فیلم پلی پروپیلن : مواد اولیه فیلم سلفون ( BOPP ) فیلم CPP

Rate this post

فیلم پلی پروپیلن نسبت نزدیکی با پلی اتیلن دارد. این ماده در حدود سال ۱۹۶۰ وارد عرصه بسته بندی شد. پلی پروپیلن از نظر شیمیایی از پلیمریزه شدن پروپیلن به دست می آید .

فیلم پلی پروپیلن از نظر ویژگی های ظاهری:

بسیار شبیه به فیلم های پلی اتیلنبا چگالی بالاست، بطوری که تشخیص و تمیز دادن آنها کار دشواری است.

با این حال فیلم پلی پروپیلن چگالی بالاتری نسبت به پلی اتیلن دارد.همچنین مقاومت آن در برابر فشار، پاره شدن و نفوذ چربی هم بیشتر است.

فیلم پلی پروپیلن مانند فیلم های پلی اتیلن با چگالی متوسط و بالا،مقاومت کششی بیشتری نسبت به فیلم های پلی اتیلن با چگالی پائین دارد.اکنون از فیلم های پلی پروپیلن در بسته بندی استفاده گسترده ای می شود.

پلی پروپیلن کشیده نشده که به پلی پروپیلن قالبی نیز مشهور است

بسیار شبیه فیلم پلی اتیلن خطی با چگالی پایین است. فیلم های پلی پروپیلنبا افزودنی های خاصی نیز به بازار عرضه می گردند. فیلم های مات ، متالایز شدهو … نمونه هایی از این نوع فیلم ها هستند. همچنین فیلم پلی پروپیلن در تولید فیلم سلفون  ( BOPP ) و نیز فیلم CPP مورد استفاده است.

فیلم سلفون ( bopp )  در صنعت چاپ و بسته بندی مورد استفاده قرار می گیرد

این فیلم بخاطره ضخامت و عرض هایی که دارد در صنعت بسته بندی مورد توجه است.برای تکمیل اطلاعات خوددر زمینه فیلم های پلی پروپیلن کتاب دایره المعارف دانش و مهندسی پلیمر جلد سوم را مطالعه نمایید. پلی پروپیلن از اتصال واحدهای پرو پیلن به هم به وجود می آید. پلی پروپیلن از نظر آرایش مولکولی در سه نوع موجود است.

تفاوت این سه نوع پلی پروپیلن در محل قرار گیری گروه متیل در زنجیره پلی پروپیلن است.زمانی که گروه متیل به صورت تصادفی در زنجیره پلی پروپیلن قرار گیرد به آن پلی پروپیلن بی آرایش گویند. در این نوع آرایش ، قابلیت متبلور شدن مولکول ها و در نتیجه شکل دهی آنها کاهش می یابد ؛ بنابراین استفاده از آنها در بسته بندی محدود می شود.

زمانی که گروه های متیل در یک سمت زنجیره پلی پروپیلن قرار گیرند ؛

پلی پروپیلن تک آرایشی را به وجود می آورند. این نوع آرایش باعث به وجود آمدن شبکه های بلوری می شود و خواص این نوع پلی پروپیلن را در بسته بندی بالا می برد.فیلم CPP زمانی که گروه های متیل در هر دو سمت زنجیره پلی پروپیلن به صورت یک در میان قرار گیرند؛

پلی پروپیلن هم آرایش را به وجود می آورند که بیشترین کاربرد را در بسته بندی دارند.وجود گروه های متیل در زنجیره پلی پروپیلن باعث کاهش ساختار بلورین در مولکول می شود. به همین خاطر چگالی پلی پروپیلن کمتر از پلی اتیلن است . پلی پروپیلن سفت تر از پلی اتیلن است . همچنین پلی پروپیلن بر اثر فشار، کمتر تغییر حالت و شکل می دهد چون سختی آن بالاست.

نقطه ذوب آن بیشتر از پلی اتیلن با چگالی بالا است ؛

 

بنابراین در جاهایی که پلی اتیلن با چگالی بالا خیلی نرم می شود می توان از پلی پروپیلن استفاده نمود. بطور مثال می توان از بسته بندی هایی نام برد که در مایکروویو قرا می گیرند و یا بطری ها و بسته بندی هایی که به صورت کرم پر می شوند. از طرف دیگر ، در درجه حرارت های پایین ،سرعت تردی و شکنندگی پلی پروپیلن بیشتر از پلی اتیلن است. به عنوان مثال بسته هایی که در فریزر نگهداری می شوند اگر از پلی پروپیلن تهیه شده باشند بر اثر فشرده و یا مچاله شدن ترک بر می دارند. برای جلو گیری از به وجود آمدن این مشکل در فرایند تولید فیلم های پلی پروپیلن ، آن را با مقدار کمی پلی اتیلن ترکیب می کنند.

 

 

در سال های اخیر در صنعت چاپ و بسته بندی از فیلم سلفون BOPP بسیار استفاده می شود. بسته بندی مواد غذایی و دارویی به علت ظرافت در بسته بندی و کیفیت  و همچنین عوامل بهداشتی فیلم مستلزم ان است که از بهترین و بالاترین کیفیت برخوردار باشد. خرید فیلم یا  سلفون چاپی BOPP در انواع فیلم شفاف فیلم مات و صدفی و متالایز انجام می شود.

فروش فیلم سلفون BOPP با بهترین کیفیت و قیمت :

 

 

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.

پیمایش به بالا