تولید لیوان یکبار مصرف چگونه انجام می شود؟

تولید لیوان یکبار مصرف چگونه انجام می شود؟

۳/۵ - (۲ امتیاز)

تولید لیوان یکبارمصرف چگونه انجام می‌شود؟ سال‌ها پیش، به دلیل کمبود ظروف، به خصوص لیوان، افراد زیادی مجبور بودند از ظروف، به صورت مشترک استفاده نمایند، همین امر باعث شد تا تولید لیوان‌های یکبارمصرف را آغاز نمایند تا از خطر آلودگی و بیماری نیز در امان بمانند. این لیوان‌ها با هزینه کمتری به تولید می‌رسیدند و همچنین نقش حائز اهمیتی در حفظ نظافت و پاکیزگی و پیشگیری از بیماری‌ها بازی می‌نمودند.

اختراع لیوان یکبار مصرف برای اولین بار

بر اساس روایات ذکر شده مختلف، یک شخصی که افسر بهداشت عمومی بوده است، در سال ۱۹۰۸ نخستین لیوان یکبار مصرف را کشف و ساخته است.
ایده تولید لیوان یکبار مصرف از جایی به ذهن این افسر رسید که شاهد استفاده مشترک افراد مختلف به خصوص کودکان و خردسالان از یک لیوان بود و به دلیل نگرانی برای سلامتی آن‌ها، در پی راه حل گشت و نتیجه‌اش ساخت لیوان‌های یکبار مصرف شد.

امروزه، لیوان‌های یکبار مصرف به صورت‌های متنوع، با رنگ‌های مختلف و همچنین اندازه‌ها و مواد اولیه متفاوت تولید شده و وارد بازار می‌شوند.
ساخت لیوان یکبار مصرف پلاستیکی، همانطور که از نامش پیداست تنها با مواد اولیه پلاستیکی امکان پذیر است.
ساختار منحصر به فرد و تک پلاستیک و همچنین ساختار مولکولی آن و پیوند‌های شیمیایی کوآنتومی، این ماده اولیه (پلاستیک) را جهت تبدیل شدن به یک لیوان یکبار مصرف پلاستیکی آماده می‌سازد.

تولید لیوان یکبار مصرف

عکس العمل‌های مختلف پلاستیک در مقابل گرما

نکته جالب این است که پلاستیک از نظر علمی، در برابر حرارت دو نوع عکس العمل از خود نشان خواهد داد که آن عکس العمل‌ها عبارتند از:

  • Thermoplastics
  • Thermoset

نخستین عکس العمل ذکر شده، در برابر گرما کمی ضعیف‌تر می‌باشد، در این صورت، پلاستیک زودتر ذوب شده و شکل و فرم خود را زود تر از دست می‌دهد و برای فرم گیری به شکل و ظاهری جدید، آماده می‌شود.
دومین عکس العمل کمی انعطاف پذیر تر از عکس العمل اول می‌باشد و در برابر گرما، مقاومت بیشتری از خود بروز می‌دهد.

چند روش جهت قالب دادن به پلاستیک برای تبدیل آن به لیوان‌یکبار مصرف

اگر بخواهیم به شکل کلی بیان کنیم، ۴ روش برای قالب سازی پلاستیک به آن شکلی که مورد نظر است. برای تبدیل آن به لیوان یکبار مصرف موجود است:

  • روش اکستروژن
  • اکستروژن ضربه
  • قالب‌گیری تزریقی
  • قالب‌گیری ضربه

بهترین روش از میان روش‌های ذکر شده برای ساخت لیوان یکبارمصرف، روش قالب‌گیری تزریقی می‌باشد.
در روش تزریقی، آن پلاستیکی که بر اثر حرارت، به درجه ذوب رسیده و حالت خویش را از دست داده است. به شکل مایع درآمده و به قالبی که تولید کننده انتخاب نموده، تزریق می‌شود و مدل و شکل قالب را به خود می‌گیرد.

 

 

 

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.

پیمایش به بالا