انواع چاپ کدام‌‌ اند؟ معرفی پرکاربردترین روش‌ های چاپ

انواع چاپ کدام‌‌ اند؟ معرفی پرکاربردترین روش‌ های چاپ

۵/۵ - (۴ امتیاز)

در مقاله امروز به بررسی معرفی پرکاربردترین روش‌ های چاپ می پردازیم ، با ما همراه باشید…

صنعت چاپ از گذشته تا به امروز همگام با توسعه علم، تغییر و تحولات بسیاری داشته است. در این صنعت طیف وسیعی از انواع چاپ وجود دارد که هر کدام در صنایع خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از انواع روش‌های چاپ در چاپ کتاب، بسته بندی، پوشاک، محصولات پلاستیکی و… استفاده می‌شود. کاربرد صنعت چاپ به قدری گسترده و فراگیر شده است که امروزه بدون وجود این صنعت عرصه تجارت نیز با چالش‌های گسترده‌ای مواجه می‌شود.

این صنعت مانند گذشته تنها طرح‌های منتخب را بر روی یک متریال به نام کاغذ منتقل نمی‌کند، بلکه امروزه در این صنعت از متریال‌های مختلفی برای چاپ طرح روی آن‌ها استفاده می‌شود. به زبانی ساده صنعت چاپ قابلیت اجرای طرح روی هر نوع متریالی را دارد. در ادامه این مطلب هر یک از انواع چاپ را معرفی می‌کنیم. اگر قصد جمع‌آوری کامل‌ترین اطلاعات در مورد روش‌های چاپ را دارید حتما با ما تا انتهای این مطلب همراه شوید.

معرفی پرکاربردترین روش‌ های چاپ
معرفی پرکاربردترین روش‌ های چاپ

آشنایی با صنعت چاپ

واژه چاپ (Printing) در فرهنگ لغات به معنای مهروموم کردن، نقش و اثر است. در حالت کلی به فشردن یک سطح به سطحی دیگر چاپ گفته می‌شود. این صنعت از زمان زندگی انسان‌های اولیه وجود داشته است، تمامی نقش و نگارهای روی سنگ‌ها، بدنه درختان و دیوار غارها آثار صنعت چاپ هستند.

اما امروزه صنعت چاپ دیگر بر روی درخت‌ها و سنگ‌ها انجام نمی‌شود، متدهای مختلف این صنعت در روند چاپ طرح‌های مختلف روی انواع متریال‌ها به کار برده می‌شوند.

انواع چاپ

با نگاه به روش‌های پیشرفته چاپ می‌توان به تغییر و تحولات عظیم رخ داده در این صنعت از گذشته تا به امروز پی برد. در ادامه برخی از پرکاربردترین انواع چاپ را معرفی می‌کنیم.

چاپ افست (Offset)

چاپ افست در صنعت چاپ بیشتر با نام لیتوگرافی شناخته می‌شود. چاپ لیتوگرافی یکی از پرکاربردترین انواع چاپ در طی ۳ دهه اخیر بوده است. در پروسه عملیاتی این روش ابتدا طرح یا تصویر به وسیله تجهیزات مخصوصی روی پلیت‌های فلزی (زینک) انتقال داده می‌شود. سپس جوهر از یک صفحه به غلتک لاستیکی منتقل شده و بعد از آن به زیر لایه‌های مختلف برای تهیه تصاویر منتقل می‌شود. علت گستردگی کاربرد چاپ افست در صنعت وسیع چاپ، امکان چاپ تصاویر و طرح‌ها روی هر نوع متریال است.

انواع چاپ کدام‌‌ اند؟ معرفی پرکاربردترین روش‌ های چاپ

چاپ متالایز

در دستگاه‌های مخصوص چاپ افست در طرح‌های مختلف از ۴ زینک استفاده می‌شود. هر زینک دارای یک رنگ بوده و وظیفه انتقال آن روی سطح را دارد. ۴ زینک تهیه شده به منظور چاپ طرح روی سطح مورد نظر وارد برج‌های رنگی دستگاه شده و سپس کاغذهای مخصوص چاپ از داخل رول‌های رنگ‌دار عبور می‌کند. در نهایت پس از انجام مراحل فوق طرح یا تصویر روی کاغذ اجرا می‌شود.

موارد کاربرد چاپ افست

چاپ افست به دلیل نداشتن محدودی در انتخاب نوع متریال سطح همواره بیشترین کاربرد را در صنایع مختلف دارد. از جمله موارد کاربر چاپ Offset می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بروشور
  • کاتالوگ
  • کارت‌های ویزیت
  • پوستر
  • بسته بندی مواد غذایی
چاپ لیبل
چاپ لیبل

چاپ لیبل پشت چسبدار

یکی دیگر از روش‌های متداول و رایجی که در صنعت چاپ استفاده می‌شود، چاپ لیبل پشت چسبدار است. چاپ لیبل پشت چسبدار روی انواع محصولات غذایی، آرایشی و بهداشتی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هدف از به کار بردن این روش و چسب‌های پشت چسبدار ارائه توضیحات مختصر در مورد محصول و معرفی برند است. لیبل‌های پشت چسبدار با بهره‌گیری از متریال‌های مختلفی ساخته شده و بیشترین تنوع را از نظر شکل و اندازه دارند. این لیبل‌ها در انواع مختلف کاغذی، متالایز، پی وی سی، شیشه‌ای و شبرنگ تولید می‌شوند.

ورود دستگاه‌های پیشرفته و مجهز به عرصه چاپ منجر به کاهش هزینه‌ها و بهبود کیفیت چاپ در بسیاری از متدها شده است. البته شرکت‌های خدمات چاپی معتبری همچون کیاما پرینت هستند که کلیه خدمات چاپ انواع روش‌ها به خصوص چاپ لیبل پشت چسبدار را با بهترین کیفیت ارائه می‌کنند.

چاپ دیجیتال

چاپ دیجیتال دقیقا همان فرایند انتقال مستقیم مرکب چاپ روی یک سطح مشخص است. مکانیزم عملکردی دستگاه‌های چاپ دیجیتال به گونه‌ای است که قابلیت چاپ سریع و البته باکیفیت را در تیراژهای پایین فراهم می‌کند. چاپ دیجیتال نسبت به سایر انواع چاپ هزینه کمتری دارد. بر خلاف چاپ افست در این روش نیازی به پلاک چاپی نبوده و تمام فایل‌های تصاویر و طرح‌ها را می‌توان به صورت مستقیم به حافظه دستگاه چاپ ارسال کرد. چاپ دیجیتال بر اساس ابعاد سطح چاپی به ۳ نوع زیر تقسیم بندی می‌شود:

  • چاپ دیجیتال فرمت بزرگ
  • چاپ دیجیتال فرمت کوچک
  • چاپ دیجیتال فرمت عریض

اما از نظر عملیات و روند، چاپ دیجیتال به روش‌های مختلف زیر انجام می‌شود:

  • روش جوهر افشان
  • روش الکتروفتوگرافی
  • روش دیجیتال مرکبی
  • روش تونری
  • روش نوری یا پرتوی
  • روش تصعید رنگ
  • مارکرهای لیزری
چاپ فلکسو
چاپ فلکسو

چاپ فلکسوگرافی و کاربرد آن در صنایع مختلف

فلکسوگرافی یک روش چاپی از نوع درون خطی است. واژه فلکسو از کلمه لاتین Flexus برگرفته شده و به معنای منعطف است. این روش از چاپ قابلیت انتقال تصویر و طرح‌های مختلف روی انواع سطوح مانند پلاستیک، فیلم فلزی، سلفون و… را دارد. قطعا فلکسو یکی از پرکاربردترین انواع چاپ تا به امروز است. به عبارتی این روش حدود ۶۰ درصد از کلیه عملیات و کاربری‌های در صنعت چاپ را به خود اختصاص داده است.

دستگاه‌های مجهز و پیشرفته چاپ فلکسو قابلیت لایه‌برداری داشته و فرایند برش را نیز به صورت خودکار انجام می‌دهند.

کاربرد چاپ فلکسو

اگر نگاهی به اطراف خود کنید، متوجه کاربرد گسترده چاپ فلکسو می‌شوید. از این متد نوین در روی محصولات مختلف اعم از مواد غذایی، لوازم اداری و… استفاده می‌شود. علاوه بر موارد فوق این متد نیز برای انجام فرایند چاپ روی محصولات زیر به کار برده می‌شود:

  • پاکت نامه
  • روزنامه
  • برچسب‌ها
  • کاغذ بسته بندی
  • فویل
  • جعبه‌های تاشو

جمع‌بندی

آشنایی با انواع چاپ به شما کمک می‌کند تا از بین این همه روش مناسب‌ترین و بهترین آن‌ها را انتخاب کنید. استفاده از این روش‌های چاپ معرفی شده علاوه بر کاهش هزینه‌های چاپ هزینه‌های مربوط به چاپ منجر به افزایش کیفیت و صرفه جویی در زمان می‌شود. کیاما پرینت یکی از بزرگ‌ترین موسسه‌های خدمات چاپی در ایران است. در حال حاضر بیش از ۵ روش نوین چاپ در این مجموعه با بهره‌گیری از بهترین دستگاه‌های چاپ و کادر متخصص و مجرب انجام می‌شود.

پیمایش به بالا