انواع فیلم بسته بندی و کاربرد آن در صنعت نان و شیرینی

انواع فیلم بسته بندی و کاربرد آن در صنعت نان و شیرینی

۵/۵ - (۲ امتیاز)

در مقاله امروز به بررسی بسته بندی نان و شیرینی می پردازیم با ما همراه باشید.

با توجه به آخرین تحولات در صنعت بسته بندی مواد غذایی، فضای داخل بسته بندی با گاز فعال اصلاح شده (MAP) پر می شود تا ماندگاری محصولات افزایش یابد. در این مقاله در مورد تکنولوژی های جدید مرتبط با بسته بندی نان و شیرینی صحبت خواهیم کرد.

در ۲۵ سال گذشته از بسته بندی فعال برای حفظ و افزایش ماندگاری محصولات غذایی استفاده شده است که تازگی محصولات در کیفیت آن نقش اساسی دارد و برای بهبود فضای بسته بندی نه تنها باهث محافظت آن ها  می شود بلکه طول مدت تازگی محصول را افزایش می دهد.

بسته بندی نان و شیرینی
بسته بندی نان و شیرینی

بسته بندی های فعال

بسته بندی فعال می تواند به طور طبیعی از طراوت انواع نان و کیک محافظت کند. هوای اصلاح شده داخل بسته مملو از عناصر فعال و غیرفعال مانند جاذب اکسیژن دی اکسید کربن، رطوبت، اتیلن، عوامل آزاد کننده اتانول، مواد طعم دهنده و ضد میکروبی است که به حفظ سلامت و تازگی محصولات کمک می کند.

 در نان و شیرینی، میزان اکسیژن و دی اکسید کربن داخل بسته بندی به شدت کاهش می یابد. حذف اکسیژن از محیط بسته بندی از رشد باکتری ها جلوگیری می کند و عدم وجود دی اکسید کربن اجازه نمی دهد که هیچ مخمری در داخل بسته بندی رشد کند. در چنین بسته بندی هایی از چسب های مقاوم در برابر رطوبت نیز استفاده می شود تا بافت محصول آسیب نبیند.

ایجاد ترکیب مناسب برای گازها در داخل بسته بندی باعث حفظ کیفیت محصول و افزایش ماندگاری آن می شود.

یکی از مهمترین عواملی که در اثربخشی بسته بندی فعال نقش بسزایی دارد، کنترل کیفی مستمر آنها است. به عنوان مثال اگر قسمت درزبندی محصول مشکل داشته باشد و محصول داخل بسته به طور کامل وکیوم  نشود و یا پوشش داخلی بسته بندی با محصول سازگار نباشد، ماندگاری و تازگی محصول از بین می رود. بنابراین هنگام بسته بندی این نوع محصولات باید یک سیستم کنترل کیفیت و تست دقیق و کارآمد وجود داشته باشد.

بسته بندی نان و شیرینی
بسته بندی نان و شیرینی

عوامل مهم در کاهش ماندگاری بسته بندی

اکسیژن و رطوبت دو عامل مهم در کاهش ماندگاری محصولات غذایی هستند. بسته بندی کاربردی معمولاً از مواد منعطف از یک تا چند لایه ساخته می شود که احتمال نفوذ رطوبت و اکسیژن به داخل بسته بندی را کاهش می دهد.

بسته بندی تتراپک یکی از این نوع بسته بندی هاست که به عنوان یک بسته بندی محکم استفاده می شود. تتراپک ها معمولاً از هفت لایه ساخته می شوند: دو لایه پلی اتیلن، یک لایه آلومینیوم که در برابر نور و اکسیژن محافظت می کند، یک لایه فیلم پلاستیکی و یک لایه پلی اتیلن که در برابر رطوبت محافظت می کند.

بدنه داخلی پکیج تتراپک از مقوای چند لایه می باشد که برای جلوگیری از ورود کثیفی به داخل محصول، لایه نازکی از آلومینیوم روی آن قرار گرفته است. در نهایت یک لایه پلاستیک پلی اتیلن روی این فیلم آلومینیومی پخش می شود که باعث افزایش مقاومت لایه آلومینیومی شده و از تغییر طعم محصول در اثر تماس با آلومینیوم جلوگیری می کند.

 

مواد غذایی بدون گلوتن

نان ها و شیرینی هایی که بدون گلوتن پخته می شوند نسبت به محصولات حاوی گلوتن ماندگاری بسیار کوتاه تری دارند.

محصولات پخته شده بدون گلوتن و شیرینی ها ماندگاری کوتاه تری نسبت به محصولات حاوی گلوتن دارند. یکی از راه های افزایش عمر این محصولات استفاده از سی دی های اتمسفر اصلاح شده معمولی است. گلوتن ها پروتئین هایی با وزن مولکولی بالا هستند که منبع اصلی آن گندم است. این ماده که یکی از مواد اصلی نان و شیرینی است به عنوان یک نگهدارنده طبیعی عمل می کند و باعث بهتر شدن اوضاع می شود. با این حال، گلوتن برای گروهی از مصرف کنندگان مضر است. با استفاده از بسته بندی های اصولی می توان این محصولات را به مدت یک هفته تا چهل روز سالم و تازه در قفسه های فروشگاه نگهداری کرد.

بسته بندی نان و شیرینی
بسته بندی نان و شیرینی

سخن آخر

می توان از انواع سیستم ها و فناوری ها برای بسته بندی نان و شیرینی استفاده کرد و در نتیجه از تلفات غیر ضروری در مقادیر زیاد جلوگیری نمود. به عنوان مثال سیستم جذب اکسیژن طعم و تازگی محصول را حفظ کرده و ماندگاری آن را تا ۴۵ روز افزایش می دهد.

سیستم های بهبود وضعیت بسته بندی با گاز اتانول یکی از این روش هاست که از رشد کپک، باکتری و مخمر جلوگیری می کند. اما عیب آن این است که با سایر محصولات سازگار نیست و بو و طعم آنها را تغییر می دهد.

همچنین پرتودهی روی سطح محصول می تواند مواد غذایی را بدون نیاز به مواد نگهدارنده بیشتر حفظ کند. یکی از بهترین و پیشرفته ترین این روش ها برای افزایش ماندگاری محصول بسته بندی با جو اصلاح شده است که بین ۵۰ تا ۴۰ درصد بازدهی دارد.

پیمایش به بالا