آشنایی بیشتر با چاپ و بسته بندی مواد غذایی

آشنایی بیشتر با چاپ و بسته بندی مواد غذایی

Rate this post

در سبک زندگی عصر مدرنیته و پیشرفته ­ی امروز صنعت بسته ­بندی مواد غذایی، به­ شدت مورد نیاز است. اغلب بسته بندی مواد غذایی اهداف زیر را دنبال می­کند.

  • جا­به­جایی و توزیع مناسب محصولات

  • محافظت از مواد غذایی نسبت به هوا، باکتری، گرما، سرما، لرزش و…

  • برندسازی و بازاریابی برای محصول

در دنیای امروز بسته­ بندی جذاب که نتیجه­ی طراحی و چاپ شکیل و باکیفیت بر جعبه ­ها است، تاثیر زیادی در ترغیب خریدار دارد.کیفیت چاپ پایین نه تنها از ارائه­ی مناسب اطلاعات اساسی محصول عاجز است، بلکه از لحاظ ظاهری بسته­ بندی محصول را غیر جذاب کرده و نمی­تواند احساس خرید را در خریدار ایجاد کند.همچنین خریدار را نسبت به آن برند خاص بدبین می­کند. به همین جهت لازم است از تکنولوژی های چاپ با کیفیت بالا استفاده شود.تکنولوژی­های چاپ مختلفی جهت چاپ بر بسته بندی مواد غذایی مورد استفاده قرار می­­گیرند، که در این مقاله چاپ افست، چاپ فلکسو، چاپ هلیو را بررسی می­کنیم. این روش­ها می­توانند طر­ح­های مختلف را با کیفیت­ بالا بر بسته ­بندی­های گوناگون محصول چاپ کرده و نقش موثری در ارائه­ی اطلاعات محصول و بازاریابی آن­ ایفا کنند.

چاپ افست در بسته ­بندی مواد غذایی

چاپ افست روشی از چاپ است که در آن، چاپ تمام رنگی با کیفیت بالا بر روی کاغذ و مقوا انجام می­شود. همانطور که می­دانید امروزه مقوا و کارتن در بسته ­بندی مواد غذایی نقش مهمی دارند. برای مثال حتما کارتن های خرما و سایر مواد غذایی که جعبه ­ی کارتنی و مقوایی دارند را دیده اید.چاپ افست بر روی مواد کارتنی و مقوایی اغلب به صورت غیر مستقیم بوده و ابتدا طرح بر روی یک کاغذ نازک چاپ شده و سپس بر روی جعبه چسبانده می­شود.اغلب به این کارتن­ها، کارتن­های لمینتی می­گویند.در چاپ افست از چهار رنگ اصلی آبی، مشکی، زرد و قرمز استفاده می­شود و از ترکیب آن­ها رنگ­های متفاوت ساخته می­شود.

چاپ افست بر روی جعبه های بسته بندی
چاپ افست بر روی جعبه های بسته بندی

کارتن های لمینتی نسبت به آن دسته کارتن های بسته­ بندی مواد غذایی که از چاپ های دیگر مانند فلکسو ایجاد می­شوند. استحکام بالاتر، مقاومت بالاتر و کیفیت چاپ بالاتری دارند.

همچنین بسته­ بندی بسیاری از مواد غذایی از جمله برخی نوشیدنی­ها و… به صورت قوطی فلزی می­باشد که در اینجا نیز می­توان از چاپ افست استفاده کرد. البته این نوع چاپ بر قوطی­های فلزی از نظر خشک کردن پس از چاپ نسبت به کارتن­ها متفاوت است. در چاپ بر کارتن­ها اغلب خشک شدن با گذشت زمان انجام می­شود اما در چاپ بر روی قوطی­های فلزی با استفاده از حرارت دادن و پختن ورقه ­های فلزی خشک شدن انجام می­شود.

چاپ فلکسو در بسته بندی مواد غذایی

در  چاپ فلکسو که یک روش مستقیم چاپ به حساب می­آید، اغلب از یک صفحه­ ی انعطاف ­پذیر از جنس ژلاتین یا الاستومتر که کلیشه نامیده می­شود. استفاده می­شود.چاپ فلکسو نسبت به چاپ افست وسعت بالاتری دارد چراکه می­تواند در بستر­های مختلفی از جمله کاغذ و کارتن و حتی فیلم­های پلاستیک و سلفون قابل استفاده باشد.

لیبل IML
لیبل IML

چاپ هلیو در بسته­ بندی مواد غذایی

 چاپ هلیو یک فرایند چاپ دوار و برجسته به حساب می­آید و در آن از کلیشه­ های فلزی استفاده می­شود. و با وجود کیفیت بالا ،سرعت بالا در چاپ و ماندگاری بالای چاپ به دلیل هزینه­ های زیاد، برای چاپ­های با تیراژ کم مناسب نبوده و صرفه­ی اقتصادی ندارد.

چاپ هلیو در بسته ­بندی مواد غذایی

در آخر چند شرکت که در حوزه­ ی چاپ و بسته بندی مواد غذایی فعالیت می­کنند را به شما معرفی می­کنم.

  • شرکت اصفهان مقدم
  • شرکت چاپ پارس
  • شرکت شیک پک
  • شرکت رسام نقش
پیمایش به بالا