بسته-بندی-مواد-خشک

بسته بندی مواد خشک

Rate this post

در توضیح بسته بندی مواد خشک باید دانست که میزان تولید خشکبار در کشور ایران رقم زیادی را به خود اختصاص داده است؛ ولی بیشترین حجم این محصولات را برای صادرات به کشور های خارجی و در بحث فروش در بازارهای داخلی به صورت فله ای ارائه می دهند و فقط  تعداد  بسیار اندکی از برند ها بسته بندی این گروه از مواد غذایی را انجام می دهند. توجه داشته باشید که بسته بندی مناسب می تواند در حفظ  خواص کالا و محصول نقش زیادی داشته باشد و مشتریان را به سمت خود جذب کنند. در صورتی که نقل و انتقال محصول بسته بندی شده بسیار ساده تر و شکیل تر باشد. پس اگر بتوانیم این گروه از مواد غذایی را در بسته بندی های مشتری پسند به بازار هدف عرضه کنیم، در صورتی که قیمت تمام شده در مقایسه با نوع فله ای  آن خیلی بیشتر نشود می توان از این طریق سود مناسبی به دست آورد.

بسته بندی خشکبار از مشاغلی است که می توان به صورت خانگی هم انجام داد که در محاسبه هزینه تامین جا و مکان از مجموع حساب ها کسر می شود. برای خرید تجهیزات لازم و ضروری برای بسته بندی خشکبار به سرمایه های ثابت و درگردش به صورت ماهانه نیاز خواهد شد و این روش جز مشاغل زود بازده در بسته بندی هر نوع محصولی به حساب می آید که اکثرا در سال های اول هزینه های ثابت و جاری آن ها از منابع در آمد پوشش داده می شود.

مزایا بسته بندی مواد خشک

محصولات دامپروری و کشاورزی که  فاسد شده، خسارت دیده یا کیفیت غیر قابل قبولی از نظر هر کدام از خصوصیات و ویژگی های حسی داشته باشند مورد پذیرش و قبول مصرف کنندگان قرار نمی گیرند و آن را جزء ضایعات محسوب می کنند. دلایل به وجود آمدن این گونه ضایعات را می تواند به عوامل زیر وابسته باشد:

* آلودگی میکروبی

* تجزیه مواد

* فرآیندهای زیست سوزی

* فرآیندهای زیست سازی (متابولیکی)

* تنش های فیزیکی

فساد در بیشتر موارد به وسیله مخمرها، کپک ها، باکتری ها و ویروس ها به وجود می آید. سر منشاء این آلودگی ها می تواند از مزارع و باغ ها باشد که محصول در حال رشد یا دام و طیور را مورد تهاجم قرار دهد. سپس علامت های قابل رویت فساد طی انبار کردن ، حمل و نقل و یا مصرف محصول دیده می شود. تغییرات متابولیکی غیر متعارفی که به دلیل سرمازدگی، کمبود اکسیژن، گرمازدگی و یا تنش دی اکسید کربن رخ می دهد ممکن است باعث گود افتادگی، لک افتادن، نرم شدگی بیش از حد و اندازه، تغییر در بافت محصول ، تغییر در رنگ کالا و… شود. تنش های فیزیکی در مراحل حمل و جابجایی، برداشت مکانیکی و… وارد می شود و سبب سایش، ضربه دیدگی  و تغییر فیزیکی محصول می گردد.

 

پیمایش به بالا