بررسی بازار بسته بندی مواد غذایی در سال 1401-1402

بررسی بازار بسته بندی مواد غذایی در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۲

۵/۵ - (۳ امتیاز)

امروزه بازار صنعت بسته بندی مواد غذایی گسترش بسیار زیادی داشته است، این صنعت به یکی از صنایع کاربردی در دنیا شناخته می‌شود که در زندگی تمام ما انسان‌ها وجود دارد و کم‌تر کسی است که با بسته بندی مواد غذایی برخورد نداشته باشد، اکثر محصولات غذایی که امروزه در فروشگاه‌ها و رستوران‌ها و… ارائه می‌شوند دارای بسته بندی هستند که مزیت‌ها و کاربردهای بسیار فراوانی دارد، صنعت بسته بندی مواد غذایی امروزه در قلب بازار قرار گرفته است که برای مشتری و فروشنده از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد، اگر در این چند سال اخیر شرکت‌ها کاربرد این صنعت را متوجه نمی‌شدند نمی‌توانستند محصولاتشان را وارد بازار کنند، اگر قصد دارید با این صنعت آشنا شوید با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید قصد داریم به بررسی بازار صنعت بسته بندی مواد غذایی در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۲ بپردازیم و به طور کامل با این صنعت آشنا شویم.

بسته بندی مواد غذایی چیست؟

قبل از اینکه به بررسی بازار صنعت بسته بندی مواد غذایی در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۲ بپردازیم اجازه دهید به طور کامل با بسته بندی مواد غذایی، کاربردها، روش‌ها و… این صنعت آشنا شویم تا افرادی که شناختی با آن ندارند آشنا شوند و اطلاعات مفیدی در این باره به دست آورند.

اگر به طور ساده بگوییم بسته بندی مواد غذایی چیست! باید گفت یک روش است که بتوانیم از محصولات در مقابل برخی از عوامل محافظت کنیم؛ محصولات بسیار کمی وجود دارند که از بسته بندی استفاده نمی‌کنند و حمل آن‌ها دشوار می‌شود، زمانی که محصول را در بسته بندی قرار می‌دهیم به‌راحتی می‌توانیم آن را انبار کنیم و در سریع‌ترین زمان آن را به‌راحتی و بدون مشکل حمل کنیم.

شرکت بسته بندی مواد غذایی
شرکت بسته بندی مواد غذایی

انواع بسته بندی مواد غذایی:

بسته بندی مواد غذایی انواع مختلفی دارد، برای هر محصول بر اساس اندازه و کاربرد بسته بندی مناسبی را طراحی می‌کنند، با گسترش این صنعت امروزه از انواع مختلف بسته بندی استفاده می‌شود، در این بخش قصد داریم چند مورد از انواع بسته بندی مواد غذایی را به شما معرفی کنیم، این بخش را به‌خوبی مطالعه کنید.

بسته بندی شیشه‌ای:

یکی از انواع بسته بندی مواد غذایی که فواید بسیار زیادی دارد بسته بندی شیشه‌ای است که می‌توانیم بگوییم جزء یکمی از قدیمی‌ترین نوع بسته بندی محسوب می‌شود.

شیشه دارای این ویژگی است که به‌هیچ‌عنوان به مواد غذایی که در داخل آن قرار دارد واکنش نشان نمی‌دهد و این باعث می‌شود مواد غذایی طعم بد و بوی بد به خود نگیرد و به طور کامل سالم بماند؛ اگر به‌خوبی دقت کنید برخی از شیرها، مرباها و سایر مواد غذایی در بسته بندی شیشه قرار دارند.

زمانی که برای مواد غذایی از بسته بندی شیشه‌ای استفاده می‌کنید می‌توانید اعتماد مشتریانتان را به دست آورید، شیشه به دلیل شفاف‌بودن این اجازه را به خریدار می‌دهد که مواد داخل آن را مشاهده کند که باعث می‌شود مشتری محصول را مشاهده و بررسی کند.

بسته بندی شیشه‌ای را در کارخانه‌های مواد غذایی بسیار مشاهده می‌کنید؛ از این روش برای بسته بندی مواد غذایی بسیار استفاده می‌شود می‌توان گفت از قدیم تا به امروز شاهد آن بوده‌ایم.

چاپ و بسته بندی
چاپ و بسته بندی

بسته بندی کیسه‌ای:

بسته بندی کیسه‌ به دلایل مختلف یکی از محبوب‌ترین و رایج‌ترین نوع بسته بندی مواد خوراکی و غذایی است که می‌توان آن را در هر فروشگاهی مشاهده کنیم؛ امروزه محصولات بسیاری را می‌توان مشاهده کرد که از این نوع استفاده می‌کنند.

برای بسته بندی کیسه‌ای اگر بخواهیم مثال بزنیم که به توانید به‌خوبی با آن آشنا شوید و متوجه این که از این نوع بیشتر برای چه موادی استفاده می‌کنند باید بگوییم به بسته بندی چیپس و پفک دقت کنید به این بسته بندی کیسه‌ای می‌گویند.

بسته بندی با سینی:

یکی از بسته‌بندی‌های جذاب و دوست‌داشتنی که می‌توان گفت تقریباً به‌تازگی درحال‌توسعه یافتن است بسته بندی با سینی است، طراحی‌های جذابی را برای این نوع در نظر دارند امروزه این صنعت یکی از اساسی‌ترین بخش‌های رقابت است باید از جذاب‌ترین و جدید‌ترین نوع‌های بسته بندی استفاده کرد تا به‌راحتی بتوانیم محصول را به مشتری بفروشیم.

بسته بندی با سینی از نظر ظاهری و کیفیت می‌تواند بسیار مناسب باشد، با این می‌توان مدل‌ها و شکل‌های مختلفی برای بسته بندی محصولمان طراحی کنیم؛ از این نوع بیشتر برای بسته بندی مواد پروتئینی مانند گوشت و جگر و… استفاده می‌کنند؛ سینی‌ها از مواد مختلفی مانند پلاستیک، مقوا و… ساخته می‌شوند.

بسته بندی قوطی:

خب یکی دیگر از نوع‌های بسته بندی مواد غذایی که برای بیشتر نوشیدنی‌ها و سایر محصولات از جمله محصولاتی که از جنس مایع هستند مانند نوشابه و… مورداستفاده قرار می‌گیرد بسته بندی قوطی است.

محصولات غذایی بسیاری را در فروشگاه‌ها مشاهده می‌کنیم که در قوطی‌های جذاب و دوست‌داشتنی قرار دارند، اکثر قوطی‌های که برای بسته بندی مواد غذایی طراحی و تولید می‌شود از جنس پلاستیک و فلز است، به‌احتمال زیاد از فروشگاه کمپت خریداری کرده‌اید و آن در یک قوطی جذاب و دوست‌داشتنی فلزی بوده، اکثر محصولاتی که نیاز است که ماندگاری بالایی داشته باشند از جنس فلز برای بسته بندی از نوع قوطی دارند.

شرکت های چاپی
شرکت های چاپی

بسته بندی کارتن:

بسته بندی کارتنی که از سال‌ها قبل مورداستفاده تمام صنایع قرار گرفته است در صنعت بسته بندی مواد غذایی نیز نقش پررنگی دارد، کارتن برای جابه‌جایی محصولات بسیار کاربردی است، کارخانه‌ها برای اینکه محصولات بسته بندی شده خود را در یک بسته بندی اصولی برای راحت‌تر جابه‌جاشدن قرار دهند از کارتن استفاده می‌کنند.

محصولات خوراکی و غذایی بسیار زیادی داریم که در بسته بندی کارتن قرار دارند؛ برای مثال اکثر بیسکویت‌ها در بسته بندی کارتنی قرار می‌گیرند و این نکته را بدانید که از این نوع بیشتر برای مواد خشک استفاده می‌شود و نمی‌توان برای بسته بندی مایع از آن استفاده کرد.

بسته بندی جعبه‌ای:

برای اینکه کارخانه‌ها و تولیدی‌ها بتوانند محصولات خود را به‌خوبی حمل کنند تا مشکلی پیش نیایید بسته‌بندی‌های خود را در یک جعبه بسته بندی قرار می‌دهند؛ برای این‌که محصولات هنگام حمل آسیب نبینند در آخر آن‌ها را در بسته بندی جعبه‌ای جا می‌دهند که هیچ آسیب به محصول وارد نشود برای مثال اگر به مرغ‌فروشی‌ها مراجع کرده باشید می‌بینید که بسته‌های مرغ را در جعبه‌های پلاستیکی یا فلزی قرار داده‌اند.

بسته بندی کاغذی:

بسته بندی کاغذی یکی از پرطرف‌دارترین نوع‌ بسته بندی مواد غذایی است که محصولات بسیاری هستند که با این نوع وارد بازار می‌شوند که زیبایی و چاپ بسیار باکیفیتی دارند و می‌توان گفت یکی از دلایلی که این نوع موردپسند افراد بسیار زیادی قرار گرفته چاپ باکیفیتی است که به‌راحتی می‌توان بر روی آن انجام داد، شما می‌توانید شعار تبلیغاتی برندتان یا محصولتان را به همراه لوگو کسب‌وکارتان بر روی آن چاپ کنید.

البته باید به این نکته توجه کرد که نمی‌توانیم تمام محصولات را در این نوع بسته بندی قرار دهیم و دلیل اصلی آن این است که بسته بندی کاغذی به رطوبت واکنش نشان می‌دهد و حساس است.

بسته‌بندی آسپتیک مواد غذایی:

از بسته بندی آسپتیک برای قراردادن مواد غذایی است که استریل هستند، اکثر محصولات فراوری شده‌ را در این نوع بسته بندی قرار می‌دهند که کمک می‌کند محصول در طولانی‌مدت به‌خوبی بماند، این نوع بسته بندی را از جنس کاغذ، پلی‌اتیلن و آلومینیوم تولید می‌کنند.

روش‌های بسته بندی مواد غذایی برای نگهداری از آن‌ها

بسته بندی مواد غذایی به روش‌های مختلفی انجام می‌شود؛ هر محصول بر اساس ابعاد و کارایی که دارد و نحوه نگهداری آن از روش‌های مختلف بسته بندی استفاده می‌کند؛ در این بخش قصد داریم دو مورد از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین روش‌های بسته بندی برای مواد غذایی را به شما معرفی کنیم.

روش اول بسته بندی منجمد است که برخی از محصولات برای اینکه خراب نشوند و تازه بمانند تا بعد از مدت‌ها که قصد استفاده آن را داشتید سالم و تازه مانده باشد؛ مانند گوشت باید منجمد شود.

روش دوم که بسیار کاربردی است و به ماندگاری طولانی‌مدت کمک می‌کند کنسرو کردن مواد غذایی است محصولات بسیار زیادی را می‌بینید که کنسرو شده‌اند در قوطی‌های فلزی مانند تن‌ماهی و غذاهای نیمه آماده که نیاز است از آن‌ها به‌خوبی نگهداری شود تا در طول زمان از بین نروند و به همین دلیل آن‌ها را به‌صورت استاندارد و ایمن کنسرو می‌کنند.

کارتن بسته بندی
کارتن بسته بندی

مزیت بسته بندی مواد غذایی:

شاید در ذهن شما این سؤال پیش آید که بسته بندی کردن مواد غذایی چه مزیتی دارد؟ از ما این سؤال را بارها پرسیده‌اند و تصمیم داریم در این بخش برای شما دوستان که به‌احتمال بسیار زیادی در ذهن برخی از شما هم این سؤال شاید پیش بیاید چند مورد از مزیت‌های بسته بندی مواد غذایی را بگوییم.

بازاریابی و تبلیغات: همان‌طور که به آن اشاره کردیم صنعت بسته بندی و چاپ بسیار ارزشمند است و یکی از دلایل آن که می‌توان گفت باید برای محصولات غذایی بسته بندی جذاب در نظر گرفت بازاریابی و تبلیغات است، مردم اکثر محصولات را از روی بسته بندی می‌شناسند شما با طراحی یک بسته بندی جذاب و چاپ‌کردن نشانی برندتان می‌توانید مخاطبان بسیاری را به خود جذب کنید.

امروزه رقابت بسیار سنگینی در صنعت چاپ و بسته بندی به وجود آمده است و شرکت‌های مواد غذایی به دنبال طراحی یک بسته بندی خاص و زیبا برای محصولشان هستند که بتوانند از این روش مشتریان بسیاری را به خود جذب کنند و با چاپ‌کردن شعار و آرم برندشان بر روی آن باعث شناخته‌شدن شوند.

افزایش ماندگاری: یکی دیگر از مزیت‌های بسته بندی مواد غذایی این است که باعث ماندگاری بهتر محصولتان می‌شود، زمانی که شما یک محصول را در بسته بندی مناسب قرار می‌دهید آن در یک تایم مشخصی می‌تواند بدون هیچ آسیبی سالم بماند.

حمل‌ونقل آسان: محصولی که به طور منظم و اصولی بسته‌بندی‌شده است را می‌توان بدون هیچ مشکلی جابه‌جا کرد و در حمل‌ونقل هیچ آسیبی به آن وارد نشود، ما برای اینکه اثاثیه منزلمان در اسباب‌کشی آسیب نبیند آن‌ها را بادقت بسته بندی می‌کنید و برای اینکه در حمل‌ونقل هیچ آسیبی به محصول مواد غذایی که ارائه می‌کنید وارد نشود و سالم به دست مشتری برسد باید برای آن یک بسته بندی جذاب و کاربردی در نظر بگیرید.

مشخص‌شدن مشخصات محصول: شما برای اینکه بتوانید مشتریان بسیاری را جذب کنید می‌توانید محصول را در یک بسته بندی که بر روی آن مشخصات و ویژگی‌های محصول چاپ شده است قرار دهید، یکی از مزیت‌های که بسته‌بندی مواد غذای دارد این است که شما می‌توانید بر روی آن نکاتی که لازم است مشتری بداند را چاپ کنید و این کار باعث ایجاد اعتماد می‌شود.

این چهار مورد از مزیت‌های بسته بندی مواد غذای است که می‌توان گفت مهم‌ترین آن‌ها هستند، این صنعت مزیت‌های فراوانی دارد که اگر بخواهیم تمام آن‌ها را نام ببریم کمی زمان‌گیر می‌شود.

بررسی بازار صنعت بسته بندی در سال ۱۴۰۱ -۱۴۰۲:

صنعت بسته بندی مواد غذای در این چند سال اخیر است که رشد بسیار زیادی در ایران پیدا کرده است، سال‌ها قبل شاهد این بوده‌ایم که محصولات باکیفیت داخلی به دلیل نداشتن بسته بندی و چاپ مناسب به کشورهای خارجی با قیمت بسیار پایینی به فروش می‌رفت و کشورهای که محصول را خریداری می‌کردند بسته بندی و چاپ آن را تغییر می‌دادند و بعد با قیمت بسیار بالاتری به بازار جهانی با نام و برند دیگری ارائه می‌کردند.

صاحبان تولیدی‌ها و کارخانه‌ها در این چند سال اخیر است که به این نتیجه رسیده‌اند باید به بسته بندی مواد غذایی اهمیت داد و آن را جدی گرفت؛ در دهه‌های قبل ایران در صنعت بسته بندی و چاپ مواد غذایی و خوراکی بسیار ضعیف عمل کرده بود؛ اما در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۲ شاهد گسترش و پیشرفت این صنعت در ایران بوده‌ایم.

صنعت بسته بندی در سال 1401
صنعت بسته بندی در سال ۱۴۰۱

امروزه بااهمیت دادن به صنعت چاپ و بسته بندی توانسته‌ایم محصولات باکیفیت داخلی را با طراحی و بسته بندی جذاب به بازار جهانی با قیمت مناسب عرضه کنیم؛ در سال ۱۴۰۱- ۱۴۰۲ شرکت‌های مواد غذایی بر سر طراحی و چاپ بسته بندی باهم وارد رقابت شده‌اند و این کار باعث پیشرفت این صنعت بوده است.

بااهمیت دادن کارخانه‌ها به این صنعت در بازار محصولات را می‌توانیم با بسته‌بندی‌های مختلف و جذاب تهیه کنیم و زیبایی بسته بندی می‌تواند نشان‌دهنده کیفیت محصول نیز باشد، با بررسی‌های که انجام شده محققان به این نتیجه رسیده‌اند که کیفیت بسته بندی در فروش تأثیر بسیار زیادی دارد و دلیل آن این است که اکثر محصولاتی که بسته بندی جذاب و باکیفیتی دارند خود محصول از کیفیت و کارایی بالایی برخوردار است مشتریان نیز این مسئله را به‌خوبی قبول دارند.

جمع‌بندی:

صنعت چاپ و بسته بندی مواد غذایی در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۲ پیشرفت بسیاری داشته است، کارخانه‌های که به بسته بندی محصولشان اهمیت می‌دهند به‌احتمال بسیار زیادی  به کیفیت محصولشان نیز اهمیت می‌دهند؛ درکل در این مقاله به طور کامل با صنعت بسته بندی مواد غذایی آشنا شدیم و به بررسی این صنعت در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۲ نیز پرداختیم؛ امیدواریم مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

 

پیمایش به بالا