بسته بندی انعطاف پذیر و بسته بندی سفت و سخت: از کدام باید استفاده کرد؟

بسته بندی انعطاف پذیر و بسته بندی سفت و سخت: از کدام باید استفاده کرد؟

Rate this post

بسته بندی انعطاف پذیر کیسه های سبک هستند که با استفاده از گرما یا فشار بسته بندی شده اند. به عنوان مثال ، کیسه های ایستاده ،  کیسه های خلاء و غیره . این نوع بسته بندی را می توان به طور کامل طبق محصول سفارشی سازی کرد و به راحتی نام برند را روی آن چاپ کرد. آنها با هزینه های کم تولید می شوند و در برابر فشار مقاوم هستند.

بسته بندی انعطاف پذیر

بسته بندی سفت و سخت در انتهای دیگر طیف قرار دارد. بسته ها با طرح های سفت و سخت معمولاً شامل قوطی ها، مقوا یا جعبه پلاستیکی یا ظروف شیشه ای است. به عنوان مثال، اسپری ، قوطی های نوشابه  ، بطری های آلومینیوم، شیشه، و غیره. آنها سنگین تر و گران تر از بسته بندی همتای خود یعنی انعطاف پذیر است البته و محافظت بهتری نسبت به آن دارند.

مقایسه هر دو بسته‌بندی: 

هر دو بسته بندی انعطاف پذیر و سفت و سخت دارای طیف وسیعی از کاربردها در صنعت بسته بندی هستند. آنها دارای ویژگی منحصر به فرد و همچنین کاربردهای همپوشانی هستند. تفاوتها در ساخت و ساز ، دوام ، قابلیت تنظیم و پایداری نهفته است.

بررسی اجمالی 

بسته بندی انعطاف پذیر بسته بندی سفت و سخت
مواد مورد استفاده – پلاستیک (پلی اتیلن ، پلی پروپیلن ، PVC و غیره)
– فوم انعطاف پذیر
– کاغذ
– فویل آلومینیومی
– پلاستیک
– فلز
– شیشه
– کاغذ
اندازه – فضای کمتری را اشغال می کند – حمل و نقل آسان تر – می تواند حجیم باشد
– در هنگام حمل و نقل فضای لازم را به خود می گیرد
وزن سبک وزن به دلیل مصالح بکار رفته در ساخت و ساز سنگین تر است
دوام – ممکن است سوراخ شود یا خرد شود – سفت و سخت و بادوام
حفاظت – حداقل محافظت در برابر یا فشار
– خواص محافظ خوب
محافظت عالی در برابر صدمه یا ریختن
قابل چاپ نسبتاً آسان است لایه چاپی اضافی لازم است
سفارشی سازی به راحتی قابل تنظیم است نسبتاً دشوار است
اثرات زیست محیطی بستگی به مواد استفاده شده دارد بستگی به مواد استفاده شده دارد
بسته بندی سفت و سخت در مقابل بسته بندی انعطاف پذیر

از کدام بسته‌بندی باید استفاده کرد؟

هنگام انتخاب بین دو نوع طرح بسته بندی ، درست یا غلطی وجود ندارد. عوامل خاصی وجود دارد که تأثیر قابل توجهی در تصمیم شما خواهد داشت. این عوامل را بررسی می کنیم:

  • بودجه: بسته بندی انعطاف پذیر هزینه های تولید ، انبارداری و حمل و نقل کمتری دارد. آنها فضای کمتری را اشغال می کنند. 
  • نوع محصول (جامد ، مایع ، گاز): بسته بندی انعطاف‌پذیر برای محصولاتی که در حالت مایع قرار دارند ترجیح داده می شود. در حالی که محصولات گازی در بسته بندی سفت و سخت قرار می گیرند.
  • آسیب پذیری محصول یا نیازهای ویژه: بسته بندی انعطاف پذیر خواص سد بهتری را ارائه می دهد. از این رو بیشتر مواد غذایی منجمد در بسته ها قرار می گیرند. اما در مورد محصولاتی که نیاز به محافظت در برابر گرمای شدید یا محافظت در برابر خرد شدن دارند ، بسته های سفت و سخت ترجیح داده می شوند.

  • شرایط حمل و نقل و حمل و نقل: بسته های قابل انعطاف بدون مقاومت به محتویات آن در برابر پرتاب شدن مقاومت می کنند.
  • آیا محصول خوراکی است: بسته‌بندی انعطاف پذیر با توجه به ویژگی های مانع بودن ، مورد توجه صنایع غذایی است و برای بسته بندی غذایی می توان انرا بهترین گزینه دانست.
  • تجربه مصرف کننده: جعبه های سفت و سخت تر قابل استفاده مجدد هستند. آنها مدت زمان بیشتری نگه داشته می شوند – و از این رو می توانند اطلاعات حساس در مورد محصول مانند تاریخ انقضا یا دستورالعمل های خاصی را به خوبی انتقال دهند به مصرف کننده. 
  • برندینگ: با قابلیت تنظیم سفارشی ، بسته بندی انعطاف پذیر را می توان با گرافیک جذاب چاپ کرد تا توجه مصرف کننده را به خود جلب کند.

هنگام انتخاب نوع مناسب بسته بندی ، روش های مختلف آزمایش وجود دارد که به شما در تصمیم گیری بهتر کمک می کند. روش های انعطاف پذیر  بسته بندی غذایی می تواند به شما در بررسی مقاومت کششی یا درز و نشت از جمله موارد دیگر کمک کند. روش های بسته بندی سفت و سخت ، ابعاد ، ظرفیت سرریز شدن و موارد دیگر را بررسی کند.

 

پیمایش به بالا