تکنیک های چاپ در طراحی بسته بندی موفق با فیلم bopet

Rate this post

ممکن است یک طراحی بسته بندی زیبا انجام داده باشید و نگران این باشید که چاپ به درستی انجام نشود. حق با شماست ممکن است چاپ در طراحی یک بسته بندی موفق بسیار اهمیت دارد. ما در این مقاله به این موضوع می پردازیم و نکاتی که باید در آن توجه کنید را ارائه می دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در ادامه مطلب همراه ما باشید.

اجزا موثر در طراحی بسته بندی

مواد بسته بندی از مهم ترین اجزایی است که در طراحی بسته بندی موفق به آن توجه می شود.

ماده بسته بندی از طریق مختلف میتواند اثرات سوء بر محصل ایجاد کند:

الف) از طریق انتقال مونومرهای سازنده آن طور که به طور آزاد در یافت پلیمری وجود دارند و در نتیجه حرارت فرایندهای شکل دهی به واسطه تجزیه حرارتی آزاد شده اند انتقال این مونومرهای آزاد به محصول باعث مسموم شدن محصول می گردد.

ب) انتقال ترکیبات از محصول و اثرات سوء آن بر ماده بسته بندی نیز حائز اهمیت است. در چنین مواردی ماده بسته بندی باید نسبت به ترکیبات واکنش دهنده از محصول مورد نظر مقاوم باشد.

 

مواد بسته بندی پلی اتیلنی

مواد بسته بندی پلی اتیلنی از ۵ لایه تشکیل شده است. این لایه ها از درون به بیرون عبارتند از : لایه پلی اتیلنی مجاور با محصول آلومینیوم فویل لایه پلی اتیلنی مقوا و پس از آن نهایتا لایه پلی اتیلنی مجاور به هوا.

هر کدام از این لایه ها با هدف خاصی تهیه شده اند:

  • لایه داخلی پلی اتیلنی اولایه عنوان فیلم خنثی و یا محصول واکنش نداده و ثانیا قابلیت دوخت حرارت را فراهم می کند.
  • لایه آلومینیوم فویل برای ممانعت از حضور نور بکاریده می شود.
  • لایه پلی اتیلنی میانی برای ممانعت از حضور نور بکار برده می شود.
  • لایه پلی اتیلنی میانی اولا نقش ممانعت کنندگی دارد و ثانیا عامل چسباننده مقوا و آلومینیوم فویل
  • می باشد.
  • لایه مقوا استحکام بسته و قابلیت چاپ را تامین می کند.
  • لایه پلی اتیلنی خارجی از چاپ روی مقوا محافظت میکند و آن را براق می کند.

در چنین ماده بسته بندی مرکب امکان نفوذ برخی ترکیبات اسیدی وجود دارد. ترکیبات اسیدی نفوذ کننده دو نوع اسید یعنی اسید استیک و اسید پروپیونیک اند که قادرند از لایه پلی اتیلنی عبور کرده و یا لایه آلومینیوم فویل واکنش دهند در این صورت اولا باعث خوردگی این لایه ها شده، ثانیا این لایه ها از هم جدا شده و در برخی موارد دیده شده که نمک آلومینیومی اسید نفوذ کرده، قادر است به طور مجازی باعث چیدن دو لایه پلی اتیلنی گردد.از دیگر ویژگیهایی که باید در انتخاب ماده بسته بندی دقت گردد ویژگی های مکانیکی ماده بسته بندی یعنی مقاومت آن در برابر برخورد ضربه و سوراخ شدگی است.

مقاومت حرارتی ماده بسته بندی، کم بودن وزن مخصوص ماده بسته بندی، از نقطه نظر قابلیت مشاهده محتویات درون بسته و جذاب نمودن ظاهر بسته این مساله امری مطلوب است.

اما در عین حال از نقطه نظر حساسیت محصول غذایی نسبت به تابش نور در بسیاری از موارد لازم است ماده بسته بندی از نوعی انتخاب شود که از اثرات سوء نور بر روی محصول غذایی ممانعت کند. در این مورد معمولا از رنگی کردن بسته با استفاده از رنگدانه ها و یا متالیزه کردن بسته به استفاده از رسوب آلومینیوم بر روی ماده بسته بندی و یا با استفاده از یک لایه مستقل از فویل آلومینیوم در کنار ماده بسته بندی اصلی کمک گرفته میشود.

انواع چاپ برای بسته بندی

چاپ انواع مختلفی دارد که متناسب با آنچه که قرار است چاپ شود و آنچه که بر آن قرار است چاپ شود انتخاب میگردد. مهم ترین این روشهای عبارت اند از:

  • چاپ افست
  • چاپ فلکو
  • چاپ هلیوگراور
  • چاپ سیلک اسکرین
  • ه چاپ لتر پرس
  • چاپ دیجیتال

 تکنیکهای خاص چاپ بسته بندی

تکنیک های خاص چاپ بسته بندی عبارت اند از :

چاپ متالیک

بکارگیری رنگهای متالیک، طلایی و نقره ای، از دیرباز برای جلب توجه بیشتر و بالا بردن وجهه

رسمی بسته بندی مورد توجه طراحان و گرافیست ها بوده است. تکنیک چاپ متالیک شیوه ای است که در آن رنگ های طلایی و نقره ای با مجموعه رنگهای دیگر فرآیند چاپ ترکیب شده و جلوه زیبایی پیدا می کند.

چاپ متالایز

این روش از شیوه های نسبتا جدید کار چاپی است که در کارهای نفیس و بسته بندی های خاص مثل جعبه ادوکلن و محصولات ارزشمند، بکار می رود.دو روش برای این کار معمول است

متالایز کردن کل سطح چاپی و چاپ روی آن .

در روش متالایز در این روش فقط بخشهای خاصی متالایز می گردد، مانند لوگو و نوشته های خاص که درخشش فوق العاده این تکنیک بالاترین جلوه را در انعکاس نور ایجاد می کند. احساس حضور فلزات بر روی یک اثر چاپی توسط این تکنیک ارزش افزوده محصول جعبه سازی را در سطح بالایی تضمین مینماید چاپ متالایز سیکی نوین در صنعت چاپ کشور، با شکلی فوق العاده جهت شیک ترین جعبه ها و لیبلهای صنایع غذایی دارویی صنعتی آرایشی و بهداشتی میباشد. چاپ جعبه های متالایز در ایران تقریبا ناشناخته است، در حالیکه در کشورهای اروپایی اکثرا در بسته بندی های آرایشی بهداشتی، دارویی و غذایی و برخی از موارد صنعتی به چشم می خورد. تیراژ بالا و کیفیت بی نظیر این نوع چاپ میتواند دو رکن اصلی این نوع چاپ را بیان کند کما اینکه بدلیل تیراژ بالای این نوع چاپ هزینه های هر جعبه مقرون به صرفه میباشد.

خرید فیلم بسته بندی bopet  به منظور بسته بندی موفق

در صورتی که قصد بسته بندی موفق دارید می توانید انواع فیلم بسته بندی bopet را تهیه کنید. فیلم بسته بندی bopet در طرح ها و رنگ های مختلف تولید شده است و در مجموعه لفاف مهرآموز به فروش می رسد. در این مجموعه انواع اقسام رول فیلم opp، bopet ، bopp و انواع فیلم پلی استر و استرچ فیلم به فروش می رسد. برای ثبت سفارش و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره هایی که در قسمت تماس با ما در سایت اعلام شده است با مجموعه ما در ارتباط باشید.

جمع بندی

در این مقاله  به تکنیک های چاپ در طراحی بسته بندی موفق با فیلم  bopet پرداخته شد. در صورتی که قصد خرید فیلم bopet  دارید با راه های ارتباطی که در قسمت تماس با ما در سایت معرفی شده است با مجموعه ما در تماس برقرار کنید.

 

 

 

 

 

 

پیمایش به بالا