چاپ فلکسو

انتقال جوهر چاپ فلکسو چیست و چگونه انجام می شود؟

Rate this post

انتقال جوهر اساس چاپ فلکسوگرافی است. این مقدار جوهر است که از طریق اجزای فرآیند چاپ منتقل می شود و در نهایت بر روی بستر.

در فلکسوگرافی ، انتقال جوهر در درجه اول توسط سه چیز کنترل می شود.

  1. آنیلوکس
  2. حامل تصویر (سیلندر)
  3. لایه

اجزای انتقال جوهر

۱. آنیلوکس

آنیلوکس استوانه ای است که برای چرخاندن جوهر روی تصویر حامل استفاده می شود. مقدار جوهر تحویل شده توسط الگویی از نورهای کوچک یا سلولهای کوچک در سطح آنیلوکس کنترل می شود. این الگوی سلولی توسط سه متغیر تعریف شده است.

 

  1. حجم سلول حجم سلول آنیلوکس کل فضای موجود برای نگه داشتن جوهر در یک اینچ مربع سلول در سطح آن است. این میزان جوهر عرضه شده به حامل تصویر و ضخامت حاصل از فیلم جوهر را بر روی بستر کنترل می کند. به طور کلی ، حجم بیشتری برای کارهای روشن تر ، جسورانه تر و حجم کمتری برای کارهای دقیق تر با جزئیات بالا استفاده می شود. حجم سلول به طور معمول در میلیارد میکرون مکعب در هر اینچ مربع (BCM / in2) بیان شده است ، با رهنمودهای کلی در مورد

    مقایسه چاپ فلکسو و چاپ گراور : جوانب مثبت و منفی

    • Solids and Heavy Line 4.0 -9.0 BCM / in2
    • متن و خط منظم ۱.۰ – ۸.۰ BCM / in2
    • Spot Vignette 2.0 – 3.6 BCM / in2
    • رنگ پردازش ۰.۹ – ۲.۸ BCM / in2
  2. زاویه حکاکی 

    زاویه حکاکی ترتیب سلولها در رابطه با محور رول است. متداول ترین زاویه های حکاکی ۳۰ درجه ، ۴۵ درجه و ۶۰ درجه است که ۶۰ درجه به دلیل بسته بندی کارآمد سلول های آن شایع ترین است. این توزیع جوهر یکنواخت را فراهم می کند.

  3. تعداد سلول . شمارش سلول مقدار سلول در هر اینچ است که anilox هنگام زاویه حکاکی اندازه گیری می کند. تعداد سلولهای بالاتر (که مربوط به حجم کمتر هستند) معمولاً برای کارهای دقیق تر مناسب تر هستند در حالی که تعداد سلول های پایین تر (با حجم بیشتر) برای جسورانه تر و کار با تراکم بالاتر بهتر است . استاندارد صنعت چاپ نیمه چاپون g از شمارش سلول های آنیلوکس حداقل ۴ برابر از تعداد خط halftone استفاده می کند. این حداقل نیاز برای پشتیبانی از یک نقطه ۲٪ است. در عمل ، تعداد سلول های بالاتر حتی ممکن است برای ارائه جزئیات برجسته مناسب تر باشد.

 

ترکیب بهینه شما از تعداد سلول ، حجم سلول و زاویه سلولی بر اساس ویژگی های بستر و جوهر متفاوت است.

غالباً با تلاش چندین الگوی سلولی و دیدن نتیجه مطلوب بهترین آنیلاکس انتخاب می شود. برای پیدا کردن این ، یک تست anilox باند شده انجام می شود که در آن یک نمونه چاپی با یک anilox مخصوص اجرا می شود که دارای چندین خط با الگوی سلولی مختلف برای مقایسه عملکرد آنها است.

 

۲. حامل تصویر

حامل تصویر جوهر را به بستر تحویل می دهد. تأثیر عمده ای بر کارآیی و کیفیت چاپ دارد .

حامل های تصویر را می توان از انواع متنوعی تهیه کرد. برای انتخاب یک متغیر چاپی خاص برای یک کار خاص ، از این مواد استفاده شده است

  • فرمول جوهر
  • ویژگی های بستر
  • سرعت مطبوعات
  • دمای کارکرد

کیفیت بالای چاپ فقط درصورتی حاصل می شود که حامل قادر به بیرون کشیدن تمام جوهرها از آنیلوکس باشد و سپس آن را کاملاً به بستر رها کند.

مواد حامل تصویر برای انجام این کار باید بطور ویژه طراحی شوند و در عین حال در برابر فشارهای فرآیند چاپ نیز ایستادگی کنند.

۳. بستر

بستر جوهر را دریافت می کند و هنگام چاپ محصول نهایی می شود. چاپ فلکسوگرافی قادر است بر روی بسیاری از بسترها علامت گذاری کند ، و این باعث می شود تا طیف گسترده ای از نیازهای محصول به اتمام رسیده ، از جمله

  • استحکام بالا
  • انعطاف پذیری
  • ظاهر خاص

نیاز به دریافت رنگ کافی روی بسترهای مختلف بسیاری از متغیرهای فرایند چاپ دیگر ، مانند حامل تصویر و جوهر را هدایت می کند. برای اطمینان از چاپ بهینه ، همه این اجزا باید با دقت کالیبره شوند .

در صنعت چاپ و بسته بندی مهمترین بخش فرآیند چاپ فلکسوگرافی ، استفاده از جوهر است.

پیمایش به بالا