چاپ و بسته بندی در استان‌ های ایران

چاپ و بسته بندی در استان‌ های ایران

Rate this post

چاپ و بسته بندی چیست؟

ساختن محفظه‌ای که محتوای کالا را از مرحله تولید، مصرف، فروش حمایت می‌کند.

تاریخچه چاپ و بسته بندی در ایران

بسته بندی دارای تاریخچه متفاوتی بر اساس نوع کالای بکار رفته در آن است.

کشور ایران به خاطر موقعیت جغرافیایی خود در منطقه از دیرباز سابقه داد و ستد کالا و محصولات خود به شکل کاروان‌های ادویه، صنایع دستی، پارچه و… را با کشورهای دیگر داشته است و بسته بندی کالاها را با کیسه‌هایی مثل چوب و صندوق و گونی برای مسیرهای طولانی استفاده می‌کرد.

بسته بندی در اروپا دارای دو قرن ولی در ایران فقط نیم قرن است.

بسته بندی در ایران با ساخت قوطی فلزی در سال ۱۳۰۹ هجری شمسی توسط فردی به اسم ” درخشان” آغاز شد.

در سال ۱۳۲۸ هجری شمسی هم اولین کارخانه کاغذسازی را در کهریزک بنا  و از کاغذهای باطله برای تولید کاغذ و مقوا استفاده می‌کردند.

صنعت کاغذ در ایران بر اساس تولید خمیر و کاغذ بود که روزبه روز کاملتر شد.

اولین قوطی فلزی برای یسته بندی روغن نباتی در سال ۱۳۳۰ هجری شمسی با کمک دستگاه‌های پیشرفته ساخته شد. و در سال ۱۳۴۴ هجری شمسی سیستم لاک زنی اتوماتیک در ایران به وجود آمد.

هم اکنون شرکت‌های داخلی قادرند تا لایه بیرونی کارتن و کاغذهای مورد استفاده در جعبه‌ و کاغذهای حفاظت شده ، لایه‌های پلیمری برای محصولات پاستوریزه و استرلیزه را تولید کنند.

اولین کارخانه مدرن تولید کاغذهای تحریر (چوکا) با کمک تفاله نیشکر در سال ۱۳۴۹ هجری شمسی در منطقه هفت تپه استان خوزستان بنا شد.

در همین سال‌ها بود که کارخانه چوکا (کارخانه چوب و کاغذ ایران) توانست با کمک خمیرهای وارداتی و داخلی، کاغذهای کرافت و بسته بندی را تولید کند و باعث ترقی صنعت بسته بندی و تولید بسته بندی سلولزی در ایران شود که امروزه این صنعت با پیشرفت زیادی رو به جلو در حال حرکت است.

در سالهای گذشته و امروزه شرکت‌های تولیدی برای افزایش بهره‌وری و صادرات محصولات خود اهمیت زیادی به بسته بندی می‌دهند.

کلام آخر

در این مقاله نشان دادیم که از ابتدای تولد بشر، نگرانی انسان برای محافظت از مواد و بافتن راهی برای بسته بندی و حفاظت بهتر بوده است.

پیمایش به بالا