صنعت-چاپ-و-بسته-بندی-در-ایران

صنعت چاپ و بسته بندی در ایران

۵/۵ - (۱ امتیاز)

صنعت چاپ و بسته بندی در تاریخ ایران:

صنعت چاپ و بسته بندی در ایران دارای تاریخ و سابقه طولانی است. در زیر به طور جداگانه صنعت چاپ و بسته بندی را با هم بررسی می کنیم.

صنعت چاپ:

صنعت چاپ در ایران از بازار بسیار بزرگی برخوردار است. این بازار وسیع به علت موقعیت استراتژیک، دانش تخصصی و برخی عوامل اقتصادی و انسانی دارای پتانسیل بالایی برای پیشرفت و ارتقا وضعیت دارد. از عوامل مهم در پیشرفت و توسعه ایران برای تبدیل شدن به یک قطب تولیدی می توان به تسهیلاتی دولت ایران برای سرمایه ‌گذاران خارجی ها، آموزش نیروی کار با کمترین قیمت، موقعیت جغرافیایی، دسترسی به بازارهای عمده مصرف ‌کننده (خاور میانه و شمال افریقا، نزدیکی به روسیه و خط واصل اروپا و آسیا) ، دسترسی به انرژی‌ های فسیلی ارزان اشاره کرد.
زمانی که موارد فوق با فناوری‌ های پیشرفته و تجربیات افراد در تولید و صادرات در کنار هم شوند، نتیجه آن آسانی در صادرات است. در این صورت بازار هدف دیگر به ایران محدود نخواهد شد. یکی از مهمترین عوامل در ضعف صنعت چاپ ایران وجود تجهیزات مکانیکی قدیمی است که باعث به وجود آمدن معایب زیادی در کیفیت و رقابت محصولات می‌ شود. هم اکنون به دلیل ضعف در امکانات، ظرفیت‌ های مختلف سخت ‌افزاری و نرم ‌افزاری این صنعت در اختیار کشورهای دیگر مانند چین و ترکیه قرار گرفته و این کار سرمایه‌ گذاری ‌های بین ‌المللی را به جای ورود به ایران به کشورهای بالا هدایت می کند و این یکی از چالش ‌های جدی صنعت چاپ ایران به شمار می‌ رود.

صنعت بسته‌ بندی:

بسته‌ بندی از ابزار های تاثیرگذار ، مهم و رقابتی در تولید درآمد و بالا رفتن صادارت به حساب می آید. مقوا، کارتن، و کاغذ به عنوان یک ماده و متریال پر مصرف در صنایع بسته‌ بندی بیشترین کاربرد و سهم در زنجیره چاپ و بسته‌ بندی محصولات را به خود اختصاص می دهند. طی تحقیقات انجام شده و مقایسه چاپ و بسته ‌بندی در ایران با کشورهای دیگر، از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست. طی بررسی آمارها در صنعت بسته ‌بندی سهم ایران در مقایسه با صنعت جهانی بسته ‌بندی بسیار اندک است. پائین بودن جایگاه ایران در صنعت بسته ‌بندی و نبود آینده روشنی برای رشد این صنعت می‌ تواند تبعات منفی برای اقتصاد کشور به دنبال داشته باشد.
طی تحقیق کارشناس اقتصادی، بسته‌ بندی نامرغوب و نامناسب باعث شده خیلی از کالا‌های ایرانی با وجود داشتن مرغوبیت، امکان به وجود آمدن رقابت در بازار‌های صادراتی را نداشته باشند.
صنعت بسته‌ بندی ایران به عنوان تولید کننده کالاهای مرغوب و با کیفیت و دارای هزینه تولید بالا شناخته شده است. کمبوداتی در تجهیزات مکانیکی و تهیه مواد اولیه بسته ‌بندی وجود دارد که باید برطرف شوند. متاسفانه وابستگی صنعت بسته ‌بندی ایران به بقیه کشورهای خارجی وجود دارد.

پیمایش به بالا