داستان برند Brand Story چیست؟
حقیقت سخت این است: داستان ها به اشتراک گذاشته می شوند زیرا مخاطبان آنها را جالب می دانند ، نه به این دلیل که به یک برند تعلق دارند. و احتمالاً ، بزرگترین چالش یک برند این است که چگونه توجه ، زمان و جذابیت مخاطبان پراکنده امروز را جلب کنیم.
پایگاه خبری دنیای برند، مهمتر از همه ، به نظر من ، داستان برند باید دارای سه عامل اصلی باشد: ارتباط ، حقیقت و معنی. و باید همیشه مردم محور باشد نه محصول گرا.
یک روایت تجاری با معنای وسیع برای جامعه ، برخورد بین هدف تجاری و بینش انسانی را تحقق می بخشد. هنگامی که حقیقت نام تجاری از طریق داستانهای مرتبط و معنادار با حقیقت مردم هماهنگ است ، ارزش ایجاد می کند.
بنابراین برندها باید مسیر روایت های معنادار را انتخاب کنند ، جایی که داستان هایی که بر اساس حقیقت و برای افراد واقعی ساخته شده است ، اثبات شده است که بسیار خوب کار می کنند. انتخابی که به طور مستقیم با هدف تجاری ، حرف و نقش آن در جهان و آنچه در ارتباط است و برای مخاطبان ارتباط دارد ، ارتباط دارد
بسیاری از مردم فکر می کنند که داستان برند Brand Story تاریخچه برند آنها است یا چیزی که در یک جلسه بازاریابی کار می کردید. آنها کاملا اشتباه نیستند این می تواند بخش مهمی از داستانبرند شما باشد. در واقع، با این حال، داستان برند شما باید چیزی بسیار وسیع تر باشد.
داستان برند Brand Story یک روایت منسجم است که تمام حقیقتها، اتفاقات، تاریخچه و احساساتی را که توسط برند شما به وجود آمده است، در بر میگیرد.
بر خلاف تبلیغات سنتی، که در مورد نشان دادن و صحبت کردن در مورد برند شما، داستان باید واکنش احساسی را الهام ببخشد. چیزهایی که بر برند شما تاثیر می گذارند عبارتند از محصول، قیمت، تاریخ، کیفیت، بازاریابی، تجربه در فروشگاه، هدف، ارزش، محل، و مهمترین چیز، آنچه که دیگران در مورد شما می گویند.
داستان یک تصویر کامل از واقعیت ها، احساسات و تفاسیر است، که حتی بخشی از داستانتان به شما گفته نمی شود.
برعکس تبلیغات سنتی، که در مورد برند شما آگاهیرسانی میکند و برند شما را به نمایش درمیآورد؛ داستانبرند بایستی یک واکنش احساسی را به مخاطب الهام ببخشد.
داستان برند Brand Story شما باید احساسات مخاطب را برانگیخته در ذهن وی ماندگار شود.
داستان برند Brand Story را با متون تبلیغاتی اشتباه نگیرید.
داستان برند Brand Story باید به گونهای باشد که مخاطب بتواند به راحتی با آن ارتباط برقرار کرده و هیچ شک و شبههای باقی نماند. در صورتی که در بیشتر اوقات محتواهایی که صرفاً به هدف تبلیغات تولید شدهاند، این ویژگی را ندارند.
در نهایت میتوان گفت اگر داستان برند Brand Story شما خلاقانه بوده، بر سر زبانها بیفتد و برای مخاطبان باورپذیر باشد، نشان دهندهی موفقیت شما در خلق آن داستان برند است.
برخی از مواردی که میتواند داستانبرند شما را تشکیل دهد:
- تاریخچه برند شما (از کجا شروع کردید؟ چگونه شروع کردید؟ چه مصیبتهایی سر راهتان بود؟ و…)
- محصولتان چیست؟ چه بود؟ چه تغییراتی کرد؟ واکنش اولیه مردم نسبت به محصولتان چه بود؟ شما چه کردید؟ (مثلا میتوانید چند رمز و راز را نیز درباره این که اصلا چه شد که تصمیم گرفتید فلان محصول را تولید و معرفی کنید، بگویید)
- بازاریابیتان چگونه بود؟ چه چالشهایی داشتید؟ چگونه به این موقعیت رسیدید؟
- میتوانید در مورد اتفاقاتی که در داخل شرکتتان و بین اعضا میافتد صحبت کنید.
- در مورد خودتان بگویید! مثلا کجا درس خواندید؟ از چه زمانی تصمیم گرفتید که این شرکت را تاسیس کنید؟ واکنش دوستان و آشنایانتان چه بود؟…
ویژگی داستانبرند Brand Story:
در کنار محتوای منتشرشده توسط شما، داستانبرند موارد زیر را هم شامل میشود:
- ارزشهای اصلی شما
- پیام متفاوت بودن شما
- تجربهای که مشتریان از استفاده کردن از محصولات یا خدمات شما دارند
- دیدگاههای آنلاین مشتریان در مورد محصولات یا خدمات شما
- روش برخورد کارمندانتان با مشتریان
- اینکه کارمندان شما در مواجهه با مردم چگونه در مورد شرکتتان صحبت میکنند
- اشاره به برند شما در رسانه
معرفی کتاب داستان سرایی برند
یاداشت
محسن غلام پور مدیرمسئول مجله دنیای برند کارشناس شبکه ایران کالا