تاریخچه بسته بندی در ایران

Rate this post

ما در این مقاله به بررسی مختصر تاریخچه بسته بندی در ایران می پردازیم.در صورت قصد خرید رول فیلم بسته بندی را دارید می توانید مجموعه لفاف مهرآموز خریداری کنید. این مجموعه یکی از شرکت های تامین کننده opp، Bopp‌ و پلی استر در کشور است  و صفرتا صد بسته بندی را به شما راهنمایی می کند.

اگر قصد خرید فیلم bopp، opp،bopet ، فیلم پلی استر و استرچ فیلم را دارید با شماره ۰۹۱۳۶۲۴۴۵۴۵ تماس بگیرید

تاریخچه بسته بندی در ایران

صنعت بسته بندی در ایران با ساخت قوطی فلزی توسط شخصی به نام درخشان» در سال ۱۳۰۹ آغاز شد. او که از مهاجران ساکن شوروی بود پس از انقلاب اکتبر به ایران بازگشت و چون تحصیل کرده مدرسه آشپزی مسکو بود با استفاده از تجارب خود، اولین کارگاه ابتدایی قوطی سازی را در ایران راه انداخت. او با استفاده از پیتهای خالی بنزین شرکت نفت و مسطح کردن آنها با دست ورق به دست آمده را از داخل قلع مذاب عبور داده و از آنها قوطی میساخت. در واقع تاریخ بسته بندی مواد غذایی در ایران را میتوان با شروع به کار این کارخانه همزمان دانست. در سال ۱۳۳۰ اولین قوطی فلزی برای بسته بندی روغن نباتی جامد با دستگاه های مدرن ساخته شد. در سال ۱۳۳۶ شمسی ورق لاک اندود و قوطی آماده از خارج وارد ایران شد و در سال ۱۳۴۴ لاک زنی اتوماتیک امروزی در ایران برای نخستین بار نصب و مورد بهره برداری قرار گرفت. اگرچه در مجموع عمر قوطی سازی در ایران از ۶۰ سال تجاوز نمی کند، در مقایسه با عمر این صنعت در جهان حدود ۱۸۰ سال قابل تعمق است.

در ایران بعد از کارخانه سمرقند که توسط چینی ها اداره میشد اولین” کارخانه ی کاغذسازی در سال ۱۳۲۸ در کهریزک احداث شد که کاغذهای باطله را برای تولید کاغذ و مقوا استفاده می کرد. بعد از آن تعدادی واحد تولیدی دیگر در سایر نقاط ایران به وجود آمد. صنعت کاغذسازی با استفاده از تکنولوژی مدرن نیز قدمتی حدود ۲۵ سال در ایران دارد.

اولین کارخانه ی مدرن ایران در هفت تپه خوزستان برای تولید کاغذ تحریر با استفاده از تقاله های نی شکر احداث شد به دنبال آن ، کارخانه ی چوب و کاغذ ایران (چوکا با استفاده از خمیرهای وارداتی و خمیرهای داخلی کاغذهای کرافت و بسته بندی را تولید کرد چاپ و بسته بندی در بیست سال اخیر نیز پیشرفت و تکامل نسبی در بسته بندی بوجود آمده است. استفاده از پلاستیک ها برای بسته بندی غذاهای آماده در دو دهه اخیر رواج یافته است. امروزه مصرف پلاستیک ها در بسته بندی در اولویت قرار دارد و کمتر بسته بندی می بینیم که این مواد استفاده نکرده باشد. حتی بسته بندی شیشه ای و کارتن  و مقوا برای بهتر دیده شدن بسته بندی از موادی به نام سلفون بسته بندی استفاده می کنند. از این محصول براحتی با کاغذ و مقوا و کاغذ لمینت می شود و طراحی گرافیک زیبایی در بسته بندی ایجاد می کند.

مقاله تاریخچه بسته بندی در دنیا را بخوانید

صنعت بسته بندی در ایران

صنعت بسته بندی در هر کشور نمایده رشد ساختار ،بازار توان صادرات و عرضه صحیح محصولات و خدمات است. کیفیت بسته بندی ایران نسبت به بسته بندیهای خارجی در سطح پائینی قرار دارد. با تمام اهمیتی که بسته بندی دارد و پیوسته توسط مسئولان به آن اشاره می شود، بسته بندی هنوز هویت صنفی یا صنعتی پیدا نکرده و واحدهای تولیدی همچنان برای پیدا کردن یک روش یا یک ماشین بسته بندی مناسب محصول خود سردرگم هستند.

البته در سال های اخیر این صنعت در کشور رشد چشم گیری داشته است و شرکت ها از محصولات متنوع برای بسته بندی استفاده می کنند. در جهان امروز محصولات بسته بندی دارای ویژگیهای کاملا شناخته شده است اما متاسفانه هنوز نقش ،اقتصادی اجتماعی بسته بندی از سوی بسیاری از تولیدکنندگان کشور به درستی درک نشده است و آگاهی لازم نسبت به آن به عنوان یک ابزار بازاریابی در بازارهای داخلی و خارجی وجود ندارد. هنوز بسیاری از کالاهای صادراتی مخصوصا کالاهای (کشاورزی به صورت قله به بازارهای خارجی عرضه میشوند که این کالاها در کشورهایی مانند ترکیه و ایتالیا مجددا بسته بندی شده و با قیمت های گزاف به بازارهای مصرف روانه می.شوند به این ترتیب قسمت مهمی از ارزش افزوده این محصولات نصیب صنایع بسته بندی این کشورها می شود.

مشکلات بسته بندی در کشور

به طور کلی در شرایط کنونی مشکلات عدیده ای در صنعت بسته بندی کشور ما وجود دارد از جمله:

۱) تبعیت کلی بسته بندی از بازاریابی بدان معنی که تا وقتی که معنی و مفهوم جدید بازاریابی برای

صنعتگران و بازرگانان روشن نشده بسته بندی نیز کم اهمیت و مهجور خواهد ماند.

(۲) پیشینه و سنت خام فروشی ایران در بازار بین المللی

(۳) جوان بودن صنایع بسته بندی در ایران و فقدان تجربه و تخصص.

(۴) بالا بودن هزینههای بسته بندی به خاطر واردات اقلام مهم مواد اولیه مانند انواع پلیمرها، ورق

حلب و مرکب چاپ

وارداتی بودن ،تکنولوژی مواد اولیه و اطلاعات بسته بندی نیاز ارزی

(۶) قدمت و فرسودگی ماشین آلات بسته بندی موجود.

دستی بودن فرآیندهای تولید و سنتی بودن تولید و مدیریت در اکثر کارگاه های بسته بندی فعلی

(۸) فقدان و یا ضعف طراحی صنعتی ( به خصوص در تولید بسته ها).

۹) عدم مزیت رقابتی ناشی از ضعف تکنولوژی

(۱۰) یک شیفته بودن کارگاه و کارخانجات تولید کننده بستهها و بالا بودن هزینه ها

(۱۱) قوانین و مقررات ناپایدار ناظر بر تجارت ،صنعت واردات صادرات بهداشت و …

(۱۲) عدم آشنایی اغلب تولید کنندگان و صادرکنندگان با استانداردهای بسته بندی مورد قبول در دنیا.

(۱۳) ضعف و یا فقدان استانداردهای ملی بسته بندی

(۱۴) فقدان توان مالی و نقدینگی در سطح کارگاه های کوچک

۱۵ مشکلات چاپ و ضعف این صنعت

(۱۶) فقدان یا نقص اطلاعات و علائم روی بسته ها

(۱۷) فقدان تخصص دانشگاهی بسته بندی

(۱۸) مشکلات و مسائل ایمنی و بهداشتی در کارگاه های بسته بندی

(۱۹) به طور کلی ضعف صنایع تبدیلی و نوپایی این گروه از صنایع که عمده ترین ارقام هزینه های

بسته بندی را باید متحمل شوند.

(۲۰) محدودیت در جاذبههای هنری و زیبایی روی بسته ها

جمع بندی

در این مقاله به تاریخچه بسته بندی در ایران اشاره شد. همانطور که مشاهده شد صنعت بسته بندی در ایران نیاز به تحول بسیاری دارد و برای بروز شدن و رقابت در بازار جهانی نیاز به دانش و رقابت دارد. ما در مجموعه لفاف مهرآموز سعی کرده ایم که مقداری از این کاستی ها را جبران کنیم و مهمترین متریال بسته بندی در دنیا را به فروش می رسانیم. شما می توانید انواع فیلم بسته بندی opp  ، bopp، bopet و سلفون پلی استر را از ما خریداری کنید.برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید.

پیمایش به بالا