بهترین روش‌های چاپ لیبل در سال 1402

بهترین روش‌های چاپ لیبل در سال ۱۴۰۲

۵/۵ - (۳ امتیاز)

در مقاله امرزو به بررسی بهترین روش‌های چاپ لیبل در سال ۱۴۰۲ می پردازیم، با ما همراه باشید…

امروزه استفاده از محصولات چاپی برای تبلیغات و بازاریابی محصولات بسیار گسترده شده است. به طوری که بدون استفاده از محصولاتی مانند لیبل، تراکت، کاتالوگ و.. امکان بازاریابی و تبلیغات وجود ندارد. تمامی صنایع تولید برای معرفی محصولات خود از برچسب یا لیبل استفاده می‌کنند. لیبل‌ها به تولیدکنندگان کمک می‌کنند که محصولات خود را راحت‌تر و سریع‌تر به فروش برسانند. برچسب یا لیبل اطلاعات مهمی را به مشتریان منتقل می‌کند. به همین دلیل امروزه محصولات بدون لیبل کمتر به فروش می‌رسند و افراد همیشه سعی می‌کنند محصولاتی را خریداری کنند که دارای لیبل و بسته بندی با کیفیت هستند. در واقع برچسب‌ها علاوه بر معرفی محصولات به آنها اعتبار نیز می‌بخشند. در صورتی که یک لیبل با روشی درست و اصولی طراحی و چاپ شود می‌تواند تأثیر بسیار زیادی روی فروش محصولات داشته باشد. روش‌های مختلفی برای چاپ لیبل‌ها وجود دارد که در ادامه این مقاله قصد داریم شما را با انواع چاپ لیبل آشنا کنیم. پس با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

 

انواع روش‌های چاپ لیبل

همه محصولاتی که بسته بندی شده‌اند، شامل یک یا چند برچسب هستند. این برچسب‌ها یا همان لیبل‌ها کاربردهای گسترده‌ای در تولید محصولات دارند. از جمله مهم‌ترین کاربرد این برچسب‌ها می‌توانیم به مواردی مانند معرفی محصول، انواع ترکیبات محصول، عکس محصول، دستورالعمل مصرف و.. اشاره کنیم.  برچسب‌ها با توجه به شکل و اندازه محصولات دارای انواع مختلفی هستند. برای طراحی هر لیبل از یک طرح و رنگ خاص استفاده شده است. به دلیل تنوع زیاد در انواع لیبل‌ها روش‌های چاپ آن نیز متفاوت است. از جمله مهم‌ترین روش‌های چاپ لیبل می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • چاپ دیجیتال
  • چاپ فلکسوگرافی
  • چاپ سیلک اسکرین

در هر کدام از این روش‌ها، لیبل‌های با طرح و جنس متفاوت چاپ می‌شود. برای انتخاب روش چاپ لیبل باید به کاربرد لیبل‌ها توجه شود. زیرا جنس، طرح، شکل و اندازه برچسب‌ها کاملاً متفاوت است. از بین روش‌های مختلف چاپ لیبل، چاپ دیجیتالی محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. زیرا برچسب‌های که با این روش به چاپ می‌رسند، از لحاظ رنگ و طرح باکیفیت‌تر هستند. روش‌های دیگر چاپ نیز با توجه به نوع لیبل کاربرد زیادی دارند و از آن‌ها نیز استفاده می‌شود.

معرفی روش چاپ دیجیتال برای چاپ لیبل

چاپ دیجیتال یکی از رایج‌ترین روش‌های چاپ لیبل و سایر محصولات چاپی است. این روش به کمک چاپگرهای دیجیتالی و پیشرفته انجام می‌شود به همین دلیل کیفیت خروجی آنها بسیار بالا است. برندها و شرکت‌های تولید کننده برای پیشی گرفتن از سایر شرکت‌های رقیب معمولاً از این روش برای چاپ لیبل محصولات خود استفاده می‌کنند. به کمک این روش تقریباً می‌توان هر طرحی را با هر رنگی چاپ کرد و در این زمینه هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد. چاپگرهای دیجیتالی با اتصال به کامپیوترها می‌توانند طرح‌های متنوع را در کوتاه‌ترین زمان ممکن چاپ کنند. همچنین با این چاپگرها می‌توان روی طیف گسترده‌ای از متریال‌ها طرح‌های مختلف را به چاپ برساند. این روش چاپی مزیت‌های زیادی نسبت به سایر روش‌ها دارد به همین دلیل همواره مورد توجه مشتریان قرار می‌گیرد. از جمله مزیت‌های خوب چاپ لیبل و برچسب با روش دیجیتالی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

بهترین روش‌های چاپ لیبل در سال 1402
بهترین روش‌های چاپ لیبل در سال ۱۴۰۲
  • سرعت چاپ دیجیتال به نسبت بالا است و می‌تواند در مدت زمان کوتاهی تعداد زیادی برچسب را چاپ کند. به همین دلیل افرادی که به چاپ فوری لیبل نیاز دارند می‌توانند از این روش استفاده کنند.
  • در این روش امکان چاپ لیبل با هر طرح و رنگی وجود دارد و کیفیت خروجی لیبل‌ها تغییر نمی‌کند.
  • این روش برای چاپ لیبل‌های که شامل عکس خاصی از محصول هستند گزینه بسیار مناسبی است؛ زیرا تصاویر با این روش با کیفیت بسیار بالایی چاپ می‌شود.
  • چاپ دیجیتال برای لیبل‌های که روی بسته بندی محصولات غذایی و آشامیدنی چاپ می‌شوند گزینه بسیار خوبی است.
  • در چاپ دیجیتال رنگ‌ها بر اساس سیستم رنگی CMYK چاپ می‌شوند. این مد رنگی شامل طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها است که دست طراح لیبل را باز نگه می‌دارد و محدودیت خاصی ندارد.
  • قیمت و هزینه چاپ لیبل با روش دیجیتال برای شرکت‌ها و برندها بسیار مقرون به صرفه است.
  • با این روش امکان چاپ در تعداد محدود نیز وجود دارد.

معرفی چاپ فلکسوگرافی برای چاپ لیبل

چاپ فلکسوگرافی یکی دیگر از روش‌های رایج و قدیمی برای چاپ لیبل و برچسب است. لیبل‌های چاپ شده با این روش مقاومت بسیار خوبی در برابر آب، حلال‌ها، فلورسنت و.. دارند. به همین دلیل کیفیت خروجی این روش چاپی به راحتی کاهش پیدا نمی‌کند و برای مدت‌های طولانی با کیفیت می‌مانند. از این روش می‌توان برای چاپ روی کاغذ، پلی استر، پلی اتیلن و..  استفاده کرد و خروجی چاپ روی این متریال‌ها بسیار باکیفیت است. از روش چاپ فلکسوگرافی برای چاپ لیل تجهیزات پزشکی، موارد صنعتی، مواد دارویی و… استفاده می‌شود. از این روش می‌توان برای چاپ در تعداد انبوه استفاده کرد بدون اینکه کیفیت کارهای خروجی تغییر کند.

معرفی چاپ سیلک اسکرین برای چاپ لیبل

چاپ سیلک اسکرین از دیگر روش‌های چاپ برچسب و لیبل است.  از این روش بیشتر برای چاپ لیبل‌های استفاده می‌شود که باید در برابر نور خورشید، آب، شستشو و.. مقاوم باشند. از این رو از این روش چاپی برای چاپ لیبل‌های استفاده می‌شود که در فضای باز مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طور کلی برای چاپ برچسب محصولات شیشه‌ای، دارویی، آرایشی و بهداشتی، محصولات باغی، تجهیزات پزشکی و.. از چاپ سیلک اسکرین استفاده می‌شود. از این روش نیز می‌توان برای چاپ در تعداد بالا استفاده کرد.

اهمیت انتخاب روش چاپ لیبل

بعد از معرفی روش‌های چاپی موجود برای چاپ لیبل حال سؤال این است که چرا باید از روش مناسب استفاده شود؟ همان‌طور که به آن اشاره کردیم کیفیت خروجی  روش‌های چاپی مختلف متفاوت است. به همین دلیل بسیار مهم است که برای چاپ لیبل‌ها از روش چاپی مناسبی استفاده شود. با توجه به نوع محصول، متریالی مورد استفاده برای چاپ لیبل، ماندگاری لیبل، مقاومت آن در برابر عوامل بیرونی و.. باید از روشی مناسب استفاده شود. در بین همه روش‌های موجود چاپ دیجیتال از محبوبیت بیشتری برخوردار است و کیفیت خروجی چاپ با این روش بسیار بالاتر از سایر روش‌ها است.

هزینه کدام چاپ از همه بیشتر است؟

یکی از سؤالاتی که خوب است قبل از انتخاب روش چاپی پرسیده شود این است که هزینه کدام چاپ بیشتر است؟ هر کدام از روش‌های چاپی گفته شده با استفاده از دستگاه‌های چاپگر و مرکب‌های متفاوتی انجام می‌شوند. به همین دلیل نیز هزینه هر کدام از آنها باهم متفاوت است. در این بین روش چاپ دیجیتال به دلیل کیفیت بالاتر از هزینه بیشتری نیز برخوردار است. از این رو استفاده از این روش برای چاپ انبوه صرفه اقتصادی ندارد. برای چاپ در تعداد بالا بهتر است از روش چاپ فلکسوگرافی استفاده شود. این روش هم از سرعت و هم هزینه مناسب‌تری برای چاپ در تیراژ بالا برخوردار است. بیشتر صنایعی که نیاز مداوم به چاپ لیبل دارند این روش را انتخاب می‌کنند. با این وجود برای چاپ در تعداد پایین چاپ دیجیتال همیشه گزینه بسیار مناسبی است.

سخن پایانی

به طور کلی می‌توانیم بگوییم که روش‌های چاپی متعددی برای چاپ برچسب و لیبل محصولات وجود دارد. امروزه محصولات مختلف بدون داشتن برچسب معتبر که روی آن اطلاعات مهمی نوشته شده باشد به فروش نمی‌رسد. به همین دلیل چاپ لیبل بیش از گذشته مورد نیاز صنایع تولیدی است. معمولاً از سه روش دیجیتال، فلکسوگرافی و چاپ سیلک اسکرین برای چاپ لیبل استفاده می‌شود. در بین این روش‌ها چاپ دیجیتال از محبوبیت بیشتری برخوردار است؛ اما چاپ فلکسوگرافی برای چاپ در تیراژ بالا به‌صرفه‌تر است.

پیمایش به بالا