روش-های-بسته-بندی-مواد-غذایی

روش های بسته بندی مواد غذایی

Rate this post

هر روزه بیش از پنج میلیارد لیتر آب آشامیدنی،  آب میوه، شیر و بقبه مواد غذایی مایع در جهان مصرف می شود. روش نگهداری و لیبل بسته بندی نقش مهمی در حفظ کیفیت محصولات دارد. در حقیقت مواد غذایی سالم باید بدون نیاز داشتن به افزودنی، مواد نگهدارنده بسته بندی شود و در اختیار مشتری و مصرف کنندگان قرار گیرد. به نظر شما چنین  کاری چگونه ممکن است؟

لیبل و بسته بندی در دوران اولیه تاریخ

در دوران های اولیه تاریخ هنگامی که بشر غذایی را پیدا می کرد، بلافاصله آن را به مصرف می رساند. خانواده ها چیزی را که تولید می کردند یا ان را به دست می آوردند خودشان مورد استفاده قرار می دادند. آن ها به نوعی خودکفا بوده لذا نیاز کمی به روش های بسته بندی غذا یا حتی نگهداری و نقل و انتقال آن وجود داشت. هنگامی که نیاز به ظروف در انسان های اولیه حس شد، طبیعت قسمتی از مواد مانند پوسته و لفاف را در اختیار بشر گذاشت تا نیازهای خود را برطرف کند. بعدا ظروف تهیه شده به شکل کامل شده  و از مواد طبیعی مثل گیاهان بافته شده، چوب کنده کاری شده  و استخوان حیوانات ساخته می شد. از وقتی مواد شیمیایی و معدنی به وجود آمدند، سفالگری و فلزسازی توسعه زیادی پیدا کرد که در نتیجه آن بقیه شکل های بسته بندی نیز به ظهور کردند.

 

روش های بسته بندی برای موارد متعددی

 

* بسته بندی محصولاتی برای مصرف کردن تعداد زیادی از مشتریان

محافظت کالاها از آسیب های طبیعی، آلودگی و سرقت

* امکان حمل و نقل و نگه داری کالا

* برای نشان دادن جذابیت کالا درج اطلاعات،  طراحی رنگی و هولوگرام

انواع روش های بسته بندی

برای هر محصولی یک نوع بسته بندی خاصی وجود دارد. اگرچه لیبل بسته بندی امروزه امری واضح به شمار می رود. ولی استفاده کردن از این روش نتیجه سال ها اختراع و در قسمتی از موارد اتفاقات ناگهانی به وجود می آید. این روزها  انواع لیبل بسته بندی در بازار وجود دارد که از مواد گوناگون مانند پلاستیک، کاغذ، فلز یا شیشه ساخته می شوند. اما روش اصلی برای شناخت لیبل و بسته بندی ها، به دو شکل «انعطاف پذیر»، «نیمه منعطف» و «سخت» تقسیم می شود.

 

* بسته بندی به صورت منعطف و نیمه منعطف

روش های بسته بندی در انواع منعطف مانند کیسه های کاغذی، پوشش های پلاستیکی وجود دارند و پاکت های نایلونی و کاغذی که برای وسایل خریداری شده و حمل  و نقل استفاده می شوند. برای  مثال یک لیبل بسته بندی نیمه منعطف جعبه های مقوایی که برای وسایل کوچک مانند خانه، حبوبات، بسیاری از اسباب بازی ها و قسمتی از مواد غذایی درون آنها بسته بندی می شود.

بسته-بندی-مواد-غذایی-منعطف-و-نیمه-منعطف

* بسته بندی به شیوه سخت

برای خیلی از مواد غیرغذایی روش های بسته بندی وجود دارد که از  مواد سخت تهیه می شود و روکش آن به داخل جعبه تا می شود و می توانید آن را در قسمتی  نگه داری کرد. شکل های لیبل بسته بندی سخت نیز مانند بطری های شیشه ای، صندوق و قوطی های فلزی است.

بسته-بندی-به-شیوه-سخت

گروه آموزشی چاپ و بسته بندی لفاف مهر آموز 
www.chapamoz.ir

پیمایش به بالا