چاپ سابلیمیشن روی پارچه

Rate this post

در این مقاله قصد داریم به بررسی و چگونگی چاپ سابلیمیشن پارچه بپردازیم.  در صورتی که قصد خرید کاغذ سابلیمیشن رول برای این منظور دارید می توانید از طریق همین سایت اقدام کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر با راه های ارتباطی که در قسمت تماس با ما در این سایت معرفی شده است با ما در ارتباط باشید.

کاغذ سابلیمیشن و چاپ بر روی پارچه

معنی لغوی سابلیمیشن تصعید تبدیل جامد به گاز است در این روش چاپ ،پارچه جوهر استفاده شده در دمای ۲۰۰ درجه سانتی گراد از حالت جامد به حالت گاز تبدیل شده و بر روی پارچه طرح مورد نظر شما را چاپ میکند. البته روش چاپ سابلیمیشن تنها بر روی چاپ روی پارچه مورد استفاده قرار نمی گیرد و با این روش میتوان روی لیوان بشقاب و نیز طرح چاپ کرد. هر چند کاغذ مورد استفاده در این روش ارزانتر از سایر روشهای چاپ روی پارچه هستند اما جوهر مورد استفاده در این روش گران بوده و تفاوت فاحشی در هزینه چاپ روی پارچه در روش سابلیمیشن با دیگر روشها وجود ندارد .

یکی از جذابیتهای این روش چاپی امکان استفاده از آن در کارهای تیراژ بالا و کارهای تکی است و محدودیتی برای تعداد چاپ وجود ندارد. در این روش نیز همانند روش حرارتی روی یک کاغذ طرح را چاپ میکنیم پس از چاپ طرح روی ،کاغذ کاغذ را روی پارچه قرار میدهیم و با گرما دادن به کاغذ مربوطه جوهرها تصعید شده و روی پارچه مینشینند.

سابلیمیش به روش تصعید است و تصعید نیز به معنای به تغییر حالت مستقیم ماده از حالت جامد به گاز است. سابلیمیش یک نوع روش چاپ است. امروزه روشهای مختلفی از چاپ وجود دارد از روشهایی باریشه چند هزار ساله گرفته تا جدیدترین روشهای روز دنیا این نوع چاپ هم یکی از این روهاست که حرارت عامل اصلی آن میباشد در انواع چاپها سابلیمیش در چاپ مستقیم صنعتی با مدرن که به صورت مستقیم کامپیوتری میباشد قرار  دارد.  چاپ سابلیمیشن پارچه از رایج ترین روش های چاپ محسوب می شود.

کاغذ سابلیمیشن رول یکی از بهترین کاغذهای مورد استفاده در چاپ سابلیمیشن

 تاریخچه چاپ به صورت سابلیمیشن

از حدود سال ۱۹۸۷ میلادی چاپ سابلیمیش وارد ایران شد و در آن زمان تنها یک مدل ۸ کاره وجود داشت که به نام دستگاه چاپ روی اجسام معروف بود و ابعاد کاری گسترده ای را شامل نمیشد ولیکن همین مدل موجود طرفداران زیادی پیدا کرد و به سرعت خواهان این دستگاه افزایش پیدا کرد و فروشندگان را ترغیب کرد به واردات مدلهای بیشتر و همچنین تعداد بالاتر در آن زمان استفاده از این دستگاه بیشتر جنبه مصرف خانگی و شخصی داشت ولی در حال حاضر در طیف گسترده کاری بهره برداری میشود که بخش عمده مورد استفاده در صنعت پارچه است و تقریباً بر روی هر نوع پارچه ای چاپ سابلیمیش انجام میشود و این موضوع باعث واردات دستگاه های سابلیمیش عرض بزرگ و سرعت بالا برای چاپ بر روی رولهای پارچه شد

کیفیت چاپهای سابلیمیشن و ویژگی دستگاههای مخصوص این کار

چیزی که این نوع چاپ را منحصربه فرد میکند قابلیت چاپ بر روی انواع اجسام باکیفیت علی است که پاک نمی شود به مرور زمان از بین نمیرود و هر طرحی را میتوان با شفافیت و کیفیت بالا منتقل کرد.

این دستگاه ها طیف گسترده ای دارد و از دستگاههای عرض ۲۰ سانتی متر که قابل حمل و خانگی است وجود دارد تا انواع مدلهای عریض ٣٢٠ سانتی متر طولی که از دو بخش پرینتر و پرس به صورت چسبیده به یکدیگر تشکیل شده اند و در طرحهای پارچه مورداستفاده قرار میگیرد. دستگاههای سابلیمیش و یا دستگاه چاپ سابلیمیشن پارچه برای هر شخصی فارغ از ،سن، جنس و شغل او قابل استفاده است و کاربرد دارد و مشتریان این دستگاه را بسیار متنوع کرده است؛ بنابراین میتوان این دستگاه را به عنوان یکی از پرطرفدار ترین دستگاههای چاپ در ۱۰ سال اخیر دانست که همچنان نکولوژی آن در حال پیشرفت و کامل شدن است.

مواد مصرفی مورد نیاز چاپ سابلیمیشن

دستگاه سابلیمیش کاملا با پرینترهای لیزری و جوهری متفاوت است و تنها این نوع پرینتر است که قابلیت تصعید تبدیل جامد به گاز را دارد را در خود دارد. سابلیمیش هم ماند دیگر پرترها یکسری مواد مصرفی دارد که طی استفاده در دورههای مختلف به اتمام میرسد و باید دوباره شارژ و خریداری شود در ادامه تعدادی از این مواد را معرفی میکنیم .

الف) جوهر سابلیمیشن

کاغذ جوهر سابلیمیش باید دارای خاصیت تصعید باشد همان خاصیتی که چاپ سابلیمیش پارچه را ممکن میکند. تصعید به معنی تبدیل بخار به جامد بدون تبدیل شدن به مایع است.پس از قرار گرفتی داخل دستگاه پرس و ایجاد حرارت و فشار بر روی آن پس از یک مدت زمان معلوم بدون تبدیل شدن به مایع از روی کاغذ بلند شده و تبدیل به گاز میشود و در ادامه ی کار این گاز بازهم بدون تبدیل به مایع یکسره به جامد بر روی جسم موردنظر تبدیل میشود و به این ترتیب عملیات چاپ تکمیل می شود.

ب کاغذ و رول سابلیمیشن

همان طور که میدانید در فرایند چاپ سابلیمیش پارچه ابتدا طرح خود را به کمک پرینتر بر روی کاغذ یا رول سابلیمیش چاپ میکنیم و در نهایت به کمک هیت پرس بر روی سطح موردنظر پرس میکنیم و در معرض فشار و گرما قرار میدهیم در نهایت تصویر قرار گرفته شده بر روی کاغد سابلیمیش عیناً ب بر روی سطح چاپ میشود

ج) دستگاه پرس حرارتی سابلیمیشن

عملکرد دستگاه پرس حرارتی سابلیمیشن به گونه ای است که بعد از طراحی طرح چاپ سابلیمیشن، طرح یا عکس را روی کاغذ ترنسفر به حالت برعکس روی متریال یا پارچه در دستگاه قرار داده و دسته دستگاه را پایین آورده تا بسته شود. زمان دستگاه را بر اساس نوع متریال تنظیم کرده و بعد از گذشت زمان مورد نظر دستگاه به صورت خودکار حرارت دادن را متوقف می کند.

می توانید به آرامی دسته دستگاه را بالا آورده و پارچه را از دستگاه خارج کرده و بعد از گذشت زمان کاغذ ترنسفر را به آرامی از متریال جدا کنید. این مدت بر اساس نوع متریال متفاوت است در بعضی از متریال ها لازم است ابتدا متریال خنک شده و بعد از آن طرح را از روی پارچه جدا کنید ولی در بهضی دیگر از انواع پارچه برعکس بوده در همان حالتی که دما بالا می باشد باید به آرامی کاغذ ترنسفر را از روی متریال جدا کنید.

چاپ سابلیمیشن روی پارچه

یکی از کاربردهای چاپ سابلیمیشن پارچه طرح مورد علاقه روی تیشرت است. زمانی که دستگاه سابلیمشن با حرارت ۲۰۰ درجه رنگ را از روی کاغذ سابلیمیشن به صورت بخار جدا می کند این بخار بر روی پارچه می نشیند و مواد پلی استر داخل پارچه این بخار را جذب می کنند به طوری که در تار و پود پارچه نفوذ می کند.

جمع بندی

در صورتی که قصد خرید کاغذ سابلیمیشن رول را دارید می توانید از طریق همین سایت ثبت سفارش کنید.

پیمایش به بالا