دلایل تغییر قیمت مواد پلیمری به خصوص پلی‌ پروپیلن

دلایل تغییر قیمت مواد پلیمری به خصوص پلی‌ پروپیلن

Rate this post

پلی‌ پروپیلن که جزء یکی از پرکاربردترین مواد پلیمری در بسیاری از صنایع اصلی کشور به شمار میرود متاسفانه در سالهای اخیر دچار نوسانات قابل توجهی گردیده است. این نوسانات و ناپایداری های قیمت نه تنها باعث افزایش سفته بازی در فروش مواد پلیمری شده است بلکه صنایع بسیاری را با اختلال روبرو کرده است.

تغییرات قیمت پلی‌ پروپیلن باعث شده است تا در ادامه تصمیم بگیریم به بررسی دلایل قیمت مواد پلیمری به خصوصی پلی‌ پروپیلن بپردازیم.

 

دلایل اصلی تغییر قیمت مواد پلیمری به خصوص پلی‌ پروپیلن

با بررسی هایی که در زمینه ی تغییرات قیمت مواد پلیمری از جمله پلی‌ پروپیلن صورت گرفته است میتوان افزایش نرخ ارز نیمایی را یکی از اصلی ترین عوامل در این مورد دانست.

کارشناسان اقتصادی، افزایش قیمت محصولات پتروشیمی جم، که به عنوان یکی از اصلی ترین تولید کنندگان پلی‌ پروپلین در کشور به شمار میرود را علاوه بر رشد نرخ ارز نیمایی، رشد نرخ جهانی مواد اولیه ی پلمیری دانسته اند.

علاوه بر تمامی این موارد، چند نرخی بودن ارز نیز قطعا تاثیر بسزایی در سوداگری های و ناپایداری های نرخ پلی‌پروپلین خواهد داشت، که امید است؛ با ثبات وضعیت اقتصادی کشور، بتوان اوضاع بهتری را در زمینه ی پایداری نرخ محصولات پلمیری از جلمه پلی‌پروپلین شاهد بود.

 

مشکلات ناشی از افزایش قیمت پلی‌ پروپیلن

پلی‌ پروپیلن به عنوان یکی از مواد اولیه اصلی، در بسیاری از صنایع از جمله صنایع نساجی، ساختمانی، آزمایشگاهی و پزشکی، خودرو و  … مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاملا مشخص است که افزایش قیمت این ماده ی پلیمری نه تنها باعث افزایش قیمت محصولات صنایع داخلی کشور خواهد شد بلکه به کاهش تولید و افزایش تورم نیز منجر خواهد گردید.

متاسفانه بررسی ها نشان داده است که پلی‌ پروپیلن در بازار های صادراتی با قیمت پایین تر از بازار داخلی به فروش میرسد که این موضوع میتواند به تولید ارزان تر محصولات در کشور های همسایه منجر شود و افزایش واردات را به دنبال داشته باشد.

پیمایش به بالا