صنعت چاپ بسته بندی محصولات آرایشی

۵/۵ - (۱ امتیاز)

با گسترش استفاده از لوازم آرایشی رقابت شرکت ها  و تولیدکننده ها در این صنعت افزایش یافت  و هر کدام از آنها تلاش کردند که از بسته بندی مواد آرایشی متنوع برای فروش بیشتر محصول استفاده کنند.  آنچه که تاثیر بسیار زیادی در بسته بندی محصولات آرایشی ایجاد می کند نحوه و گرافیک چاپ بر روی بسته بندی این محصولات می باشد. بیایید در این مقاله به بررسی صنعت چاپ در بسته بندی محصولات ارایشی بپردازیم تا با روش های چاپ این صنعت بیشتر آشنا شویم.

 

چاپ بسته بندی محصولات آرایشی

چاپ بخش مهمی در روند تولید بسته بندی به شمار می آید مراحل طولانی و متنوع یک کار چاپی را می توان به سه بخش اصلی تقسیم کرد مرحله ی پیش از چاپ شامل طراحی مرحله ی دوم، چاپ های مختلف و مرحله ی سوم، تکمیل نهایی بسته بندی است در صنعت بسته بندی محصولات آرایشی از انواع چا پهای سنتی و دیجیتال استفاده میشود که شامل چاپ های تماسی و غیر تماسی هستند، اما متداول ترین چاپهایی که برای این محصولات استفاده میشود شامل چاپ افست چاپ سیلک اسکرین ، چاپ انتقالی  چاپ روی قوطی های فلزی چاپ بالشتکی ، چاپ فلکسو و غیره هستند.

چاپ های خاص در بسته بندی محصولات آرایشی

به غیر از روشهای متداول ، چاپهای خاصی در تکمیل کار یا تبدیل آن به یک کار چشم گیر وجود دارند که جلوه ی ،زیبایی به بسته بندی محصولات آرایشی میدهند و شامل مولرد زیر هستند: طلاکوب که در آن ورق طلایی رنگ را بین کاغذ و کلیشه قرار میدهند و آن را روی کار می نشانند. آن انواع رنگهای متالیک مثل نقره ای مسی یا سربی و انواع پوششها مثل، ورنی سرد،علاوه بر شش یووی، سلوفان یا شیوه های برجسته کاری که از روشهای ایجاد زیبایی روی کالاهای لوکس، استفاده می شود. البته این پوششها علاوه بر جلادهی یا مات کننده گی، سطح چاپ شده را در برابر رطوبت چربی و ساییدگی محافظت میکند در کل روش پوشش دهی برای چاپ به سه روش سیلک، لترپرس و افست تقسیم می.شود چاپ ترموگرافی که با استفاده از حرارت و مرکب های بر روی سطح چاپی برجستگی خاص ایجاد میکند.

/©D *D3©H~Ì

چاپ متالایز محصولات آرایشی

چاپ متالایز هم یکی دیگر از چاپهای خاص است و بر روی سطوح چاپی، مثل مقوا، انواع پلاستیک نایلون یا کاغذ پشت چسب دار لمینت میشود و علاوه بر ایجاد جلوه ی فلزی باعث مقاومت محصول در مقابل پاره شدن، چربی، رطوبت و دما می شود و در بسته بندی فرآورده های آرایشی و بهداشتی به خصوص عطرها استفاده میشود .

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با مواد مورد استفاده در بسته بندی محصولات آرایشی روی کلماتی که آبی رنگ شده کلیک کنید.

ادوات بسته بندی در صنایع آرایشی

ادوات بسته بندی در صنایع آرایشی را میتوان از نظر جنس به دو دسته ی سلولزی و مصنوعات پلاستیکی تقسیم کرد. در این میان آلومینیوم و شیشه جزو موادی هستند که کاربرد کمتری دارند، در بسته بندی ،اولیه ادواتی که مورد استفاده قرار میگیرند در تماس مستقیم با محصول است، در صنعت آرایشی و بهداشتی این ادوات بیشتر از جنس پلی اتیلن، پلی پروپیلن ، پی وی سی  و پت  است. پلی استایرن  شیشه و آلومینیوم دارای کاربرد کم تری هستند مواد مورد استفاده برای بسته بندی ثانویه، معمولا از جنس مقوا، کارتن و پلاستیک هستند.

در بعضی مواقع محصول با بسته بندی ثانویه در اختیار مصرف کننده قرار میگیرد ولی اغلب اوقات محصول قبل از عرضه از بسته بندی ثانویه خارج می شود. هم چنین پیش بسته بندی نیز شامل ادواتی میشود که برای آسانی حمل و نقل و انبار کردنش، یک یا چند محصول را در بر میگیرد و پیش از قرار گرفتن محصول در جای مورد عرضه محصول از آن خارج می شود. در حال حاضر مشکلات مربوط به ادوات بسته بندی محصولات آرایشی نسبت به گذشته کم تر شده است که البته در کشورهای پیشرفته ی صنعتی این مشکل وجود ندارد یا اگر وجود داشته باشد، بسیار کم رنگ است چرا که موضوع بسته بندی در تمامی بخشهای اقتصادی، اجتماعی و بازرگانی جامعه بسط و گسترش می یابد. وضعیت بسته بندی در صنایع آرایشی پیشرفته تر و به روزتر است. چون این محصولات، محصولات گرانتری هستند میتوانند در بسته بندیهای گرانتری عرضه شوند، به این صورت که دیگر هزینه ی تمام شده ی بسته بندی می تواند، بالاتر باشد و در نتیجه می توان از تکنولوژیها و مواد اولیه گرانتر و مرغوبتر استفاده نمود.

نکات مورد توجه در طراحی گرافیک بسته بندی

نکات گرافیکی مورد توجه در بسته بندی محصولات آرایشی شامل موارد زیر می باشد:

  • شکل کلی حجم بسته بندی : استوانه، مکعب، مخروط و هرمی
  • هدف رسیدن به نام محصول و توضیحات مرتبط به آن در طراحی بسته بندی محصولات آرایشی
  • شناسایی انواع شیوه های بازنمایی طرح و تصویر در بسته بندی در هفت گروه تصویرسازی، تجریدی، عکاسی، تصویرسازی، تایپوگرافی و تصویرسازی، تایپوگرافی و عکاسی، تایپوگرافی
  • گسترش طرح شمایلی در بسته بندی
  • دست یابی به چگونگی فونت از قبیل سریف، سان سریف، سریف اسکریپت، سان سریف اسکریپت
  • فراوانی استقرار حروف به صورت افقی، عمودی و مایل
  • وضعیت استقرار عنوان در طراحی بسته بندی ها
  • هم راستا بودن حروف به کار رفته روی جعبه
  • دست یابی به رنگ غالب در کلیت طراحی بسته بندی
  • فراوانی استفاده از رنگ های متضاد درطراحی
  • شناخت نوع ترکیب بندی در طراحی بسته بنید
  • رعایت قوانین مرتبط به بسته بندی و استانداردها
  • شناخت بافت بسته بندی
  • شناخت بخش های برجسته در طرح بسته بندی
  • رابطه بصری بین جعبه و محتویات آن
  • شناخت حس کلی طرح و رنگ جعبخ
  • شناسایی زنانه یا مردانه بودن
  • چگونگی فونت در بسته بندی جعبه

۸ نکته موثر در طراحی بسته بندی لوازم آرایشی بخوانید.

جمع بندی

در این مقاله به صنعت چاپ بسته بندی محصولات آرایشی و بهداشتی پرداخته شد و تلاش شد که نکات مورد توجه در طراحی گرافیک بسته بندی بیان شود. در صورتی که قصد طراحی و چاپ بسته بندی محصولات آرایشی و بهداشتی را دارید می توانید از طریق راه های ارتباطی که در همین صفحه اشاره شده است با مجموعه ما در تماس باشید.

پیمایش به بالا