پلی استر چیست؟ معرفی اتیلن پلی استر

پلی استر چیست؟ معرفی اتیلن پلی استر

Rate this post

پلی استر چیست؟

پلی استر اصطلاح عمومی برای هر پارچه است که با استفاده از نخ یا الیاف پلی استر ساخته می شود. این یک اسم کوتاه برای یک پلیمر مصنوعی و ساخته شده توسط انسان است که به عنوان یک ماده خاص ، بیشتر به عنوان نوعی به نام پلی اتیلن ترفتالات (PET) شناخته می شود. با مخلوط کردن اتیلن گلیکول و اسید ترفتالات ساخته شده است. اساساً ، پلی استر نوعی پلاستیک است.

اتیلن پلی استر

اتیلن پلی استر (PET) رایج ترین نوع فیبر پلی استر است. مؤلفه اصلی PET اتیلن حاصل از نفت است و در فرآیند ایجاد الیاف پلی استر ، اتیلن به عنوان پلیمری که با سایر مواد شیمیایی در تعامل است برای ایجاد یک ترکیب فیبری پایدار عمل می کند.

پلی استر اتیلن ، که به عنوان PET نیز شناخته می شود ، محبوب ترین نوع پلی‌استر در بازار است. در بیشتر زمینه ها ، کلمه “پلی استر” مترادف با “PET” است حتی اگر انواع دیگر پلی استر وجود داشته باشد.

پلی استر چیست؟

پلی استر PCDT

روند ایجاد پلی استر PCDT شبیه به فرآیند ایجاد پلی استر PET است ، اما این نوع پلی استر ساختار شیمیایی متفاوتی دارد. در حالی که PCDT از اتیلن گلیکول نیز تشکیل شده است که با دی متیل ترفتالات واکنش نشان می دهد. از فرآیندهای تولید مختلف برای ساخت این دو تغییرات پلی استر متداول استفاده می شود.

در حالی که پلی استر PCDT به اندازه پلی استر PET محبوب نیست ، از نظر الاستیک بیشتر است و این باعث می شود. آن را برای برنامه های خاص ایده آل کنید. پلی استر PCDT همچنین نسبت به پلی استر PET با دوام تر است ، بنابراین این پارچه اغلب برای کاربردهای سنگین مانند لوازم داخلی و پرده ترجیح داده می شود.

پلی‌استر با پایه گیاهی

بیشتر انواع پلی استرهای گیاهی نیز از اتیلن گلیکول ساخته شده است که با دی متیل ترفتالات واکنش داده می شود. در حالی که منبع اتیلن مورد استفاده در پلی استر PET و PCDT نفت است ، با این حال تولید کنندگان پلی‌استر با پایه گیاهان به جای آن از منابع اتیلن مانند قند نیشکر استفاده می کنند.

مهمترین مزیت پلی استرهای گیاهی این است که این پارچه تجزیه تخریب پذیر است. با این حال ، پلی استرهای مبتنی بر گیاه هزینه های بیشتری برای ساخت دارند و ممکن است از معادل نساجی PET یا PCDT دوام کمتری داشته باشند.

پیمایش به بالا