تاریخچه بسته بندی در دنیا

Rate this post

شکل های بسته بندی را می توان در گذشته های بسیار دور حتی دوران ماقبل تاریخ جستجو کرد. تاریخچه بسته بندی در دنیا حاکی از آن است که در ابتدای تمدن بشری میازی به بسته بندی مواد غذایی نبود، بلکه مردم برای بدست آوردن از محلی به محل دیگر می رفتند تا زمانی که پناهگاهی دائمی برای خود پیدا کردند. در چنین شرایطی ناچار بودند غذا را از محل های مختلف جمع آوری کنند و به محل سکونت خود بیاورند. از این زمان بود که انسان ها برای جابه جایی و نگهداری مواد غذایی، از مواد طبیعی مانند پوست میوه خشک شده از قبیل کدو یا گردو، صدف ها، برگ ها، پوست حیوانات و دیگر مواد طبیعی بهره می جستند.

همچنین برای انتقال آب، شیر، ماست، روغن یا دوغ از پوست حیوانات استفاده می کردند.باستان شناسان به اسنادی اشاره می کنند که در ۱۵۰۰ سال پیش از میلاد گوشت حیوانات را جهت نگهداری و جلوگیری از فساد زودرس، در برگ درختان نخل می پیچیدند. بعد ها از پوست درخت توت نیز برای همین منظور استفاده شد. تقریبا در همین دوره در بین النهرین و مصر اولین شیشه های توخالی ساخته شد.

در موزه شرکت شیشه سازی کورنینگ در نیویورک ظرف شیشه ای قالب گیری شده است که قدمتی در حدود سه الی چهار هزار سال دارد و به عنوان یکی از اولین ظروف و بسته های قالب گیری شده شناخته می شود. این اثر نشان می دهد که نه تنها ایرانیان کاشف شیشه بوده اند بلکه از اولین بنیان گذاران تکنولوژی بسته بندی در آن دوران به شمار می روند.

اولین اقوامی که قوانین بسته بندی را تدوین کردند.

یونانیان اولین اقوامی بودند که قوانینی خاص بسته بندی را تدوین کردند. نخستین نمونه های قوانین محدود کننده و تاثیر گذار در بسته بندی کالاها در عصر یونان باستان حدود ۲۵۰ سال پیش از میلاد مشاهده شده است آنان روغن زیتون را در ظرفهای خاصی به نام آمفورا، که تنهی بزرگی داشت و در پایین باریک بود بسته بندی میکردند این بسته ها را با مهری که نقش برجسته ایجاد میکرد و دولت شهر تولید کننده زمان نقش کردن مهر و فرد مسئول را مشخص مینمود، ممهور می کردند

اقوامی که به بسته بندی به عنوان صنعت نگریستند.

رومیان باستان برای حمل و نگهداری مایعاتی نظیر آب و روغن در مقادیر زیاد یا دانه های کوچک محصولاتی مانند حبوبات از کیسه های چرمی استفاده میکردند نخستین قومی که به بسته بندی به عنوان یک صنعت نگریست قوم کارتاژ بود این قوم علاوه بر تدوین قوانین تجاری و حساب داری و چاپ اسکناسهای چرمی اقدام به ساخت کارگاههای ساخت جعبه و گونی در کنار بندرگاه های خود نمود. از این جعبهها و گونیها هم برای فرستادن کالا بوسیله کشتی استفاده کردند و هم کالاهای وارداتی را که به صورت فله از کشتی تخلیه می شد در آنها جای داده و به مقاصد بعدی می فرستادند.

ونیزی ها به صحنه تجارت و صدور مس و منسوجات

تاریخچه بسته بندی نشان می دهد که با ورود ونیزی ها به صحنه تجارت که به صدور مس منسوجات و ظروف شیشه ای می پرداختند ساختن جعبه های مناسب تر و استفاده از تراشه های چوب و تکه های پارچه و پنبه و امثال آن به عنوان پوشال بتدریج معمول گردید.

دستیابی چینی ها به صنعت کاغذ و تحول در بسته بندی

یک قرن پس از میلاد مسیح چینیها به صنعت ساخت کاغذ دست یافتند و قرنها آن را در انحصار خود داشتند. اما در قرن ششم میلادی ،مسلمانان روش کاغذ سازی را از اسیران چینی آموختند و خود آن را گسترش دادند. بعدها طی جنگهای صلیبی کاغذسازی به اروپا راه یافت و به کاربرد ابزار کهن کتابت یعنی پاپیروس که از مصر میآمد و حتی پوست حیوانات که به این منظور استفاده میشد پایان داد. اروپائیان کاغذ را ارزشمندترین چیزی میدانند که از مسلمانان آموختند. کاغذ و مقوا در آن زمان فقط برای مصرف تحریر و کتاب سازی به کار میرفت و قرنها باید میگذشت تا به تدریجدر یکی دو قرن اخیر به یکی از پرکاربردترین مواد برای بسته بندی و لقاف محصولات تبدیل شود.

همچنین در آسیا نیز چینیها برای اولین بار اقدام به ساخت جعبه های مخصوص جهت وسائل آرایش زنان نمودند و جعبه های زیبا و با دوام می ساختند بطوریکه نمونههایی از این جعبه ها امروز به عنوان عتیقههای ماندگار از ۴۰۰ تا ۵۰۰ سال قبل در عتیقه فروشیهای اروپا به چشم می خورد. پس از کشف تازه ،آمریکا بازرگانی جهان پیشرفت بیشتری کرد و وسائل بسته بندی نوین مطرح شد و کم کم حمل و نقل کالا به صورت فله متروک گردید.

شروع انقلاب صنعتی در قرن هجدهم در انگلستان

در تاریخچه بسته بندی در دنیا مشاهده می شود که شروع انقلاب صنعتی در قرن هجدهم در انگلستان انسان جوامع اروپائی و غربی از شکل کشاورزی با ارتباط محلی به انسانی صنعتی با ارتباطات جهانی تغییر شکل داد و در پی این تغییرات انبوه محصولات تولیدی به بازار راه یافت و همچنین روابط و رفتار جدیدی در تولید مصرف و خرید مردم به پدیده ی بسته بندی هم یکی از عمده تحولات انقلاب صنعتی بود که رفته رفته تبدیل به وجودآمد.یک صنعت تمام عیار شد. می شدند.

بسته های ابتدایی دست ساز و ساده بودند و به اندازهی نیاز و تعداد محدود ساخته تولیدکنندگان و عمده فروشان محصولات را به صورت انبوه و در بشکه ها، کیسه ها و سیدهای بزرگ بین فروشندگان جزء توزیع میکرند و سپس مشتری کالای مورد نیاز خویش را در ظرفی که خود همراه داشت از فروشندگان جزء خریداری می کرد.

بسته کاغذ پیچ

بسته ی کاغذ پیچ از نخستین روشهای تحویل کالا به مشتریان بود در گذشته، فروشندگان فرصت کافی برای توضیح و معرفی کالا به مشتریان را داشتند به همین دلیل طراحی بسته بندی چندان مهم نبود و بسته بندی ها دارای شکل و طرح یکنواخت و ثابتی بودند و فقط تعداد کمی از محصولات خاص درون بسته و جعبه در قفسه ی فروشگاهها عرضه میشدند اما کالاهای پر معرف مانندخوراکی ها به صورت انبوه و درون پاکتهایی کاغذی و قهوه ای رنگ با نام کرافت به فروش می رسید.

” در تاریخچه بسته بندی در دنیا در قرن هجدهم انواع بسته بندی پایگاه اجتماعی خود را به دست آورد. اما در اواخر قرن هجدهم و اوایل قرن نوزدهم در تاریخ بسته بندی همزمان دو ابداع قابل توجه به وجود آمد که هرکدام به نوبه خود تاثیر بسزایی در رشد بسته بندی داشت.

الف) اختراع ماشین کاغذسازی توسط نیکلاس لویی در سال ۱۷۹۸ در فرانسه

ب کشف لیتوگرافی توسط آلواز زنقلد در سال ۱۷۹۸ در آلمان

اما بزرگترین جهش در صنایع بسته بندی در سال ۱۸۰۹ در زمانی به وقوع پیوست که افراد سپاه ناپلئون بناپارت به علت مصرف مواد غذایی که در مجاورت هوای آزاد فاسد شده بودند، بیمار شدند. ناپلئون برای رفع مشکل سپاه خود مسئله را به صورت یک مسابقه در بین مردم مطرح کرد و برای آن جایزه ای را نیز تعیین نمود ناپلئون پی برده بود که بسته بندی نامناسب مواد غذایی موجب بیماری های گوناگون کمبود ویتامین و مسمومیت در سربازانش شده است یک شیرینی پز فرانسوی به نام نیکلاس آپرت جایزه ناپلئون را دریافت کرد. وی که بعدا پدر بسته بندی مدرن لقب گرفت روش استریل کردن محصول بسته بندی یا همان کنسرو کردن را ابداع نمود. در این روش برای کنسرو کردن از یک ظرف شیشه ای که خیلی زود جای خود را به قوطی فلزی داد استفاده می شد.

یک سال بعد از این ایده برای اولین بار پیتر دوراند انگلیسی مجوز تولید ظروفی از جنس قلع را دریافت کرد. در دهه ۱۸۵۰ قیمت کاغذ و مقوا به اندازه یی افت کرد که توجه تولیدکنندگان به این ماده جهت بسته بندی کالاهایشان معطوف شد اولین کاربرد کاغذ به عنوان ماده بسته بندی جعبه های حاوی پونز بود در سال ۱۸۵۲ فرانسیس وول مجوزی برای تولید و ساخت ماشین کاغذسازی دریافت کرد و سی سال بعد آلبرت جی جونز ماشینی اختراع کرد که صفحات کاغذی را موج دار می خواهند ارسال کنند .

در تاریخچه بسته بندی در دنیا  اختراع ماشین کاغذسازی و پیدایش هنر لیتوگرافی استفاده از جعبههای چند رنگ و جذاب معمول شد. در اوایل قرن نوزدهم آمریکائیها ماشینهای بسته بندی خودکار را که در اروپا اختراع شده بود تکمیل کرد و در این زمینه جلو افتادند اولین” ماشینهای ساده ی بسته بندی توسط «هورنی من» در سال ۱۸۸۰ میلادی در انگلستان اختراع شد که روزانه ۲۰۰ بسته کاکائو را اندازه گیری و تعبیه میکرد و سپس در سال ۱۸۸۶ دستگاه بطری پرکنی خودکار ساخته شد.

ظهور سلفون در صنعت بسته بندی

با ورود ژاپن به تجارت جهانی صنعت بسته بندی رونق تازه ای یافت زیرا آنان برای محصولات صادراتی خود جعبههای مناسبتری ساختند در اوائل قرن بیستم با ورود پلاستیک، انقلابی در صنعت بسته بندی پیدا شد بین سالهای ۱۹۰۰ تا ۱۹۱۴ مواد پلاستیکی نیز برای اولین بار به مواد بسته بندی اضافه گردید نخستین نمونه ی آن سلوفان بود (Cellophane که توسط ژاک ادوین براند برگرا شیمیدان سوئیسی اختراع شد.

امروزه سلفون پر استفاده ترین محصول در صنعت بسته بندی می باشد. انواع سلفون ها شامل opp‌و bopp یکی از پرکاربردترین محصولات بسته بندی هستند که در کمتر محصولی می بینیم که در بسته بندی از آن استفاده می کنند.

اگر قصد خرید سلفون بسته بندی دارید می توانید از طریق راه های ارتباطی که در قسمت تماس با ما در این سایت اشاره شده است با مجموعه ما در ارتباط باشید.

پیمایش به بالا