فیلم پلی استر و بسته بندی مواد غذایی منجمد

Rate this post

امروزه به دلیل افزایش حجم کار و تغییر سبک زندگی، مصرف مواد غذایی منجمد روند افزایشی را نشان می دهد. از نظر سهولت مصرف و صرفه جویی در زمان، محصولی ضروری برای مصرف کنندگان است. عواملی مانند پخت سریع و آسان و نگهداری طولانی تر، وابستگی به مواد غذایی منجمد را افزایش می دهد. بسته بندی مهم ترین عنصر مورد نیاز برای حفظ تازگی این گونه محصولات است.فیلم پلی استر و بسته بندی در محصولات فست فود منجمد مانند میوه ها و سبزیجات، ماهی، میگو، صدف، غذاهای دریایی منجمد مانند پیتزای آماده، شیرینی و سیب زمینی سرخ کرده استفاده می شود. اما علاوه بر فرآیند انجماد صحیح، مهمترین وظیفه در حفظ تازگی محصول بر عهده بسته بندی محصول است.

در صورتی که به هر یک از خدمات بسته‌بندی نیاز دارید با ما شرکت لفاف مهرآموز ارتباط برقرار کنید و یا در ادامه مطلب برای آشنایی بیشتر با خرید و فروش فیلم استرچ در شرکت لفاف مهرآموز همراه ما باشید.

بسته بندی مواد غذایی منجمد

انجماد روشی برای نگهداری مواد غذایی در نظر گرفته می شود که در آن کیفیت، طعم، بو و ارزش غذایی غذاها به بهترین شکل حفظ می شود. به لطف انجماد سریع غذا در دمای ۴۰- درجه سانتی گراد، آب موجود در غذا به کریستال های یخ تبدیل می شود و از بقای میکروارگانیسم هایی که باعث فساد می شوند جلوگیری می کند و تغییرات شیمیایی و بیوشیمیایی به حداقل می رسد و در نتیجه غذا در طبیعی ترین حالت حفظ می شود. به لطف فرآیند انجماد، رطوبت باقی مانده در محصول به یخ تبدیل می شود و محصول برای مدت طولانی تری نگهداری می شود و تازگی خود را حفظ می کند.

برای سهولت در مصرف، میوه ها، سبزیجات و غذاهای دریایی منجمد و بسته بندی می شوند. به این ترتیب سهولت استفاده را برای مصرف کننده فراهم می کند و می تواند برای مدت طولانی در دمای پایین بدون خرابی نگهداری شود. غذاهای منجمد که به شرایط نگهداری حساس تری نسبت به سایر محصولات نیاز دارند و در نتیجه ماندگاری طولانی مدت خود را حفظ می کنند، با بسته بندی و شرایط نگهداری مناسب به بازار عرضه می شوند. غذاهای منجمد در برابر فساد و بوهای احتمالی آسیب پذیرتر هستند. در این مرحله انتظار می رود ساختار بسته بندی در برابر عوامل فیزیکی مقاوم باشد. پس از انجماد محصولات نباید تغییر دما ایجاد شود، یکپارچگی بسته بندی باید حفظ شود و از عبور اکسیژن به داخل بسته بندی جلوگیری شود. فقط در این صورت است که محصولات می توانند تازگی خود را حفظ کنند. برای دستیابی به همه اینها، طراحی صحیح بسته بندی بسیار مهم است.

انواع متریال بسته بندی مواد غذایی منجمد

با توجه به تحقیقات ادبیات، بیشترین ساختارهای فیلم مورد استفاده در مواد غذایی منجمد پلی اتیلن (PE)، کوپلیمر اتیلن وینیل استات (EVA)، پلی پروپیلن (PP)، پلی وینیل کلراید (PVC)، پلی وینیلیدن کلراید (PVDC)، پلی اتیلن ترفتالات (PET) می باشد. پلی استایرن (PP) و پلی آمید (PA). برای اطمینان از ماندگاری طولانی تر، مواد چند لایه PP/PE، PET/PA/PP و PP/PE یا نسخه چند لایه PET/PE پوشش داده شده با PVDC ترجیح داده می شوند.

پلی استر (PET)

پلی استر با مقاومت عالی در برابر سوراخ شدن، جذب آب کم و همچنین پایداری حرارتی و شیمیایی همراه با کیفیت های نوری عالی، به عنوان یکی از سخت ترین و همه کاره ترین فیلم های بسته بندی انعطاف پذیر موجود شناخته می شود.

ما طیف گسترده ای از فیلم های پلی استرربا ضخامت های مختلف  را با انواع روکش ها از جمله براق و مات عرضه می کنیم. فیلم های پلی استر ما به صورت ساده و شفاف، متالایز و مات و صدفی در دسترس هستند، که آنها را بسیار متنوع می کند و می توانند نیازهای فردی شما را برای چاپ، آب بندی حرارتی یا لمینیت با چسب برآورده کنند و براحتی می توانید از آن در بسته بندی مواد غذایی منجمد استفاده کنید. شما براحتی می توانید از فیلم پلی استر و بسته بندی مواد غذایی منجمد استفاده کنید.

ویژگی های بسته بندی فیلم پلی استر

هنگام طراحی ساختار فیلم پلی استر و بسته بندی مواد غذایی منجمد، باید مقاومت در دمای پایین نه تنها فیلم ها، بلکه سایر مواد اولیه (جوهر، لاک، چسب) مورد استفاده در مراحل چاپ و لمینیت نیز باید در نظر گرفته شود. در حالی که دمای ایده آل برای انجماد سالم -۱۸ درجه سانتیگراد است، مشاهده می شود که در برخی از فریزرها تا -۲۲ درجه سانتیگراد کاهش می یابد (۲). حفظ رطوبت و تغییر رنگ مایعات مورد استفاده (جوهر، لاک) عوامل بالقوه ای هستند که بر کیفیت بسته بندی تأثیر می گذارند. مشکلات لایه برداری در بسته بندی های چند لایه به دلیل حفظ رطوبت جوهر و مشکلات لایه برداری و شکستگی در نتیجه استفاده از چسب نامناسب برای زنجیره سرد مشکلاتی هستند که ممکن است با پتانسیل بالایی با آن مواجه شوند. برای جلوگیری از این مشکلات، هر ماده اولیه باید مطابق با محصول و شرایط انجماد طراحی شود.

ساختار بسته بندی برای جلوگیری از پاره شدن

پارامتر دیگری که باید در مرحله توسعه بسته بندی مورد ارزیابی قرار گیرد، حفظ یکپارچگی بسته بندی پس از بسته بندی است. علاوه بر مقاومت بسته بندی در برابر دمای پایین، نکته مهم دیگر مقاومت بالای آن در برابر سوراخ شدن است. محصولات منجمد تیزتر و سخت تر از قبل از انجماد هستند. این ممکن است باعث سوراخ شدن/پارگی بسته بندی شود. به منظور جلوگیری از این امر، انتظار می رود ساختار بسته بندی دارای مقاومت سوراخی مناسب برای مواد غذایی منجمد باشد. هنگامی که محصول با اکسیژن تماس پیدا می کند، ساختار یخ زده خود را از دست می دهد و باعث خراب شدن محصول می شود. بسته بندی مناسب برای جلوگیری از هر گونه خرابی یا از بین رفتن بافت و طعم بسیار مهم است. در فرآیند بسته بندی مواد غذایی منجمد باید مقاومت محیط سرد را افزایش داد و نفوذپذیری هوا را از بین برد. به این ترتیب با قفل شدن در تعادل طعم و بافت خود در برابر رطوبت و ارگانیسم های وارده از محیط خارجی مقاوم است.

ویژگی ضد مه بودن

علاوه بر مقاومت در برابر سوراخ شدن، ویژگی ضد مه لایه های مورد استفاده در انواع بسته بندی های شفاف پلاستیکی از تشکیل بخار آب در دمای کمتر از ۰ درجه سانتی گراد جلوگیری می کند و در نتیجه شفافیت و روشنایی سطح بسته بندی را حفظ می کند.

دمای انتقال و بسته بندی

در حالی که مشخص است که اکثر پلاستیک ها در دمای اتاق و در شرایط عادی انعطاف پذیری و رفتار مقاومت در برابر شکست مشابهی از خود نشان می دهند، کاهش جدی دما باعث تغییرات در زنجیره های پلیمری و در نهایت کاهش مقاومت در برابر شکست پلاستیک می شود. برخلاف دماهای بالا، دمای پایین باعث آسیب جدی تری به پلاستیک می شود. سختی (مقاومت در برابر تغییر شکل) نشان دهنده بار کششی نهایی است که ماده قبل از شکستن می تواند تحمل کند.زنجیره های بلند در اکثر پلیمرها می توانند در دمای اتاق روی یکدیگر بلغزند و به دلیل این وضعیت مواد انعطاف پذیر می شوند و نمی شکند. با کاهش دما، بیشتر پلیمرها شروع به سخت شدن می کنند و تبدیل به “جامدات شیشه ای” می شوند و از آستانه ای به نام “گذر شیشه ای” (Tg) عبور می کنند.از این نظر، دمای انتقال شیشه ای پلیمرها نیز باید در طراحی بسته بندی در نظر گرفته شود. دمای انتقال شیشه ای برخی از پلیمرها در جدول آورده شده است

نتیجه گیری

غذای یخ زده؛ از نظر سهولت مصرف و صرفه جویی در زمان، محصولاتی اجتناب ناپذیر برای مصرف کنندگان هستند و استفاده از آنها رو به افزایش است. غذاهای منجمد در برابر فساد و بوهای احتمالی آسیب پذیرتر هستند. در این مرحله انتظار می رود ساختار بسته بندی که در آن نگهداری می شود در برابر عوامل فیزیکی مقاوم باشد. ایجاد ساختار بسته بندی مناسب برای شرایط فریزر و حفظ ماندگاری و سایر خواص محصول غذایی بسیار مهم است. بدون افت کیفیت، کاهش طعم و ارزش غذایی، تغییرات اکسیداتیو، کاهش ماندگاری، آلودگی میکروبی، تغییرات آنزیمی، شیمیایی و بافتی در غذاهایی که به خوبی در ساختار صحیح بسته بندی شده اند، وجود ندارد.

برای بسته بندی مناسب برای شرایط فریزر باید از فیلم بسته بندی مقاوم در برابر دماهای پایین و مقاومت مکانیکی بالا در برابر عوامل فیزیکی استفاده شود. برخی از پارامترهایی که در انتخاب فیلم پلی استر و بسته بندی مواد غذایی منجمد باید در نظر گرفته شود: دمای انتقال شیشه ای (Tg)، دمای آب بندی حرارتی، استحکام چسبندگی، استحکام سوراخ شدن، کشش کششی و استحکام کشسانی است. علاوه بر این، سایر مواد در یک سیستم بسته بندی، مانند جوهر و چسب، با فیلم ها سازگار هستند و مقاومت بالایی در برابر دماهای پایین دارند. باید در برابر عوامل فیزیکی مقاوم باشد تا مشکلاتی مانند لایه برداری یا خراش جوهر ایجاد نشود.

 

 

پیمایش به بالا