اتیل استات چیست؟ مصرف آن در صنعت چاپ

اتیل استات چیست؟ مصرف آن در صنعت چاپ

۵/۵ - (۲ امتیاز)

حتما برای شما هم سوال شده که اتیل استات چیست ؟ و مصرف آن در صنعت چاپ چگونه است ؛ با ما همراه باشید…

در صنعت چاپ از انواع مواد به صورت خالص (عناصر)، ترکیبات و مخلوط استفاده می شود. تنوع مواد مورد استفاده به دلیل پیشرفت ها و فناوری های فراوان به خصوص در چاپ افست بیشتر پدیدار شد. شناخت مواد به خاطر ارتباط بین فرآیند ساخت، مواد محیطی، تکنولوژی چاپ، عوامل اقتصادی، نیاز بازار بسیار مهم است. مواد شیمیایی نقش مهمی در صنعت چاپ دارند. کشف مواد با خواص جدید تغییرات عمده ای مانند افزایش کیفیت، کاهش هزینه های تولید و عوامل اقتصادی، افزایش سرعت تولید را در صنعت به وجود خواهد آورد.

قیمت اتیل استات بشکه ای نو را از ما بگیرید :

۰۹۱۳۶۲۴۴۵۴۵

اتیل استات چیست؟

اتیل استات، یک ماده شیمیایی مفید و مهم در بیشتر صنایع است. این ماده به عنوان حلال در چسب ها، پوشش ها و حتی رنگ ها به کار می رود و می تواند به عنوان یک جایگزین عالی در حلال های معطر مانند تولوئن مورد استفاده قرار گیرد.

اتیل استات چیست
اتیل استات چیست

تاثیر اتیل استات در زندگی روزمره

اتیل استات آشناترین استر اتانول (اختصار EtOAc یا EA) است که به طور گسترده حتی در زندگی روزمره استفاده می شود. این یکی از موادی است که مسئول بوی مشخص گل موز یا میوه های بیش از حد رسیده است که حاوی سطوح بالایی از اتیل استات است. اتیل استات به طور گسترده ای برای استفاده به عنوان یک حلال تولید می شود. تولید اتیل استات در مقیاس بزرگ و با هزینه کم یکی از موارد مهم در راه اندازی خط تولید می باشد. اتیل استات قادر است مقدار کمی آب را در خود حل کند؛ یعنی در دمای بالا کاملاً محلول در آب است، اما در کنار بازها و اسیدهای قوی ناپایدار عمل می کند.

 

پیش‌بینی روند تولید اتیل استات در آسیا

انتظار می رود آسیا و اقیانوسیه بر اساس تقاضا و پتانسیل رشد بر بازار اتیل استات تسلط یابند. علاوه بر این، نرخ رشد در آسیا و اقیانوسیه به دلیل افزایش درآمد خانوار و جمعیت شهری در کشورهایی مانند چین، هند و مالزی پیش‌بینی می ‌شود. صنایع اصلی در کشور را می توان به بخش های خودروسازی، مواد غذایی و بسته بندی نسبت داد که هر کدام بخش زیادی از مصرف اتیل استات را به خود اختصاص می دهند.

 

کاربردهای اتیل استات

یکی از حلال های آلی اتیل استات است که برای جوهرهای چاپ، صنعت پلاستیک و لاستیک و همین طور مواد شیمیایی مراقبت از خودرو استفاده می شود. در صنایع غذایی برای تولید عطر و در صنعت داروسازی به عنوان یک عامل استخراج در تولید داروها، لوازم آرایشی و بهداشتی و پاک کننده های لاک ناخن استفاده می شود.

 این ماده یکی از کم ضررترین حلال های آلی موجود در محیط است. اگرچه اتیل استات به راحتی در خارج از منزل تبخیر می شود، اما در آلوده کردن محیط زیست موثر نیست. این نکته را فراموش نکنید که اتیل استات خالص قابلیت اشتعال بسیار بالایی دارد و در زمان استفاده از آن باید با احتیاط رفتار کرد.

به دلیل سمیت کم و رایحه متعادل، اتیل استات به عنوان یک حلال در رنگ ها، عامل خشک کننده، حلال رزین، عامل کنترل ویسکوزیته و… استفاده می شود. از اتیل استات می توان برای تهیه پارچه های پشمی برای رنگرزی هم کمک گرفت. کاربرد اصلی برای تولید اتیل استات در تولید ترکیبات پوششی مختلف مانند اپوکسی، سلولز، یورتان، اکریلیک و وینیل است.

در آزمایشگاه معمولاً از مخلوط های حاوی اتیل استات، کروماتوگرافی استخراج می شود. اتیل استات به ندرت به عنوان حلال واکنش انتخاب می شود؛ زیرا مستعد هیدرولیز است. همچنین به عنوان یک فعال کننده یا قوام دهنده در رنگ ها کاربرد زیادی دارد.

کاربرد اتیل استات در صنعت چاپ
کاربرد اتیل استات در صنعت چاپ

کاربرد اتیل استارت در صنعت چاپ

اتیل استات یکی از مواد شیمیایی است که در صنعت چاپ به عنوان حلال و رنگ دهنده استفاده می شود. این ماده به دلیل ویژگی هایی مانند سرعت تبخیر بالا، قابلیت مذاب شدن در اکثر حلال ها و توانایی حل آکریلیک و پلی اورتان، در صنعت چاپ به عنوان یکی از مهمترین مواد مصرفی شناخته شده است.

اتیل استات برای رنگ دهی مواد پلیمری مانند پلاستیک، رزین ها، نایلون، پلی استر و… به کار می رود. در این روش، پلیمر و اتیل استات با یکدیگر ترکیب می شوند و اتیل استات به عنوان حلال و آغاز کننده فرآیند پلیمریزاسیون عمل می کند. بعد از اتمام فرآیند، اتیل استات با تبخیر از ماده پلیمری جدا می شود و نتیجه نهایی را تشکیل می دهد.

از اتیل استات همچنین به عنوان رنگ دهنده در صنایع چاپ استفاده می شود. در این حالت، اتیل استات با رنگ های دیگر ترکیب می شود و این ترکیبات بر روی سطوح مختلف اعم از کاغذ، پلاستیک، فلز و غیره چاپ می شوند.

در کل، اتیل استات به عنوان یک حلال مفید و رنگ دهنده قوی در صنعت چاپ مورد استفاده قرار می گیرد. به دلیل ویژگی های منحصر به فرد، این ماده مصرف بالایی در صنعت چاپ دارد و برای تولید محصولات با کیفیت بالا از آن استفاده می شود.

 

تولید اتیل استات، نبض صنایع متفاوت

اتیل استات در درجه اول به عنوان حلال یا رقیق کننده استفاده می شود و اغلب به طور مستقیم یا غیرمستقیم به دلیل هزینه اندک، سمیت کم و نداشتن بوی نامطبوع کاربرد زیادی دارد. به عنوان مثال، اتیل استات معمولاً برای تمیز کردن بردهای مدار در الکترونیک و برخی مواد شوینده و حتی برای حل کردن رنگدانه ها در لاک ناخن استفاده می شود

کاربرد اتیل استات در صنعت چاپ
کاربرد اتیل استات در صنعت چاپ

سخن آخر

ردپای شیمی در زندگی روزمره دیده می شود. غذایی که می خوریم با اسید تولید شده طبیعی در معده ما تحت یک واکنش شیمیایی به هضم ما کمک می کند. هوایی که تنفس می کنیم حاوی اجزای شیمیایی است که برای زنده ماندن مانند اکسیژن لازم است.

اینتیل استات به عنوان حلال در جوهرهای چاپی وظیفه حل کردن رزین، تغییر سرعت خشک شدن و کنترل ویسکوزیته را دارد.

مواد شیمیایی پاک کننده ای که در خانه یا هر مکان دیگری استفاده می شود حاوی درصد مشخصی از مواد شیمیایی است. احساسات ما با یک ماده شیمیایی به نام اکسی توسین مرتبط است که زمانی که با عزیزانمان هستیم ترشح می شود. این یک نوع واکنش شیمیایی و تمام اجسامی است که می توانیم ببینیم و لمس کنیم. برخی از مفاهیم رایج شیمی ممکن است برای بسیاری از ما آشکار باشد، اما برخی دیگر ممکن است ما را به روش های غیرمنتظره ای شگفت زده کنند. بدن ما از بسیاری از ترکیبات شیمیایی منحصر به فرد با ترکیبی از عناصر مختلف تشکیل شده است.

 

پیمایش به بالا