بسته-بندی-مواد-غذایی

اصول بسته بندی مواد غذایی

۵/۵ - (۱ امتیاز)

پس از تولید شدن هر محصول، برای اینکه  سالم و صحیح به دست مشتری وبه بازار مصرف و عرضه برسد نیاز به رعایت اصول بسته بندی مواد غذایی دارد. این موضوع برای تولید کنندگان محصولات غذایی دارای اهمیت خاصی است. از علت های مهم و پر اهمیت در اصول بسته بندی مواد غذایی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تنوع محصولات غذایی

مواد غذایی دارای یک طیف گسترده از اقلام خوراکی هستند که می توان به لبنیات، خشکبار، آجیل، میوه و تره بار،  گوشت قرمز و گوشت مرغ، تنقلات گوناگون (شکلات، چیپس، شیرینی،  پفک) و… اشاره کرد. گوناگونی و تنوع مواد غذایی به معنی داشتن تنوع شرایط نگهداری آدر آن ها است. این موضوع باعث شده تا برای هر ماده غذایی یک بسته بندی متناسب با آن طراحی شود.

حساس بودن شرایط نگهداری

مواد خوراکی به علت حساس بودن در اکثر موارد نمی توان به مدت طولانی نگهداری شوند، زیرا دارای تاریخ مصرف محدود بوده که بعد از این که این زمان تمام می شود ممکن است دچار فساد و خرابی شود. اما بعضی وقت ها یک بسته بندی نامناسب هم باعث زود خراب شدن مواد غذایی حتی زودتر از زمان استاندارد آن می شود. بسته بندی های نامناسب با عبور دادن هوا و رطوبت به داخل محصول باعث ایجاد فساد قبل از زمان آن می شود. پس بسته بندی مواد غذایی باید به شکلی باشد که از فاسد زود به هنگام  جلوگیری کرده و تا حد ممکن مدت زمان و طول عمر نگهداری مواد غذایی را افزایش دهد.  برای مثال، نفوذ رطوبت در داخل بسته بندی خیار شود و زیتون باعث  کپک زدگی آن ها شده که در صورت بسته بندی و وکیوم می توان از این کار جلوگیری کرد.

تاثیر مستقیم روی سلامت افراد

برخی از مواد غذایی به طور مستقیم با بسته بندی خود در ارتباط و تماس هستند. بنابراین، اگر تولید کننده بسته بندی طبق اصول بهداشتی انجام ندهد، ماده غذایی به آسانی با انواع باکتری و میکروب آلوده در تماس خواهد بود. مشخص است که سلامتی افراد جامعه در صورت مصرف کردن غذاهای آلوده به خطر می افتد که نتیجه آن شیوع ویروس ها و بیماری های گوناگون در سطح جامعه خواهد بود.

 

ویژگی های بسته بندی خوب و مناسب

بسته بندی هایی که برای انواع مواد غذایی تولید می شوند  در بیشتر موارد با به کار گیری انواع  سلفون های CPP، OPP هستند و دارای ویژگی و خصوصیات زیر می باشند:

* حفظ ماده غذایی از نور و گرما، رطوبت که باعث سالم ماندن آن تا زمان مصرف است.

* سادگی در مصرف و امکان مصرف دوباره مواد غذایی که ممکن است در یک وعده غذایی استفاده نشوند مثل انواع ماکارونی و حبوبات

* داشتن ظاهری چشمگیر و زیبا که باعث بالا رفتن جلب توجه مشتری و افزایش راندمان فروش مخصوصا  در برندهای تازه تاسیس است.

* چاپ و رنگ با کیفیت و  بهترین  جوهر چاپ به وسیله پیشرفته ترین دستگاه های چاپ پلاستیک انجام شود.

 

 

انواع بسته بندی مواد غذایی

 

* پاکت

* با مواد اولیه مانند opp ، cpp ، bopp

* نایلون

* نایلکس

 

گروه آموزشی چاپ و بسته بندی لفاف مهر آموز 
www.chapamoz.ir

پیمایش به بالا