چاپ و بسته بندی مواد غذایی: لفاف مهر آموز

چاپ و بسته بندی مواد غذایی : نکات کلیدی در بسته بندی

Rate this post

طراحی بسته بندی یکی از نکات مهم در پیشرفت و توسعه کار است. مواد غذایی که به صورت عمده تولید و در بازار پخش می‌شوند لازم به یک بسته بندی مناسب و چاپ برای معرفی دارند.هر چقدر این بسته بندی جذاب و چشمگیر باشد میزان جذب مشتری و فروش افزایش می‌یابد.

 

انواع چاپ و بسته بندی

۱-متالایز:نوعی بسته بندی که رنگ آلومینیومی در داخل و چاپ در بیرون دارد مثل بسته بندی چیپس

۲- صدفی: بسته بندی که رنگ شیری در داخل و چاپ روی آن قرار دارد. مثل بسته بندی نمک و بستنی

۳- بسته بندی شفاف:بسته بندی که محتوای داخل بسته را می‌توان مشاهده کرد. مثل بسته بندی ماکارانی

۴- بسته بندی پنجره شفاف:دارای یک پنجره شفاف برای دیدن محتوای داخل بسته بندی است.این نوع بسته بندی بخاطر ظاهر جذاب و بهداشتی دارای طرفداران زیادی برای بسته بندی در فروشگاه‌ها است.مثل بسته بندی حبوبات، بسته بندی پاستیل

چاپ و بسته بندی مواد غذایی : نکات کلیدی در بسته بندی

اساس قیمت بسته بندی

۱-تعداد رنگ چاپ

۲-ابعاد بسته بندی

۳- جنس مواد اولیه

 

سوالات مهم در طراحی و چاپ انواع جعبه مواد غذایی

۱-کیفیت و مواد بسته بندی:چه موادی برای محافظت بیشتر محصول لازم است؟

۲– ساخت جعبه بسته بندی: آیا جعبه انعطاف پذیر بهتر است یا سخت؟

۳- سادگی و سهولت بسته بندی ثانویه:آیا شکل و اندازه جعبه، باعث می‌شود که جابجایی کالا دارای مشکل ‌شود؟

۴- سهولت ذخیره سازی و توزیع:هزینه بسته بندی و حمل کالا چقدر است؟

۵- عمر مفید چاپ و بسته بندی: کالا در قفسه‌های فروشگاه، تا رسیدن به دست مشتری چقدر دوام می‌آورد؟

۶- اطلاعات روی جعبه: برروی جعبه چه اطلاعاتی لازم است ثبت شود تا هویت کالا مشخص شود؟

۷- حس مشتری: مشتری در موقع برداشتن جعبه کالا از قفسه چه چیزی دریافت می‌کند؟

 

نکات مهم در طراحی بسته بندی مواد غذایی

 نکات مهمی که در چاپ و بسته بندی مواد غذایی لازم است مورد توجه قرار گیرند، به شرح زیر است:

۱-جهت حفظ ارزش غذایی کالا باید بهداشت و سلامت جعبه در نظر گرفته شود.

۲- مقاومت جعبه براساس میزان بار و سنگینی محصول باید طراحی شود.

۳- طراحی جعبه‌های ضد رطوبت مختص مواد غذایی یخچالی باید انجام شود.

۴- توجه به این مساله که نباید مواد غذایی با مواد بسته بندی و چاپ روی آنها واکنش نشان دهد.

 

 

کلام آخر

یک طراح حرفه ای علاوه برجذابیت و زیبایی طرح بسته بندی باید به فرهنگ اجتماعی و بومی منطقه، سن وسال مشتری، سلیقه و اخلاق مشتری، حمل و نگهداری و فروش کالا، انتخاب نام مناسب برای کالا و….توجه داشته باشد.

 

پیمایش به بالا