بررسی بازار صنعت چاپ و بسته بندی در سال 1401 - 1402

بررسی بازار صنعت چاپ و بسته بندی در سال ۱۴۰۱ – ۱۴۰۲

۵/۵ - (۳ امتیاز)

یکی از صنعت‌های که در این چندسال اخیر رشد بسیار زیادی داشته است و کاربردی بوده صنعت چاپ و بسته بندی می‌باشد، با گسترش‌پیداکردن این صنعت می‌توان گفت صادرات نیز افزایش پیدا کرده است، یکی از اصلی‌ترین بخش‌های صادرات محصول به سایر کشورها چاپ و بسته بندی است، زمانی که بتوانیم در چاپخانه‌ ها کیفیت را بالا ببریم و بسته بندی جذابی برای محصولات تولیدی در نظر بگیریم می‌توان به‌راحتی به دیگر کشورها صادرات را انجام دهیم، صنعت چاپ و بسته بندی بسیار مهم است و باید آن را تمام کشورها جدی بگیرند، اگر قصد دارید درباره بازار این صنعت بیشتر بدانید با ما تا انتها همراه باشید، در این مقاله به بررسی بازار صنعت چاپ و بسته بندی در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۲ پرداخته‌ایم.

چاپ و بسته بندی چیست؟

قبل از اینکه به بررسی بازار این صنعت مهم بپردازیم اجازه دهید بدانیم در کل چاپ و بسته بندی چیست؟ به‌احتمال زیاد برخی از دوستان با آن آشنا نیستند، اگر به خواهیم به طور خلاصه این صنعت را معرفی کنیم باید بگوییم به ظرف یا جعبه‌ای یک محصول که برای محافظت از آن طراحی شده است بسته بندی می‌گویند و هر نوشته و هولوگرامی که بر روی جعبه بسته بندی قرار دارد چاپ می‌باشد که توسط چاپخانه‌ها انجام می‌شود.

چاپ و بسته بندی علاوه بر محافظت محصول برای جذب و بازاریابی نیز به کار می‌رود، این صنعت بسیار ارزشمند می‌باشد و هر محصولی نیاز دارد یک بسته بندی و چاپ جذابی داشته باشد.

چاپ و بسته بندی در سال 1401
چاپ و بسته بندی در سال ۱۴۰۱

بررسی بازار صنعت چاپ و بسته بندی:

 در چند سال اخیر دید مردم به صنعت چاپ و بسته بندی بسیار تغییر کرده است، در دهه‌های قبل، از بسته بندی تنها برای محافظت از یک محصول استفاده می‌شد که امروزه این تفکر از بین رفته است و چاپ و بسته بندی اهمیت بسیار زیادی برای کارخانه‌ها و تولیدی‌ها پیدا کرده است.

چاپ و بسته بندی محصول در این سال‌ها، در انتخاب مشتری بسیار تأثیرگذار شده است و مدیران فروش و بازاریابی از بسته‌بندی‌های جذاب برای محصولات استفاده می‌کنند که بتوانند از این طریق مشتریان را به خود جذب کنند و محصولاتشان را بهتر ارائه کنند.

تغییر دید مردم به این صنعت باعث شده است در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۲ گسترش پیدا کند و با رشد بازار روبه‌رو شویم، کارخانه‌های بسیاری به اهمیت بسته بندی پی برده‌اند که شاهد گسترش این بازار در این چند سال  اخیر هستیم و افراد بسیاری در صنعت چاپ مشغول به کار هستند و چاپخانه‌های زیادی در این سال‌ها به وجود آمده‌اند تا به‌صورت تخصصی برای محصولات تولیدی‌ها و کارخانه‌ها چاپ و بسته بندی جذابی طراحی کنند.

سال‌ها قبل محصولات باکیفیت ایرانی به دلیل نداشتن بسته بندی مناسب و باکیفیت با قیمت بسیار کمی به کشورهای مختلف صادر می‌شدند و در آن کشورها محصول ایرانی را در یک بسته بندی جذاب و باکیفیت قرار می‌دادند و با قیمت بسیار بالاتری می‌فروختند؛ اما در سال ۱۴۰۱ با پیشرفت صنعت چاپ و بسته بندی و به‌وجودآمدن چاپخانه‌های باکیفیت محصولات در کشور خودمان در یک بسته بندی جذاب قرار می‌گیرند و بعد با قیمت مناسبی وارد بازار جهانی می‌شوند.

بازار جهانی صنعت چاپ و بسته بندی:

اگر بخواهیم بازار جهانی صنعت چاپ و بسته بندی را بررسی کنیم باید بگویم یکی از کارهای بسیار پرکاربرد و توسعه‌یافته می‌باشد که به آن اهمیت بسیار زیادی داده شده است؛ برخی از کشورها به دلیل اهمیتی که به این صنعت داده‌اند توانسته‌اند درآمد بسیار زیادی را به دست آورند و مخارج کشورشان را از این راه جبران کنند.

صنعت چاپ و بسته بندی یکی از صنایع پردرآمد جهان می‌باشد که افراد بسیار زیادی در این کار مشغول هستند و بیکار نیستند، این صنعت در گسترش صادرات، تجارت و اقتصاد جهانی نقش بسیار زیادی دارد و باید تمام کشورها متوجه اهمیت آن شوند.

شرکت های بسته بندی ایران
شرکت های بسته بندی ایران

چرا ایران در این صنعت ضعف داشت:

همان‌طور که گفته شد ایران در این چند سال اخیر توانسته در این صنعت گسترده و پول‌ساز پیشرفت کند و قبل از آن دارای ضعف‌های بود که دلیل آن بی‌توجهی تولیدکنندگان محصولات داخلی بوده است، صاحبان کارخانه‌ها یا تولیدکنندگان برای اینکه بتوانند از فروش محصولشان سود بیشتری به دست بیاورند به دنبال بسته بندی ضعیف و چاپ نامناسب بودند که هزینه کم‌تری برای آن‌ها داشته باشد و به همین دلیل صنعت چاپ و بسته بندی در ایران هیچ پیشرفتی نداشت.

اما در این یکی دو سال اخیر فروشندگان و تولیدکنندگان متوجه اشتباه خود شدند و امروزه بر این باورند با طراحی و چاپ بسته بندی می‌توانند محصولات بیشتری را به فروش برسانند و از این صنعت خواستند تا بسته بندی جذابی برای محصولاتشان طراحی کنند و باعث رشد این صنعت شدند.

برندهای توسعه‌یافته سال‌ها قبل به این نتیجه رسیده بودند که با طرحی جذاب برای بسته بندی یک محصول و بالابردن کیفیت آن می‌توانند محصولات بیشتری را بفروشند و از این طریق سود بیشتری کسب کنند.

دلیل اهمیت بسته بندی:

خب بهتر است دلیل مهم بودن بسته بندی یک محصول را بدانیم تا بتوانیم به‌راحتی اهمیت این صنعت را درک کنیم، زمانی که ما قصد خرید محصولی را داریم به اولین چیزی که دقت می‌کنیم و آن را بررسی می‌کنیم بسته بندی آن است تا از این طریق بتوانیم مشخصات و ظاهر محصول را مشاهده کنیم.

اگر بسته بندی محصول بی‌کیفیت باشد یا مشخصات و چاپ مناسبی نداشته باشد به ما یک حس منفی انتقال می‌دهد که باعث می‌شود از خرید، خود داریم کنیم؛ یکی از مهم‌ترین نکات بازاریابی و فروش انتقال حس خوب به مشتری می‌باشد، ما می‌توانیم به‌راحتی با طراح یک بسته بندی جذاب این حس را به مشتری منتقل کنیم تا او تصمیم درست را بگیرد.

شما باید بر روی بسته بندی لوگو برندتان و مشخصات محصول را چاپ کنید زمانی که این نکات را رعایت نکنید مطمئن باشید مشتری به شما اعتماد نخواهد کرد و به این باور می‌افتد که محصول تقلبی است که نامی از برند و مشخصات بر روی بسته بندی قرار نگرفته است.

چاپ و بسته بندی چه کاربردهای دارد:

صنعت چاپ و بسته بندی تنها برای محافظت از یک محصول به وجود نیامده، البته در دهه‌های قبل تنها کاربرد این صنعت محافظت از محصول بوده همان‌طور که در بخش‌های قبل به آن اشاره کردیم؛ اما امروزه کاربردهای فراوانی برای یک محصول و کسب‌وکار دارد.

چاپ و بسته بندی
چاپ و بسته بندی

۱.      شناسایی محصول و مشخصات:

شما با طراحی یک بسته بندی و چاپ آن به‌راحتی می‌توانید محصول را از روی بسته بندی شناسایی کنید و در چاپ آن از مشخصاتی که محصول دارد استفاده کنید و برندتان را معرفی کنید تا خریدار بتواند به‌سرعت تصمیم به خرید محصول بگیرد؛ یکی از مهم‌ترین تمایز برندها چاپ و بسته بندی آن‌ها است و بر روی بسته بندی می‌توانید تاریخ انقضا و قیمت را نیز چاپ کنید تا مشتری به محصول و برند شما بیشتر اعتماد کند.

۲.      جذاب‌تر کردن محصول:

اولین چیزی که با چشمان مشتری برخورد می‌کند بسته بندی محصول است، شما باید تمام تلاشتان را کنید تا بسته بندی و چاپ محصول جذاب باشد، زمانی که وسیله را در یک جعبه زیبا قرار می‌دهید محصولتان جذاب‌تر دیده می‌شود و این کار باعث می‌شود مشتری به دلیل جذاب بودن بسته بندی که باعث شده خود محصول جذاب دیده شود خرید کند.

رنگ، متن، تصویر و مشخصاتی که بر روی بسته بندی چاپ می‌شود در جذابیت تأثیر دارد شما باید برای محصولات یک بسته بندی جذاب اختصاصی طراحی کنید تا خود را با آن به مشتریانتان معرفی کنید.

۳.      راحتی کار:

با بسته بندی حمل محصول راحت‌تر انجام می‌شود و استفاده از آن اگر در بسته بندی مناسب قرار گرفته باشد راحت‌تر است، برای مثال بسته بندی شیر در بطری‌های پلاستیکی و شیشه‌ای انجام می‌شود که به راحت‌تر استفاده‌کردن مشتری کمک بسیار زیادی می‌کند؛ چون دیگر نیاز نیست بعد از خرید آن را در ظرف دیگری قرار دهد.

۴.      به‌کارگیری بسته بندی:

اکثر تولیدی‌ها و کارخانه‌ها بر این باورند که از چاپ و بسته بندی استفاده کنند که مشتری بتواند از آن‌ها دوباره استفاده کند، صنعت چاپ و بسته بندی برخی از محصولات مواد غذایی را در شیشه قرار می‌دهد تا مصرف‌کننده آن را دور نیندازد و از آن در آشپزخانه‌اش استفاده کند تا برند موردنظر همیشه به یاد آن‌ها بماند.

اگر به بسته بندی برخی از مربا‌ها دقت کنید آن‌ها در لیوان قرار دارند که مصرف کنند بعد از اتمام مربا آن را  دور نمی‌اندازد و از آن استفاده می‌کند و بر روی شیشه مربا نام برند را کارخانه چاپ کرده است که همیشه در دید مشتری باشد و آن را به یاد آورد.

۵.      بازاریابی برند:

یکی از روش‌های بازاریابی که متخصصان فروش و بازاریابی به اهمیت آن پی برده‌اند بسته بندی و چاپ یک محصول است، یکی از کاربردهای که در این چند سال اخیر به آن توجه شده است در صنعت چاپ و بسته بندی بازاریابی از این روش می‌باشد، زمانی که شما بر روی جعبه بسته بندی لوگو و نام برندتان را قرار داده باشید آن در ذهن مخاطب می‌ماند و به‌راحتی می‌توانید برند خود را به مردم معرفی کنید.

چاپ و بسته بندی در ایران
چاپ و بسته بندی در ایران

برای هر محصولی می‌توان بسته بندی و چاپ طراحی کرد؟

یکی از سؤالات پرتکرار که اکثر مخاطبین در ذهنشان وجود دارد این است که آیا برای هر محصولی می‌توان بسته بندی در نظر گرفت، باید بگوییم تقریباً برای تمام محصولات می‌شود بسته بندی جذابی طراحی کرد؛ اما برخی از لوازم و وسیله‌های هستند که بدون چاپ و بسته بندی ارائه می‌شوند، برای مثال: ما نمی‌توانیم برای یک خودرو بسته بندی طراحی کنیم که آن را داخلش قرار دهیم البته که این کار شدنی است اما نیاز به هزینه و بسیار زیادی دارد و از اهمیت بالایی برخوردار نیست.

برخی محصولات هستند که بسته بندی آن‌ها بسیار مهم است؛ به آبمیوه‌های که در مغازه‌ها بفروش می‌رسند دقت کنید تمام آن‌ها در یک بسته بندی ساده و زیبا قرار دارند برای همچون محصولاتی طراحی و چاپ بسته بندی بسیار اهمیت دارد.

اهمیت رنگ‌ها در صنعت چاپ و بسته بندی:

در این سال‌ها که چاپ و بسته بندی در ایران گسترش پیدا کرده است تولیدکنندگان، فروشندگان و روان‌شناسان فروش با تحقیقاتی که انجام داده‌اند به این نتیجه رسیده‌اند رنگ چاپ و بسته بندی در جذابیت محصول تأثیر بسیار زیادی دارد و به همین دلیل رنگ‌ها در این صنعت از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

شما می‌توانید با انتخاب یک رنگ مناسب و زیبا  بسته بندی محصولتان را چندبرابر جذاب‌تر کنید، رنگ‌ها باعث می‌شوند مشتری حس خوبی را دریافت کند و همین امر موجب فروش محصول می‌شود؛ برای خودمان به‌احتمال زیاد پیش‌آمده که از بسته بندی یک محصول خوشمان بیاید و برای خرید آن اقدام کنیم.

استفاده از رنگ‌های شاد و زیبا دربسته بندی بسیار عالی است، اگر به اکثر محصولات خوراکی مانند: پاستیل دقت کنید متوجه می‌شوید که بسته بندی آن دارای رنگ‌های دوست‌داشتنی است که باعث جلب‌توجه کودکان می‌شود؛ حتماً برای انتخاب رنگ مناسب بسته بندی با روان‌شناسی رنگ‌ها آشنا شوید؛ چون بسیار مهم هستند.

آیا ورود به بازار چاپ و بسته بندی نیاز به تخصص دارد؟

آیا برای ورود به بازار کار چاپ و بسته بندی باید تخصص داشته باشیم، هر کاری که بخواهید انجام دهید نیاز به تخصص و تجربه دارد؛ اما نگران نباشید اگر قصد ورود به این بازار را دارید می‌توانید با کارکردن در شرکت‌های چاپ و بسته بندی آن را به طور کامل یاد بگیرید و در آن کار به حرفه و تخصص برسید.

شرکت‌های بسیار زیادی هستند که به دنبال کارآموز هستند که با حقوق کم‌کار کنند و به‌ازای حقوق به آن‌ها آموزش دهند شما هم می‌توانید بدون هیچ تجربه‌ای در این شرکت‌ها استخدام شوید و همراه با آموزش نیز کار هم کنید.

جمع‌بندی:

بازار صنعت چاپ و بسته بندی در سال ۱۴۰۱_۱۴۰۲ با رشد بسیار زیادی روبرو شده است، تولیدکنندگان محصولات متوجه اهمیت این صنعت برای رشد کسب‌وکارشان و رونق تجارت بین الملی شده‌اند؛ افراد بسیار در این صنعت پول‌ساز مشغول به کار هستند و با گسترش این بازار و اهمیت‌دادن به آن می‌توان در آمد بسیاری را برای کشور به دست آورد.

امروزه شرکت‌ها از بسته‌بندی‌های جذاب و زیبا برای جلب‌توجه مشتریان استفاده می‌کنند و همه بر سر طراحی چاپ و بسته بندی رقابت دارند و شاهد رشد بیشتر این صنعت در این چند سال اخیر هستیم، زمانیکه از بسته بندی باکیفیت برای محصولاتتان استفاده می‌کنید می‌توانید اعتماد  مشتری را به دست آورید و آن را به مشتری خود تبدیل کنید؛ امیدواریم مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

پیمایش به بالا