چرا باید به چاپ و بسته بندی محصولات توجه کنیم

چرا باید به چاپ و بسته بندی محصولات توجه کنیم

۵/۵ - (۲ امتیاز)

همانطور که می دانید چاپ و بسته بندی محصولات در زندگی امروز ما از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به طوری که ما هر روزه از لوازم و ابزارهایی استفاده می کنیم که چاپ و بسته بندی مخصوص به خود را دارند. از این رو ما در هنگام خرید یا تهیه اشیا یا مواد غذایی مختلف، ابتدا به بسته بندی آن توجه می کنیم.

 اهمیت بسته بندی در زندگی ما باعث می شود تا توجه بیشتری به کیفیت و چاپ بسته بندی های مختلف داشته باشیم. به طوری که در بسیاری از موارد ما خرید لوازم مورد نیاز خود را با توجه به بسته بندی آن لوازم از نظر شکل ظاهری، کیفیت و… انجام می دهیم.

چاپ و بسته بندی محصولات مواد غذایی:

بسته بندی مواد غذایی از جمله مواردی در صنعت چاپ و بسته بندی است که بخش بزرگی از این صنعت را به شکل های مختلف به خود اختصاص داده است. در بسته بندی مواد غذایی باید به نکات گوناگونی توجه شود. برای نمونه این بسته بندی ها باید به گونه ای باشد که مانع فساد و آلودگی محتویات داخل آن شود. از آنجایی که زمان نگهداری برخی از مواد غذایی کوتاه است، باید این بسته بندی ها طوری باشند که به هیچ عنوان آسیبی به آن ها وارد نشود.

بسیاری از مواد غذایی در اقصی نقاط کشور تولید می شوند و نیاز مردم را در نقاط دیگر کشور تامین می کنند. از این رو چاپ و بسته بندی مواد غذایی باید به گونه ای باشد که در حمل و نقل و شرایط آب و هوایی مختلف، آسیبی به آن ها وارد نشود. در نتیجه می توان گفت، علاوه بر شکل ظاهری و طراحی های بسته بندی، کیفیت چاپ و بسته بندی مواد غذایی از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است.

انواع بسته بندی مواد غذایی
انواع بسته بندی مواد غذایی

کاربرد های سلفون opp:

سلفون opp از جمله پلاستیک های پرمصرف برای چاپ و بسته بندی مواد غذایی محسوب می شود. به طوری که می توان گفت حجم عظیمی از مواد غذایی که تولید می شود، با استفاده از این پلاستیک چاپ و بسته بندی می شود.

یکی از دلایلی که باعث کاربرد گسترده سلفون opp شده است، جنس و ویژگی های فیزیکی این سلفون است. سلفون opp انعطاف پذیری زیادی دارد و می توان با استفاده از آن بسته بندی های مختلفی را در شکل و اندازه های مختلف چاپ و تولید کرد.

علاوه بر این ویژگی لمینت پذیری سلفون opp باعث شده است تا استفاده گسترده تری از این سلفون در صنعت صورت گیرد. به طوری که می توان با استفاده دولایه از سلفون opp مقاومت آن را نیز در بسیاری از بسته بندی های مواد غذایی افزایش داد.

چاپ و بسته بندی
چاپ و بسته بندی

فلکسوگرافی چیست؟

چاپ فلکسو که با نام فلکسوگرافی نیز شناخته می شود، یکی روش های رایج در چاپ و بسته بندی است که به دلیل ویژگی های آن امکان چاپ و بسته بندی را روی مواد مختلف فراهم آورده است. چاپ فلکسوگرافی از جمله روش های چاپی است که در سال های اخیر پیشرفت های بسیاری کرده است و به همین دلیل کاربردهای آن در صنایع مختلف روز به روز در حال افزایش است.

فلکسو بسیار انعطاف پذیر است به طوری که می توان از آن بر روی متریال های مختلف از جمله پلاستیک، کاغذ، انواع سلفون و… استفاده است. به همین دلیل از این روش به طور گسترده در چاپ و بسته بندی به خصوص بسته بندی مواد غذایی استفاده می شود.

فلکسوگرافی این امکان را فراهم آورده است که در آن از طیف وسیعی از جوهر ها در لایه های مختلف استفاده شود. جوهرهایی که بر روی چاپ فلکسو استفاده می شود معمولا از جنس جوهرهای سریع خشک شونده هستند. به همین دلیل کاربرد های زیادی در صنایع مختلف به خصوص صنعت لیبل سازی پیدا کرده است.

تفاوت چاپ افست و فلکسو:

چاپ افست و چاپ فلکسو، دو نوع از چاپ های رایج و پرکاربرد محسوب می شوند. در ادامه به برخی از تفاوت های آن ها اشاره می کنیم.

چاپ افست و فلکسو از برخی مناظر با یکدیگر تفاوت دارند. برای نمونه چاپ فلکسو از لحاظ جوهری که در آن مورد استفاده قرار می گیرد، با یکدیگر متفاوت است. چاپ فلکسو با استفاده از طیف وسیع تری از جوهر ها مورد استفاده قرار می گیرد در حالی که چاپ افست محدودیت بیشتری در استفاده از جوهر در صنایع چاپ و بسته بندی دارد.

یکی دیگر از تفاوت های این دو نوع چاپ در حجم تولیدی و هزینه های مربوط به آن است. به طور کلی می توان گفت چاپ فلکسو مقرون به صرفه تر از چاپ افست می باشد زیرا صفحه های چاپی که در چاپ فلکسو مورد استفاده قرار می گیرد، ارزان تر از صفحه چاپ مورد استفاده در چاپ افست است.

به طور کلی می توان گفت هر کدام از این چاپ ها کاربرد ها و موارد استفاده مخصوص به خود را دارند و در صنایع مختلف می توان از آن ها استفاده کرد.

 

پیمایش به بالا