11 شهریور روز ملی صنعت چاپ گرامی باد

امروز ۱۱ شهریور “روز ملی صنعت چاپ” است

۵/۵ - (۳۴ امتیاز)

صنعت چاپ به عنوان یک رسانه مسئول از نظر محیطی و اجتماعی که برای ارتباطات حیاتی و بسیار مورد اهمیت است، امروز ۱۱ شهریور “روز ملی صنعت چاپ” است.

پیدایش صنعت چاپ در ایران

نخستین چاپخانه در ایران در شهر تبریز تاسیس شد. عباس میرزا نایب‌السلطنه، میرزا زین‌العابدین تبریزی را مامور فراگیری فن چاپ و راه انداختن نخستین چاپخانه در تبریز کرد. میرزا زین‌العابدین تبریزی در سال ۱۲۳۳ هجری قمری ابزارآلات چاپ حروفی را به تبریز آورده و تحت حمایت عباس میرزا نایب السلطنه که در آن زمان حکمران آذربایجان بود مطبعه کوچکی برقرار کرد.

در همین راستا صنعت چاپ بسیار درخشید و روز ۱۱ شهریور به نام صنعت ملی چاپ نامگذاری شد، این مهم در سال ۱۳۸۲ با تلاش بی وقفه اسدالله حامی مدیریت کل وقت سازمان امور چاپ و وزارت فرهنگ اسلامی در تقویم ملی درج شد. 

در این روز ثابت شد چاپ یک روش ارتباطی مناسب، سودمند و قدرتمند است که می تواند با برانگیختن احساسات و ارائه یک تجربه لمسی با افراد ارتباط برقرار کند.

 مرتضی نوریانی و تحول در صنعت چاپ

یکی از افراد موثر در نوسازی صنعت چاپ ایران، مرتضی نوریانی است که حتی توانست مدال طلای هایدلبرگ را از آن خود کند. مرتضی نوریانی پس از سفر به ایتالیا و دریافت مدرک کارشناسی ارشد لقب حسابدار خبره را از آن خود کرد و پس از بازگشت به ایران، رشته تجارت را به امر چاپ اختصاص داد و توانست صنعت چاپ ایران و بیشتر از ۸۰ درصد از چاپخانه های کشور را نوسازی کند که البته در این امر از کارخانه بزرگ هایدلبرگ در آلمان نیز کمک گرفت.

رشد صنعت چاپ و بسته بندی در کشور عزیزمان ایران

صنعت چاپ و بسته‌ بندی کشور برای اینکه بتواند روی پای خود بایستد و پس از آن راهکار توسعه را برای خود در پیش گیرد نیازمند اختصاص تسهیلات مناسب، تامین مواد اولیه به ویژه مواد اولیه داخلی، نوسازی ماشین‌آلات و تجهیزات و استفاده از فناوری‌های روز در کنار پرورش و آموزش نیرو‌های متخصص است. ظرفیتی که در صورت تحقق می‌تواند این صنعت را نیز به یک مزیت رقابتی برای کشور در قیاس با رقبای منطقه‌ای تبدیل کند.

 

پیمایش به بالا