انواع چاپ چیستند و چه ویژگی هایی دارند؟

انواع چاپ چیستند و چه ویژگی هایی دارند؟

۴.۷/۵ - (۳ امتیاز)

در گذشته های نه چندان دور، با شنیدن نام چاپ یاد هرچیزی می‌افتادیم که می‌توانست ما را به مدرسه پیوند بزند؛ استرس روز هایی که قرار بود کارنامه ها چاپ شوند یادتان می‌آید؟ میزان استرسی که حتی با پنالتی رونالدو در برابر ایران در جام جهانی ۲۰۱۸ هم قابل مقایسه نبود و حتی مانند دانش آموزان نسل بعد، به عباراتی مثل عالی، خیلی خوب، خوب، متوسط، نیازمند تلاش بیشتر و جون مادرت درس بخون ختم نمی‌شد و می‌دانستیم در صورت هر نمره نامطلوبی، روزهای سختی پیش رویمان است. در این مقاله قصد داریم تا شما را با انواع چاپ آشنا کرده و از ویژگی های آن ها بیشتر بدانیم. با ما همراه باشید.

چاپ چیست؟

شاید اگر بخواهیم ساده ترین تعریف از چاپ را داشته باشیم، باید بگوییم چاپ، فرآیندی است که در آن، هر محتوای تولید شده مانند هرگونه تصویر و متن، روی یک سطح که قابلیت چاپ داشته باشد، منتقل می‌شود.

آشنایی با انواع چاپ

چاپ انواع مختلفی دارد که استفاده از هرکدام از آن ها، بسته به نیاز کاربر و نوع انتظاری که از چاپ داریم متفاوت خواهد بود. گاهی شما می‌خواهید از یک برگه مرخصی پرینت بگیرید و گاهی می‌خواهید روی بزرگ ترین بیلبورد شهر، تبلیغات انجام دهید. مسلما هیچ عقل سلیمی برای یک برگه مرخصی ساده، از چاپ های گران و چاپگر های پیشرفته استفاده نمی‌کند و برعکس این اتفاق نیز صادق است.

انواع چاپ چیستند
انواع چاپ چیستند

چاپ گراور

چاپ گراور، نوعی از چاپ است که به دلیل ماهیت آن، فرآیند چاپ را در عمق انجام می‌دهد و به صورت برجسته نمی‌باشد. قبلا از فراگیری اینترنت و انتشار اخبار در فضای مجازی و هنگامی که روزنامه ها و مجلات محبوب تر بودند، از این چاپ برای چاپ روزنامه ها استفاده می‌شد اما امروزه کاربرد عمده آن ها برای چاپ بسته بندی محصولات مختلف است.

چاپ آفست

از دیگر انواع چاپ که از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است، می‌توان به چاپ آفست اشاره کرد. در این روش، تصاویر از روی صفحات فلزی به یک قطعه لاستیکی و از آن به سطحی که می‌خواهیم چاپ روی آن انجام بگیرد منتقل می‌شود. سطح مورد نظر برای چاپ، معمولا در تماس مستقیم با صفحه فلزی نمی‌باشد و اکثرا روی موادی که سطح صیقلی و صاف دارند انجام می‌پذیرد. برای چاپ روی لیبل های پشت چسب دار از همین نوع چاپ استفاده می‌شود.

چاپ فلکسو

از دیگر انواع چاپ، چاپ فلکسو می‌باشد که فرآیند چاپ در آن، با استفاده از یک صفحه برجسته با انعطاف بالا صورت می‌گیرد. کیفیت چاپ در فلکسوگرافی بسیار بالاست و به همین جهت، برای استفاده های با ارزش، مانند بسته بندی یا لیبل زنی از آن استفاده می‌شود.

انواع چاپ چیستند
انواع چاپ چیستند

چاپ لترپرس

از دیگر انواع چاپ، چاپ لترپرس است که به واسطه نام دستگاه چاپ آن شناخته می‌شود. در این نوع چاپ و با استفاده از دستگاه چاپ لترپرس، می‌توانید با قالب گیری مستقیم و به تعداد دفعات بالا، یک سطح مرکب شده و برجسته را در برابر ورق های آن دستگاه قرار داده و چندین نسخه از آن تولید کنید.

چاپ اسکرین

قدیمی ترین نوع چاپ، چاپ اسکرین می‌باشد که در آن، طرح شابلون شده روی یک سطح صاف با استفاده از یک صفحه مشبک منتقل شده و به عبارت دیگر چاپ می‌شود. معمولا بهترین سطوح چاپ برای چاپ اسکرین، پارچه و کاغذ می‌باشند اما اگر از جوهر تخصصی استفاده شود، امکان چاپ روی سطوحی مانند چوب، فلز، پلاستیک و شیشه نیز وجود دارد.

چاپ دیجیتال

کمتر کسی است که از این نوع چاپ استفاده نکرده باشد. پرینتر های معمولی که در خانه ها و دفاتر خدمات فنی استفاده می‌شود و از فایل های PDF به طور مثال پرینت می‌گیرد جزو همین چاپ دیجیتال محسوب می‌شوند. به طور کلی همانطور که از نام این چاپ به دست می‌آید، مواردی که چاپ می‌شوند به صورت فایل های دیجیتال بوده و خبری از یک صفحه فیزیکی که از آن پرینت گرفته شود نیست.

انواع چاپ چیستند
انواع چاپ چیستند

چاپ گود چیست؟

چاپ گود نام فنّی در چاپ است که اکثرا برای کارهای گرافیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش، قسمت هایی که باید چاپ شوند، پایین تر از سطح قرار می‌گیرند. پس از مرکبی شدن کل صفحه، سطح آن کاملا تمیز شده و ته مانده مرکب در قسمت هایی که پایین تر بودند باقی مانده و با فشار ناچیزی که معمولا با یک غلطک انجام می‌پذیرد، به کاغذ یا هر سطح دیگری که مدنظر است منتقل می‌شود.

چاپ برجسته چیست؟

فرض کنید دستتان را توی گِل کرده اید؛ در این صورت، قسمت هایی توسط دست شما فشرده شده دچار فرورفتگی است و اطراف دست شما، در حالت اولیه مانده است. حال اگر شما بخواهید روی تمام سطح گِلی یک کاغذ بگذارید، قاعدتا قسمتی که دست شما آن را فشرده است، روی کاغذ اثری به جای نمی‌گذارد. چاپ برجسته نیز همینگونه است. در چاپ برجسته طرحی که مدنظر است روی قالب های چوبی یا فلزی به صورت برجسته ایجاد می‌شود و سپس این طرح های برجسته را با جوهر رنگی کرده و آن را روی سطحی که قرار است چاپ روی آن قرار بگیرد قرار می‌دهند.

بهترین نوع چاپ چیست؟

بهترین یک صفت نسبی است و شما باید ابتدا بدانید چه انتظاری از چاپ دارید، چه چیزی می‌خواهید چاپ کنید و تعداد چاپ های مورد نظرتان چندتاست و سپس با توجه به این موارد، بهترین چاپ مناسب برای خود را انتخاب کنید. در نهایت ذکر این نکته لازم است که بدانید قیمت پایین و بالا برای چاپ، دلیلی بر بهتر بودن آن ها نیست و شما باید ابتدا کیفیت را در نظر بگیرید.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با انواع چاپ آشنا کرده و ویژگی های آن ها را به شما توضیح بدهیم. چاپ امروزه برای تمامی محصولات و مخصوصا محصولات کارخانه ای استفاده گسترده دارد و به عبارت دیگر؛ محصولی را نمی‌توان پیدا کرد که از هرکدام از انواع چاپ در بسته بندی آن استفاده نشده باشد، مگر محصولاتی که کلا بسته بندی ندارند، مانند آجیل های فله ای، گوشت، مرغ، ماهی و … .

مجتمع چاپ سیناپکینگ، با بیش از ۲۰ سال سابقه در زمینه انواع چاپ، یکی از مطرح ترین و معتبر ترین شرکت ها برای انواع چاپ های مورد نیاز برای هموطنان عزیز است. همکاری با بهترین برند های ایرانی، خود شاهدی بر این ادعای ماست.

پیمایش به بالا