۱۵ اصطلاح طراحی و چاپ بسته بندی

Rate this post

اگر شما در حال طراحی بسته بندی یا حداقل فروش یک محصول هستید نیاز شناختن اصلاحات مهم طراحی و چاپ هستید.ما در این مقاله ۱۵ اصطلاح طراحی و چاپ  بسته بندی کم تر شنیده شده  را معرفی می کنیم.

۱۵ اصطلاح طراحی و چاپ بسته بندی

در ادامه ۱۵ اصطلاح طراحی و چاپ بسته بندی معرفی می شود.

  • بسته بندی بیش از حد(Overpackaging)

این اصطلاح برای اشاره به وضعیتی استفاده می شود که در ان محصولات بسته بندی غیر ضروری دارند یا به طور چشمگیری بدون هیچ دلیل لجستیکی بسته بندی می شوند. محصولاتی که در یک فیلم پلاستیکی تنگ قرار می گیرند و مهر و موم می شوند از این نمونه محسوب می شوند. همچنین محصولات کوچکی که در بسته بندی های بزرگ عرضه می شوند از این قبیل هستند.

  • نمونه اولیه(Prototype)

نمونه اولیه یک اصطلاح طراحی است که برای توصیف یک مدل اولیه یا ماکت طرح پیشنهادی استفاده می شود. نمونه های اولیه یک نسخه اولیه از مفهوم نهایی توسعه یافته است. آنها ساخته نشده اند تا زیبا به نظر برسند، بلکه برای ارزیابی عملکرد آن و درک اینکه چگونه به نظر می رسند ساخته شده اند.

  • بسته بندی اولیه(Primary Packaging)

بسته بندی اولیه به بسته بندی یا ظروف مورد استفاده مصرف کننده گفته می شود. اساساً بسته بندی اولیه آخرین چیزی است که کاربر قبل از لمس کامل محصول لمس می کند.

  • بسته بندی ثانویه(Secondary Packaging)

اگر بسته بندی اولیه آخرین چیزی بود که کاربر قبل از تعامل با محصول لمس می کرد. بسته بندی ثانویه برای توصیف بسته بندی حفاظتی که برای گروه بندی بسته بندی اولیه و کالاهای بسته بندی استفاده می شود استفاده می شود.جعبه های حمل و نقل را می توان نمونه ای از  بسته بندی ثانویه در نظر گرفت.

  • بسته بندی آماده قفسه (SRP)

زمانی که می خواهیم به ظرفی با محصولات آماده فروش اشاره کنیم، از این اصطلاح طراحی استفاده می کنیم. بسته‌بندی SRP مستقیماً از کارخانه به خرده‌فروشی می‌رود که از همان جعبه حمل و نقل به عنوان واحد فروش استفاده می‌کند. محصولاتی که تمایل به استفاده از SRP دارند شامل مواردی مانند آبمیوه و خمیردندان می باشد.

  • جذابیت قفسه(Shelf Appeal)

جذابیت قفسه نشان می دهد که چگونه طراحی یک محصول در محل فروش در مقایسه با رقبای خود در همان قفسه به نظر می رسد، یا اینکه محصول شما هنگام نمایش چگونه به نظر می رسد. این مهم است که طراحی محصولات شما در قفسه برجسته باشد و مصرف کننده را به خرید تشویق کند. اگر محصول شما دارای بسته بندی آماده باشد، بسیار مهم است.

  • واحد انبارداری (SKU)

واحد نگهداری سهام (SKU) اصطلاحی است که برای صنایع خرده‌فروشی کاربرد دارد و یک سیستم کدگذاری است که هر خط محصول و نوع اندازه را بیان می‌کند. هر SKU برای هر محصول و هر زنجیره خرده فروشی منحصر به فرد است، اگرچه قرار گرفتن آنها در کنار یا زیر بارکد بسیار رایج است.

این تعداد واحد انبارداری برای مدیران فروشگاه مفید است تا بفهمند آیا نیازی به ذخیره مجدد وجود دارد یا خیر، آیا محصولات موجود نیستند یا چند محصول خریداری شده است. SKU دسته بندی های مختلفی دارد و یا اغلب با اعداد و حروف تشکیل شده است.

  • لایه(Substrate)

لایه به ماده ای که طرح روی آن چاپ شده است اطلاق می شود. این می تواند هر ماده ای مانند کارتن، تخته، پلی پروپیلن، فیلم فلزی و غیره باشد.

  • بسته بندی ساختاری

بسته بندی ساختاری یک اصطلاح طراحی است که جنبه های سه بعدی (۳d) بسته بندی یک محصول را توصیف می کند.

  • بارکد کد جهانی محصول (UPC)

بارکد یک کد مهم است. یک بارکد UPC شامل ۱۲ عدد اول است که به طور تصادفی (اما منحصر به فرد!) به هر محصول اختصاص داده شده است.

بارکد UPC شماره و نماد یک محصول را مشخص می کند. همچنین اطلاعات مربوط به اندازه، رنگ، پیکربندی، نام و سایر ویژگی های اضافی را جمع آوری می کند. اگر به طراحی یا طراحی بسته‌بندی محصول خود فکر می‌کنید، یکی از مراحل اولیه است که کاملاً حیاتی است که پیشگیرانه برای کد محصول جهانی خود ثبت نام کنید.

  • چاپ آفست

یکی از رایج ترین اصطلاح طراحی و چاپ بسته بندی چاپ آفست می باشد. زمانی که تصویر مرکب شده به سطح چاپ منتقل می شود، به چاپ افست اشاره می کنیم. تفاوت آن با چاپ دیجیتال به این معناست که چاپ افست از یک صفحه به یک لایه لاستیکی و تنها پس از آن به یک سطح چاپ جوهر می شود.

این روش به یکی از قدیمی ترین روش های بازتولید آثار هنری مربوط به اواسط قرن نوزدهم مربوط می شود. این به نوعی مانند یک صحنه بخار پانک از یک کارخانه کار می کند.

سیلندرهای جوهر و سیلندرهای آب وجود دارد که در بالای یک سیلندر کاغذی هماهنگ شده اند که برای چاپ حرکت می کند.

  • عکس چاپ افست

چاپ افست امروزی یکی از مقرون به صرفه ترین روش های مناسب برای حجم های بالا است. علاوه بر این، امروزه چاپ افست با سیستم های کامپیوتر به صفحه هماهنگ می شود که باعث افزایش بیشتر بهره وری و کیفیت می شود.

  • چاپ دیجیتال

چاپ دیجیتال تقریباً برعکس چاپ افست است. با کمک پرینترهای لیزری یا جوهرافشان با حجم بالا چاپ می شود. چاپ دیجیتال در مقایسه با چاپ افست هزینه بالاتری دارد، اما چاپ دیجیتال به آمادگی فنی کمتری نیاز دارد. به همین دلیل، یکی از مزایای چاپ دیجیتال زمان کوتاه آن و کار کمتری است که چاپ نیاز دارد.

  • Bleed یا Bleeding

Edge Bleed یا Bleeding Edge اصطلاحی است که فضای خالی/لبه بین تصویر چاپ شده و صفحه را مشخص می کند. ناحیه خونریزی امکان برخی ناسازگاری‌های حرکتی و طراحی را فراهم می‌کند. فقط در صورتی که جوهر خارج از خط خود “خونریزی” کند.

  • سیستم تطبیق پنتون (یا PMS)

همانطور که در بالا به اختصار ذکر شد، سیستم تطبیق پنتون در مقایسه با سیستم CMYK دارای طیف وسیع تری از رنگ ها است.

سیستم تطبیق پنتون رنگ آن را بر اساس اعداد سازماندهی می‌کند، یک رقم سه تا چهار عددی و پس از آن حرف C U یا M که به ترتیب مخفف «پوشش‌دار»، «بدون روکش» و «مات» است. PMS از حدود ۱۱۱۴ رنگ تشکیل شده است.

همچنین سیستم تطبیق پنتون قادر به تولید افکت های رنگی مختلف مانند متالیک و فلورسنت است. این سیستم به سیستمی تبدیل شده است که توسط طراحان گرافیک در سراسر جهان بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

 

جمع بندی

در این مقاله تلاش شد ۱۵ اصلاح طراحی و چاپ بسته بندی ارائه شود. اگر کلمه ای شنیده اید که اطلاع دقیقی از آن ندارید می توانید آن را با ما در میان بگذارید.

 

پیمایش به بالا