بررسی انواع مختلف پلاستیک ها

بررسی انواع مختلف پلاستیک ها

۵/۵ - (۲ امتیاز)

PETE – پلی اتیلن ترفتالات

PETE Plastic چیست؟
PETE Plastic چیست؟

پلی اتیلن ترفتالات (PETE/PET) بخشی از خانواده پلی استر ها است و به عنوان رایج ترین رزین پلیمری ترموپلاستیک شناخته می شود. پلاستیک PET اغلب سفت و شفاف (یا حتی شفاف کریستالی) است و دارای خواص سد روغنی بسیار خوب، مانع الکل و حلال خوب و مانع آب مناسب است. ظروف با استفاده از این نوع پلاستیک دارای حداکثر دمای ۱۷۶ درجه فارنهایت (۲۰۴ درجه فارنهایت برای دوره های کوتاه) و حداقل دمای -۵۸ درجه فارنهایت هستند.

علاوه بر این، ظروف PET برای استریل کردن اتوکلاو یا حرارت خشک توصیه نمی‌شوند، اما می‌توانند با گاز، تابش گاما یا فرآیندهای ضدعفونی‌کننده شیمیایی استریل شوند. علاوه بر این، ظروف پلاستیکی PETE به طور کلی برای لوازم آرایشی، دارویی، نوشیدنی های گازدار، دهان شویه ها استفاده می شود.

HDPE – پلی اتیلن با چگالی بالا

 

HDPE پلاستیک چیست؟
HDPE پلاستیک چیست؟

پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE) یک پلیمر ترموپلاستیک ساخته شده از اتیلن است و اغلب از پلاستیک های LDPE یا MDPE سفت تر است. آنها به داشتن استحکام ضربه ای خوب، مقاومت در برابر تنش های محیطی خوب در برابر ترک و خواص مانع بهتر نسبت به پلاستیک های LDPE شناخته شده اند. رنگ شیری (که در صنعت ظروف به عنوان “طبیعی” شناخته می شود)،  پلاستیک های HDPE شفافیت بیشتری نسبت به پلاستیک های LDPE دارند.

علاوه بر این، بطری‌های HDPE دارای حداکثر دمای ۲۳۰ درجه فارنهایت (۲۴۸ درجه فارنهایت برای دوره‌های کوتاه) و حداقل دمای -۱۴۸ درجه فارنهایت هستند. اگرچه ظروف HDPE برای استریل کردن اتوکلاو یا حرارت خشک توصیه نمی شود، اما می توان آنها را با پرتو گاما، گاز یا فرآیندهای ضدعفونی کننده شیمیایی استریل کرد. این نوع ظروف پلاستیکی بیشتر برای بسته بندی مواد شوینده، سفید کننده ها، شربت ها، محصولات شوینده صنعتی، لوازم آرایشی و روغن ها (چه صنعتی و چه خوراکی) استفاده می شوند.

MDPE-پلی اتیلن با چگالی متوسط

MDPE Plastic چیست؟
MDPE Plastic چیست؟

 

پلی اتیلن با چگالی متوسط ​​– برای کاربردهای فشرده عالی است، این نوع پلاستیک خواص متوسطی را بین پلی اتیلن با چگالی کم و بالا فراهم می کند. سفت تر از LDPE است. این بطری ها معمولا شیری رنگ هستند.

 پلی وینیل کلراید

PVC پلاستیک چیست؟
PVC پلاستیک چیست؟

 

پلی وینیل کلراید ( PVC ) سومین پلیمر پلاستیک مصنوعی تولید شده در جهان است. اغلب سخت و سفت، این پلاستیک به رنگ شفاف با رنگ آبی است. علاوه بر این، PVC برای دماهای بیش از ۱۵۸ درجه فارنهایت توصیه نمی شود و آستانه دمای پایین ۱۳- درجه فارنهایت دارد. با این حال، مقاومت بسیار خوبی در برابر روغن ها و نفوذپذیری پایین در برابر گازها دارند. این باعث می شود که پلاستیک PVC بیشتر برای مواد شیمیایی خودرو، لوازم آرایشی، محصولات مراقبت شخصی، مواد شیمیایی خانگی، روغن های خوراکی و سرکه استفاده شود.

علاوه بر این، فرآیندهای استریلیزاسیون توصیه شده برای محصولات ساخته شده از این ماده، استفاده از گاز یا ضدعفونی کننده شیمیایی است.

LDPE – پلی اتیلن کم چگالی

LDPE پلاستیک چیست؟
LDPE پلاستیک چیست؟

 

پلی اتیلن کم چگالی (LDPE) اولین درجه پلی اتیلن است و یک ترموپلاستیک ساخته شده از اتیلن است. LDPE انعطاف پذیر و به رنگ شیری است، دارای استحکام ضربه ای بالا، مقاومت در برابر ترک خوردگی در تنش های محیطی عالی است و در برابر بسیاری از مواد شیمیایی مقاوم است. بطری های LDPE حداکثر دمای ۱۷۶ درجه فارنهایت (۲۰۴ درجه فارنهایت برای دوره های کوتاه) و حداقل دمای -۵۸ درجه فارنهایت دارند. این باعث می شود که LDPE در لوازم آرایشی، دارویی و محصولات مراقبت شخصی بسیار استفاده شود. اگرچه ظروف LDPE برای استریل کردن اتوکلاو یا گرمای خشک توصیه نمی شود، اما همچنان می توان آنها را با فرآیندهای ضدعفونی کننده شیمیایی، گاز یا تابش گاما استریل کرد.

با این حال، پلاستیک LDPE نفوذپذیری کمی در آب و الکل دارد، به این معنی که می تواند به آرامی توسط عوامل اکسید کننده یا حلال های قوی مورد حمله قرار گیرد. این در نهایت باعث نرم شدن یا تورم می شود.

PP – پلی پروپیلن

PP پلاستیک چیست؟
PP پلاستیک چیست؟

پلی پروپیلن دومین پلیمر ترموپلاستیک پرکاربرد در جهان است. سفت تر از پلاستیک HDPE، بطری های ساخته شده از PP به طور طبیعی رنگ زرد یا خاکستری بیشتری دارند، اما بسته به نحوه ساخت آنها می توانند شفاف یا حتی شفاف باشند. آنها مقاومت بسیار خوبی در برابر ترک خوردگی در برابر تنش های محیطی دارند و اگرچه خواص به طور کلی با پلاستیک های HDPE برابر است، پلاستیک های PP در برابر بیشتر مواد شیمیایی نیز مقاوم هستند. این باعث می شود که آنها به انتخاب محبوب برای داروها، لوازم آرایشی، شربت ها، آب میوه ها، شامپوها و غیره تبدیل شوند. مزیت اصلی ظروف PP این است که مقاومت دمایی بالاتری نسبت به ظروف HDPE دارند، با حداکثر دمای ۲۷۵ درجه فارنهایت و حداقل دمای ۳۲ درجه فارنهایت. علاوه بر این، ظروف را می توان با اتوکلاو، گاز یا ضد عفونی کننده شیمیایی استریل کرد.

PS – پلی استایرن

پلی استایرن PS
پلی استایرن PS

 

پلی استایرن (PS) یک پلیمر هیدروکربنی آروماتیک مصنوعی است که از استایرن ساخته شده است. سخت، سفت و شفاف، این پلاستیک دارای ثبات ابعادی خوبی است و برای داروهای خشک، ژله‌ها، ویتامین‌ها و ادویه‌ها عالی است. PS مقاومت شیمیایی خوبی در برابر بسیاری از محلول های آبی دارد اما در بسیاری از حلال های معطر یا هالوژنه محلول است. این باعث می شود که مواد در دماهای پایین تر شکننده شوند. اگرچه پلاستیک در دمای ۱۵۸ درجه فارنهایت برای مدت کوتاهی سالم است، معمولاً توصیه نمی شود که آنها را در دمای بیش از ۱۴۰ درجه فارنهایت نگه دارید. آنها همچنین نباید در دمای کمتر از -۴۰ درجه فارنهایت نگهداری شوند. فرآیندهای استریلیزاسیون گاز یا استریلیزاسیون پرتو گاما برای ظروف ساخته شده از پلاستیک PS توصیه می شود.

پیمایش به بالا