اهمیت و نقش بسته بندی در رشد یک کسب و کار

اهمیت و نقش بسته بندی در رشد یک کسب و کار

۴.۴/۵ - (۷ امتیاز)

در مقاله امروز به بررسی بسته بندی در رشد یک کسب و کار می پردازیم با ما همراه باشید

در عصر امروز اهمیت بسته بندی بر هیچ کس پوشیده نیست، زیرا جدا از نقش اولیه و بسیار مهم حفاظت از محصول و کالای تولیدی شما، نقش اساسی و برجسته ای در جذب مشتری و به تبع آن فعالیت افراد دارد. گروه های مختلف حرفه ای به چاپ و بسته بندی و همچنین طراحی بسته بندی محصول اشاره دارد به طوری که توجه بیننده را به خود جلب کرده و خرید آن را در بین سایر محصولات در فروشگاه های مختلف فیزیکی و اینترنتی انتخاب می کند.

بسته بندی در رشد یک کسب و کار
بسته بندی در رشد یک کسب و کار

چرا بسته بندی انقدر مهم است؟!

بسته بندی محصولات و کالاها از هر ماهیت که باشد از اهمیت بالایی برخوردار است و نقش آن در بازاریابی و فروش به قدری مهم تلقی می شود که شرکت های تولید کننده بزرگ دنیا همیشه سعی می کنند با شرکت های حرفه ای در زمینه چاپ و بسته بندی همکاری کنند تا از فروش بالای محصولات خود مطمن شوند. حال با هم دلایل مهم بسته بندی یک محصول را بررسی می کنیم:

ارتقای محصول: تبلیغات جزء جدایی ناپذیر بازاریابی هستند. در مقابل بسته بندی هم می تواند نقش به سزایی در بازاریابی، ترویج محصولات و کالاهای تولیدی ایفا کند.

جذب خریداران: نوع طراحی، لوگو و جلوه رنگ طبیعی و بسته بندی و طراحی برای بازاریابی موفق موثر است.

قابلیت استفاده: خریداران به دنبال نوعی بسته‌بندی هستند که به سرعت باز، بسته شود یا بتوان آن را به راحتی تا کرده و با کمترین فضا ذخیره نمود. بنابراین تا حد امکان بسته بندی برای بازاریابی موفق مفیدتر است.

حمل و نقل آسان: برخی از محصولات به شکلی شبیه به یک کیف دستی یا چیزی شبیه به آن بسته بندی می شوند و این امر حمل و نقل محصولات را بسیار آسان می کند و قطعاً مشتری بیشتر دوست دارد از آن خرید کند. پس نقش بسته بندی در بازاریابی موفقیت آمیز خواهد بود.

پرستیژ: اهمیت بسته بندی در بازاریابی به حدی است که اعتبار خاصی برای برند و شرکت سازنده ایجاد می کند به گونه ای که مشتریان محصول را از روی نوع بسته بندی آن می شناسند.

موثرترین روش بازاریابی: اهمیت بسته بندی به حدی است که بر اساس مطالعات انجام شده در سراسر جهان مشخص گردید که ۶۰ درصد تصمیمات مشتریان برای خرید محصول بر اساس ظاهر بسته بندی است تا تأثیرگذاری که تبلیغات و سایر روش های بازاریابی بر روی نتیجه خرید می گذارد.

بسته بندی در رشد یک کسب و کار
بسته بندی در رشد یک کسب و کار

نقش بسته بندی در فروش (Sale)

اهمیت بسته بندی در افزایش فروش برندها و شرکت های تولیدی به خاطر طراحی و بسته بندی موفق است. پس اگر بخواهیم دلایل مهم نقش بسته بندی در فروش را بیان کنیم باید به موارد زیر اشاره کرد:

    تأثیر روی رفتار خریدار

    تمایز برند

    محافظت از محصول

    کیفیت بسته بندی نمایانگر کیفیت محصول

    اطلاعات دهنده

 

 

نقش بسته بندی در صادرات (Exportation)

اهمیت بسته بندی تنها مربوط به داخل کشور نیست، بلکه در بحث صادرات هم حائز اهمیت است. حتی به دلیل شرایط خاص آن در حوزه های مختلف مانند وسایل حمل و نقل (کشتی، هواپیما و کشور)، مناطق حمل و نقل و … این فرآیند پیچیده تر هم شده و در واقع حمل و نقل اهمیت بسته بندی را به وضوح مشخص می کند. در زیر به چند عامل متمایز کننده بخش بسته بندی صادراتی می پردازیم:

    شیوه انتقال صحیح

    جذب مشتری

    مطابقت با استانداردهای کشور مقصد

    بازاریابی بین المللی

 

نقش بسته بندی در سلامت و بهداشت مواد غذایی (Food Products)

یکی از صنایعی که بیش از سایرین با اهمیت بسته بندی سر و کار دارد  صنایع غذایی است، زیرا مواد غذایی بسیار فاسد شدنی هستند و تنها با یک ضربه کوچک می توانند شکل اصلی خود را از دست دهند.

 اهمیت بسته بندی مواد غذایی در این است که به طور مستقیم بر حفاظت از محصول در برابر عوامل محیطی، تغییرات شیمیایی، بیولوژیکی و فیزیکی تأثیر می گذارد. در جذب مشتری برای خرید بسیار موثر است به خصوص اینکه تنوع رنگ و طرح در بسته بندی مواد غذایی بسیار بیشتر از سایر صنایع است و راز موفقیت شرکت ها نیز همین است. علاوه بر این، اهمیت بسته بندی در تازه نگه داشتن محصولات به اثبات رسید.

 

بسته بندی در رشد یک کسب و کار
بسته بندی در رشد یک کسب و کار

نقش بسته بندی در برندینگ (Branding)

استارت ‌آپ‌ها و شرکت‌ های تازه تاسیسی که می ‌خواهند وارد بازار شوند و با برندهای بزرگ رقابت کنند، در ابتدا بودجه زیادی برای تبلیغات به روش‌های مختلف ندارند، بنابراین تنها روش موثر برای آنها که در ابندای راه متحمل هزینه های اضافه نشوند، بسته بندی است و البته بازاریابی و برندسازی نکته اول به حساب می آید.

این بدان معنا نیست که بسته بندی اهمیت کمتری نسبت به روش ها دارد. در صورت عدم رعایت اصولی در بسته بندی هر محصول هویت آن برند زیر سوال می رود. با توجه به اهمیت بسته بندی این شرکت ها سعی می کنند با شرکت های حرفه ای و با تجربه در زمینه چاپ و بسته بندی همکاری کنند.

اهمیت بسته بندی در برندسازی مقوله ای ثابت شده در مجلات و مقالات مختلف است که در این زمینه به چند نکته بسیار مهم اشاره می کنیم:

    بیان هویت برند

    ایجاد رابطه با خریدار

بالا رفتن میزان فروش

سالم بودن و حفظ ظاهر محصول

پیمایش به بالا