مهم ترین روش سالم نگه داشتن مواد غذایی برای جلوگیری از فساد و رشد انواع کپک و قارچ های مسموم کننده و سمی، بسته بندی به صورت نوین میباشد تا محصولات سالمی از کارخانجات و کارگاه های مواد غذایی به دست مشتری و مصرف کننده برسد. با چاپ و بسته بندی موا غذایی لفاف مهر آموز همراه باشید.
نگهداری از مواد غذایی
برای اینکه مواد غذایی بعد از تهیه و بستهبندی در برابر رطوبت، گرما، سرما و ضربه و … در امان بماند باید بسته بندی خوب و محکمی داشته باشد.
جنس ظرف پلاستیک و فلزی یا قوطی باید به گونه ای باشد که از مواد غذایی محافظت کرده و موجب فساد نگردد رنگ و بو، تازگی و خواص آن را حفظ کرده و راه نفوذ هوایی نداشته باشد.
انواع دستگاه های بستهبندی مواد غذایی
به طور کلی دستگاه بسته بندی مواد غذایی به دو نوع صنعتی و خانگی تقسیم می شود که هر کدام از این دو روش با توجه به نیاز بازار به زیر شاخه های متفاوت تقسیم می شوند. بسته بندی مواد غذایی لفاف مهر آموز در طول تجربه چندین ساله خود به این نتیجه رسیده است که که کیفیت دستگاه ها و انتخاب مناسب دستگاه بسته بندی اهمیت بسیاری در افزایش درآمد دارد که این موضوع بسیار حائز اهمیت می باشد.
چند نمونه از دستگاههای جهت بستهبندی مواد غذایی به این شرح است:
- دستگاه بستهبندی توزین دار
- دستگاه بستهبندی حجمی
- دستگاه بستهبندی پودری
- ماشین آلات کیسه پرکن
- ماشین آلات پرکن مایعات و مواد غلیظ
بستهبندی مواد خشک مثل بستهبندی حبوبات، بستهبندی خشکبار آجیل و بسته بندی انواع قند، شکر، چای و … به دلیل ماندگاری بالا بطور معمولا در بستهبندی های سلفون یا کارتنی در عرضه می شود.
هدف اصلی دستگاه های بستهبندی مواد غذایی ایجاد شرایطی پایدار و استاندارد برای نگهداری از انواع مواد غذایی به مدت طولانی در شرایط مطلوب و بهداشتی می باشد.
امروزه مواد غذایی در بستهبندی های گوناگون به بازار ارسال می شود. بنا به نوع مواد غذایی، شکل بسته بندی، نحوه نگهداری ماده غذایی و مکان نگهداری آن بسته بندی های متنوع طراحی شده است. همچنین یکی از مهمترین نکات در بسته بندی مواد غذایی و لزوم استفاده از دستگاه بسته بندی رعایت اصول بهداشتی و کیفیت و زیبایی در ارائه هر چه بهتر محصولات نهایی به بازارهای داخلی و جهانی می باشد.
طراحی بسته بندی مواد غذایی
طراحی بسته بندی یک محصول باید نشانگر نام تجاری شرکت تولید کننده آن باشد و بسته بندی محصولات غذایی نیز از این قاعده مستثنی نیست. اطمینان حاصل کنید که بستهبندی انتخاب شده برای محصول غذایی شرکت شما برای مخاطبان جذاب است.
طراحی بسته بندی شرکت شما نباید بیش از حد از هنجارهای شناخته شده جهانی منحرف شود، اما باید به برند شما کمک کند تا خود را از دیگران متمایز کنید. نحوه ارائه یک محصول می تواند عامل تعیین کننده خرید بین برند شما نو محصول دیگری باشد. نحوه طراحی بسته بندی مشتری را از بسیاری جهات تحت تأثیر قرار می دهد.
چیزهای ریز مانند رنگ بخش هایی از بستهبندی یا اینکه بستهبندی قابل بازیافت است یا خیر، بر روی تصمیم خرید تاثیر می گذارد.
بازار هدف محصولتان را به خوبی مطالعه کنید و خواستهها و یا نکات منفی را از دید مشتریتان بررسی و مشخص کنید. بستهبندی در صنایع غذایی دارای ملاحظات بسیار ویژهای است که برای جلوگیری از خراب شدن محصولات قبل از رسیدن به مشتری، نیاز به آیندهنگری دارد. با در نظر داشتن این عوامل و خلاقیت در طراحی شما می تواند در بازار هدف جلب توجه کنید و تاثیر مثبتی بر استراتژی فروش محصول خود داشته باشید.
سرمایه لازم برای بستهبندی مواد غذایی
مطابق تحقیقات برای احداث یک واحد بسته بندی با ظرفیت اقتصادی به حدود ۶۳ میلیارد ریال سرمایه ثابت نیاز دارید. بازدهی طرح حدود ۳۴ درصد می باشد و با گذشت ۲٫۱ سال می توانید سرمایه اولیه خود را برداشت نمایید. در ادامه احداث این واحد تولیدی از منظر سرمایهگذاری و شاخصهای اقتصادی مورد بحث قرار گرفته است.
طرح سرمایه گذاری برای بستهبندی مواد غذایی
از جمله ویژگیهای طرح میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
- نگهداری طولانی و آسان
- حمل و نقل آسان( این قبیل غذاها به دلیل سهولت حمل و نقل در مسافرت ، محیط کار و … بسیار مناسب هستند).
- عدم وجود ضایعات (از آنجایی که غذاهای کنسرو شده را میتوان به اندازه دلخواه تهیه کرد و استفاده نمود، بنابراین ضایعاتی را به همراه ندارند) .
- افزایش ضریب ایمنی و بهداشت محصولات غذایی به دلیل کاهش آلودگیهایی که ممکن است به محصولات غذایی وارد شود.
- رفع نیاز داخلی کشور و امکان صادراتبه کشورهای خاورمیانه