با کاربردها و اشکال مختلف به عنوان جز لاینفک زندگی انسان امروزی در آمده‌اند. درصد بالایی از زباله‌های تولید شده پلاستیک هستند. این مواد که به آنها ضایعات پلاستیکی گفته می‌شود. به عنوان ورودی دستگاه گرانول ساز در طی فرایندی به گرانول تبدیل می‌شود.

به عبارت دیگر دستگاه گرانول ‌ساز دستگاهی است که از انواع مختلف پلاستیک‌ها، گرانول را به عنوان خروجی ایجاد می‌کند.

حال شاید این سوال مطرح شود که چرا ضایعات پلاستیکی حتما باید به شکل گرانول در آیند؟

پاسخ به دستگاههای تولید کننده‌ی مواد پلاستیکی برمی‌گردد. این دستگاهها حتما باید ورودی گرانول داشته باشند. البته لازم به یادآوری است که حتی مواد پلاستیکی که از منابع اولیه‌ی دست اول ساخته می‌شود نیز، مواد سازنده‌ی آنها به صورت گرانول‌وارد دستگاه می‌شود.

ساخت گرانول از ضایعات پلاستیکی، ضایعات را از شکل ناهمگون به ساختاری با قابلیت فراوری تبدیل می‌کند.

کاربردهای گرانول

۱-استفاده مجدد از ضایعات پلاستیکی در تولید محصولات جدید

۲- از بین بردن مشکلات محیط زیست

۳- تامین منابع اولیه‌ی محصولات صنعت و کاهش هزینه‌ها

 

 این مقاله تنها بخش کوچکی از فواید گرانول است که بدون شک استفاده از آن تاثیر شگرفی برای صنعت به ارمغان خواهد آورد.

پیمایش به بالا