آشنایی با چاپ و بسته بندی به شیوه های مختلف

آشنایی با چاپ و بسته بندی به شیوه های مختلف

۵/۵ - (۴ امتیاز)

آشنایی با چاپ و بسته بندی به شیوه های مختلف:

قبل از آشنایی با چاپ و بسته بندی بهتر است راجع به معنی و مفهوم و کاربرد بسته بندی بیشتر بدانیم.

بسته بندی شیوه های مختلفی است که محصول را در پوششی قرار می دهد تا از  هرگونه آسیب و صدمه احتمالی مصون بماند. اما همیشه شیوه های مختلف بسته بندی برای حفاظت و محافظت از محصول ارائه نمی شود؛ در واقع در خیلی از مواقع جدا از امنیت، برای ارائه مشخصات محصول به مشتریان شیوه های مختلف بسته بندی را به کار می گیرند. هم چنین بسته بندی درست و مناسب هویت، تجربه و شیوه بازاریابی برند محصول را نیز مشخص می کند.

روش های مختلفی برای بسته بندی وجود دارند که هرکدام از آن ها بسته به محصول ارائه شده متفاوت هستند.

برای نمونه بسته بندی با کارتن برای حفاظت از محصول در برابر رطوبت و… استفاده می شوند و در صنایع مختلف بسیار رایج و پر کاربرد هستند. این شیوه چاپ و بسته بندی برای انواع مختلف کالاها مانند مواد غذایی، وسایل آشپزخانه، وسایل الکترونیکی و سایر کالاها و خدمات به کار می رود.

در بسته بندی پلاستیکی به شکل های مختلف برای محافظت و امنیت محصول مورد استفاده قرار می گیرد. این روش بسته بندی بسته به نوع محصول انعطاف زیادی دارد و حتی می توان از آن به صورت لایه ای استفاده کرد. خوب است بدانید انواع عایق ها مثل پلی اتیلن، پلی کلرید و… در این شیوه بسته بندی مورد استفاده قرار می گیرد.

چاپ انواع سلفون opp و bopet و cpp

۰۹۱۳۶۲۴۴۵۴۵

یکی دیگر از روش های آشنا، بسته بندی منسوج یا بافتنی است که روش مناسبی برای حمل و نقل کالا های مختلفی چون قطعات اتومبیل و استفاده در دیگر صنایع محسوب می شود.

در بسته بندی مواد عایق شده، کیسه عایقی برای محافظت از محصول در برابر دماهای مختلف، حرارت، انجماد و… استفاده می شود که لایه بیرونی آن کاملا از نایلون و لایه داخلی آن از مواد مختلفی چون پلی اتیلن، فویل آلومینیومی و… استفاده می شود که این روش حمل و نقل آن را هم آسان تر می کند.

شیوه های رایج دیگری نیز چون استفاده از فوم، استفاده از ضربه گیر و بالشتک و… نیز وجود دارند که هرکدام کارایی خاص خود را دارند و در موقعیت های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

 

بسته بندی مواد غذایی
بسته بندی مواد غذایی

 

چاپ فرایندی است که در آن اثری را روی سطحی ایجاد یا تکثیر می کنیم. از چاپ می توان روی سطوح مختلف نظیر کاغذ، مقوا، سلفون، پلاستیک و سایر سطوح استفاده کرد. در چاپ و بسته بندی نیز می توان از صورت و نقش های گوناگون را به صورت دو بعدی به صورت خواندنی یا اشکال دیگر استفاده کرد.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و تکنیک های مختلف چاپ، چاپ و بسته بندی روی مواد مختلف سلولزی، پارچه ای، نایلونی، پلاستیکی، چرمی، فلزی، شیشه ای و… انجام می شود.

فرایندی چاپ نیز مانند فرایند بسته بندی روش ها و تکنیک های مختلف خاص خود را دارد که از انواع آن ها می توان به چاپ افست، چاپ متالیک، چاپ متالایز و… اشاره کرد.

بسته بندی انواع سلفون BOPP

۰۹۱۳۶۲۴۴۵۴۵

 

چاپ و بسته بندی مواد غذایی:

شاید بتوان گفت امروزه چاپ و بسته‌بندی مواد غذایی یکی از مهم ترین بخش ها در صنایع غذایی محسوب می شود. هنگامی که شما به فروشگاه ها می روید یا برای خرید محصولات غذایی مورد نظر خود اقدام می کنید؛ با کمتر برندی مواجه می شوید که چاپ و بسته بندی مخصوص خود را نداشته باشد، که این موضوع به حفظ و امنیت مواد غذایی و بازاریابی آن برند و محصول مورد نظر کمک می کند. در ادامه با مزایای چاپ و بسته بندی مواد غذایی بیشتر آشنا می شویم.

 

چاپ و بسته بندی مواد غذایی
چاپ و بسته بندی مواد غذایی

 

عوامل زیادی سبب از بین رفتن مواد غذایی می شوند که از جمله آن ها می توان به تغییر ساختار مولکولی، از بین رفتن برخی خواص مهم و… اشاره کرد. یکی از ساده ترین روش ها برای حفاظت و جلوگیری از نفوذ عوامل خارجی چاپ و بسته‌بندی درست محصول است. درست است که چاپ و بسته بندی مواد غذایی با روش های گوناگون انجام می شود، اما امروزه رایج ترین و پرکاربردترین روش آن استفاده از پلاستیک است. پلاستیک به دلیل انعطاف پذیری، به صرفه بودن، روز به روز استفاده از آن بیشتر می شود و تقاضای مصرف کنندگان نیز بالا می رود.

از پلاستیک برای چاپ و بسته‌بندی های تک لایه مانند بسته‌بندی های شکلات، انواع نوشیدنی ها و… استفاده می شود. چاپ و بسته‌بندی های دو لایه برای بسته بندی های مواد غذایی چون چای، چیپس، حبوبات و… استفاده می شود که از نفوذ گاز، اکسیژن و انواع عوامل خارجی دیگر جلوگیری می کند. چاپ و بسته بندی های چند لایه نیز برای بسته بندی های نوشیدنی های مختلف، روغن، قهوه و… که به نفوذ نور و عوامل دیگر حساس هستند، استفاده می شود.

گروه آموزشی لفاف مهر آموز
گروه آموزشی چاپ و بسته بندی

از چاپ و بسته بندی برای نظم دادن به محتویات داخل محصول با توجه به سایز، وزن و حمل و نقل آسان تر استفاده می شود. چاپ و بسته‌بندی مواد غذایی باید به گونه ای باشد که روی آن نام و اطلاعات برند، علامت های استاندارد کسب شده، نحوه استفاده و تاریخ تولید و انقضای آن نیز درج شود. طراحی چاپ و بسته‌بندی اگر به شیوه درست آن انجام شود نقش مهمی در بازاریابی محصول ایفا می کند،؛ به گونه ای که استفاده از رنگ ها و طرح های گرافیکی طوری استفاده شود که نظر مشتری را به محصول جلب کند و احتمال خرید محصول را افزایش دهد.

چاپ و بسته بندی درست حتی در اثرات زیست محیطی محصول و ردپایی که محصول در طبیعت نیز می گذارد، نقش مهمی را ایفا می کند. مواد غذایی به صورت روزانه در وعده های مختلف صرف می شوند و بسیار پرمصرف هستند. در صورتی که بسته بندی ها تجدید ناپذیر باشند، به محیط زیست آسیب جدی وارد می کنند. به همین دلیل در صورتی که برای چاپ و بسته بندی مواد غذایی اصول بهداشتی و محیطی رعایت شوند، کم ترین آسیب را به طبیعت و محیط پیرامون ما وارد می کنند.

پیمایش به بالا