در امر تولید، داشتن دانش نحوه بسته بندی چشمگیر و جالب برای هر تولید کننده لازم و ضروری است. در این مقاله سعی داریم شما را با نحوه بسته بندی مطلوب محصولات غذایی بیشترآشنا کنیم
تا فروش افزایش یافته و مشتریان به خرید وفادار باشند.
مقدمه
یک بسته بندی مناسب مثل یک فروشنده خاموش نقش خود را ایفا میکند. به همین خاطر کارخانجات تولیدی برای اینکه در رقابت بازار کار موفق شوند سالهاست که به بحث بسته بندی متمرکز شده و از طراحی، گرافیک، رنگها برای ایجاد رابطه با مشتری استفاده میکنند.
تاریخچه بسته بندی مواد غذایی
بسته بندی با توجه به کالای به کار رفته در آن ( کاغذ، شیشه، فلز، پلاستیک) دارای تاریخچه متفاوتی است.
تعریف کوتاه بسته بندی
حفاظت از محصول در زمان توزیع
انواع بسته بندی مواد غذایی
۱- بسته بندی شیشه ای( ظروف شیشهای)
۲- بسته بندی فلزی( حلبی)
۳- بسته بندی پلاستیکی( ظروف پلاستیکی)
۴- بسته بندی کاغذی یا مقوایی
هدف از بسته بندی مواد غذایی
۱- محافظت از محصول
۲- فراهم آوردن شرایط آسان برای انتخاب مشتری
۳- برقراری ارتباط با مشتری
۴- جذب مشتری برای خرید دوباره
۵- نشان دهنده هویت شرکت
انواع بسته بندی مواد غذایی
۱- بسته بندی اولیه(مصرفی): این نوع بسته بندی محتوای کالا را در خود جای میدهد.
۲- بسته بندی ثانویه: بسته بندی که بعد استفاده از کالا دور انداخته میشود.
۳- بسته بندی حمل و نقل: برای شناسایی، نگهداری و حمل و نقل آسان و بهتر کالا استفاده میشود.
مزایا بسته بندی مواد غذایی
۱- کارایی و سهولت در مصرف
۲- حمل و نقل آسان
۳- توزیع و فروش راحتر
۴- کمک به مصرف کننده برای خرید آگاهانه
۵- نگهداری کالا به مدت طولانی
۶- جلوگیری از صدمه دیدن کالا در موقع حمل و نقل
معایب بسته بندی مواد غذایی
۱- افزایش هزینه تولید
۲- عدم بازیافت و تجزیه در محیط