بسته بندی و نگهداری مواد غذایی

بسته بندی و نگهداری مواد غذایی

Rate this post

دلایل زیادی وجود دارد که بر کیفیت غذا تأثیر منفی می گذارد ، چه از نظر عوامل ذاتی مواد غذایی ، از جمله میزان مواد مغذی آن ، در دسترس بودن آب ، pH و غیره ، و چه از نظر عوامل بیرونی مانند دمای ذخیره سازی ، رطوبت نسبی ، قرار گرفتن در معرض نور خورشید و هوا ، پردازش مواد اولیه و غیره هدف اصلی  حفظ مواد غذایی در شرایط بهداشتی کامل و محافظت از خصوصیات رئولوژیکی و ارگانولپتیک آن است (کاسپ و ابریل ، ۲۰۰۳).

فرآیندهای نگهداری مواد غذایی به ما امکان می دهد محصولات ایمن و باکیفیت و با قیمت مناسب را ارائه دهیم. افزایش دائمی مطالبات مصرف کنندگان از نظر کیفیت و طولانی شدن عمر مفید مواد غذایی ، باعث ایجاد تغییرات مداوم در شیوه تولید مواد غذایی ، توزیع ، ذخیره و فروش می شود. در بین روشهای مختلفی که این انتظارات را تضمین می کند ، می توان ارتباط آن با بسته بندی را عنوان مهمترین مورد بررسی کرد.

بسته بندی

بسته بندی یک روش حفاظت است که از مواد غذایی در برابر نور ، رطوبت و سایر آلاینده های محیطی است. برای یک فرایند بسته بندی صحیح ، باید فاکتورهای زیر در نظر گرفته شود:

  •  ذخیره سازی : ظرفیت انباشته و حمل و نقل ، کنترل کمیت تولید شده ، حفظ محصولات کوچک ،
  • محافظت:  در برابر  شکستگی ، آلودگی ،  تغییر کیفیت. محافظت فیزیکی در برابر  لرزش ،دما و غیره. محافظت در برابر اکسیژن ، گرد و غبار ، باکتری ها و غیره.
  •  اطلاعات:  شناسایی محصول ، توضیحات استفاده یا آماده سازی ، هشدار در مورد خطرات ناشی از استفاده نادرست ، لیست مواد تشکیل دهنده ، داده های غذایی و قیمت و غیره.
  • ارتقاء : ابزار بازاریابی برای تمایز محصول از محصولات مشابه و جلب توجه در مغازه ها و سوپر مارکت ها با استفاده از مارک ها ، رنگ ها ، تصاویر و فرم ها.
  • حمل و نقل : سهولت و ایمنی بیشتر برای انتقال محصولات از تولید کننده به انبار و فروشندگان و حتی مصرف کننده (بسته بندی اولیه).

در حال حاضر می توانیم انواع مختلفی از مواد برای ساخت ظروف ، با نفوذپذیری با مقاومت متغیر و مجاز بودن به نور (شفاف ، شفاف ، مات) پیدا کنیم ، بلکه عناصری وجود دارد که به ما اجازه می دهد بدانیم دما ثابت بوده است یا خیر. در حین ذخیره یا خرابی زنجیره و همچنین غلظت و ترکیب گاز داخل آن وجود داشته است .

بسته بندی غذایی

 بسته بندی زیست تخریب پذیر

به دلیل تطبیق پذیری در شکل و اندازه ، سبک بودن و بهداشتی بودن ، بیشترین استفاده از مواد پلاستیک مصنوعی است. با این حال ، زیرا آنها محصولاتی هستند که تجزیه نمی شوند ، علت آلودگی محیط زیست هستند. بنابراین ، در سالهای اخیر انواع جدیدی از مواد آلاینده کمتر یا بازیافت آسان تولید شده است که به آنها بسته بندی زیست تخریب پذیر گفته می شود  .

ظروف زیست تخریب پذیر از منابع تجدید پذیر می آیند و بسیاری از آنها به عنوان خوراکی شناخته می شوند. آنها به عنوان مانعی برای میکروارگانیسم ها و بهبود خواص ظاهری ، رنگ و شفافیت استفاده می شوند.

امروزه بسته بندی غذایی در بازاریابی بسیار حیاتی است ، زیرا علاوه بر تأمین حفاظت بهتر ، عمر بیشتر مواد غذایی و اطلاعات برای مصرف کننده ، آنها باید تأثیر بصری تولید کنند که باعث می شود تا از محصولات مشابه متمایز کنند تا در انتخاب نهایی انتخاب شوند. 

یک ظرف مناسب باید با جلوگیری از عبور مواد خارجی از آلودگی مواد غذایی جلوگیری کند. در بعضی موارد ، بسته بندی غذایی می تواند باعث ایجاد تغییر در طعم ، بو و بافت مواد غذایی شود و برای سلامتی مضر باشد ، بنابراین لازم است موادی که با آن ساخته شده است را کنترل کنید.

خلاصه

مهمترین مزایایی که بسته بندی با کیفیت برای مواد غذایی ارائه می دهد:

  • برای حفظ خواص ارگانولپتیک مواد غذایی و در نتیجه کیفیت آن.
  • ماندگاری محصول را طولانی تر می کند.
  • واکنش های آنزیمی و میکروبی را کند می کند.
  • حمل و نقل و ذخیره سازی بهداشتی تر را بیشتر می کند.
  • بو های ناخوشایند را از بین می برند.
  • ارائه محصول نهایی را تضمین می کند.

 

پیمایش به بالا