ساخت کلیشه جهت چاپ

ساخت کلیشه جهت چاپ

۵/۵ - (۳ امتیاز)

در این مطلب سعی بر این داریم ساخت کلیشه جهت چاپ را به طور کامل بررسی کنیم و شرکت های تولید کننده را به شما معرفی کنیم

با ما همراه باشید

صنعت چاپ و بسته‌ بندی یکی از صنایع پراهمیت در دنیا محسوب می‌شود که می‌توان گفت در اکثر صنایع مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرد؛ چاپ دارای بخش‌های مختلفی می‌باشد؛ یکی از مهم‌ترین بخش‌های صنعت چاپ را می‌توان ساخت کلیشه دانست، این بخش پرکاربرد در این صنعت محبوب به بسته‌بندی و چاپ جذاب بسیار کمک می‌کند؛  کلیشه در قرن ۱۸ بسیار توسعه یافت و امروزه در کشور عزیزمان از آن استفاده‌های بسیاری می‌کنند و با گسترش این صنعت ساخت کلیشه نیز توسعه پیدا کرد، اگر قصد دارید با ساخت کلیشه آشنا شوید و بدانید آن چیست تا انتها با ما همراه باشید، در این مقاله قصد داریم به ساخت کلیشه جهت امور چاپ با کم‌ترین قیمت بپردازیم.

کلیشه چیست؟

کلیشه چیست؟ اگر بخواهیم به‌صورت خلاصه بگوییم کلیشه چیست باید گفت یکی از بخش‌های است که قبل از چاپ انجام می‌شود؛ کلیشه کاربردهای فراوانی دارد و دارای انواع‌ مختلفی می‌باشد، کلیشه یک نوع صفحه می‌باشد که به آن صفحه چاپ می‌گویند، قدمت آن برای اواخر قرن ۱۸ هجدهم می‌باشد که در این قرن با توسعه بسیار زیادی روبرو شد، روزنامه‌ها و مطبوعات صنعت‌های بودند که از آن بسیار زیاد استفاده می‌کردند.

کلیشه را در بیشتر مواقع از ژلاتین تولید می‌کنند که تبدیل به یک ورق انعطاف‌پذیر می‌شود، کلیشه پلاستیکی نیز تولید می‌شود که آن نیز دارای انعطاف می‌باشد، کلیشه قالبی است که برای چاپ بر روی سطوح مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرد.

چاپ کلیشه بسیار زیبا و دوست‌داشتنی است، در این چند سال اخیر چاپ‌ها با رنگ‌های مختلف جذاب به‌صورت تمیز و بادقت بر روی بسته‌بندی‌ها قرار می‌گیرد و  باعث پیشرفت صنعت چاپ و بسته‌بندی‌شده است؛ کلیشه‌ها از مزایایی بالایی برخوردار هستند با استفاده از چاپ کلیشه می‌توان بر روی سطوحی که قابل جذب نیستند فرایند چاپ را انجام داد بدون هیچ مشکلی، کلیشه‌ها با جوهر‌های مخصوصی که دارند چاپ را انجام می‌دهند و نمی‌توان از جوهرهای که برای آن‌ها نیستند استفاده کرد و باید حتماً جوهری را تهیه کرد که مورداستفاده چاپ کلیشه‌ای قرار بگیرد.

ساخت انواع کلیشه  :

۰۹۱۳۶۲۴۴۵۴۵

چاپ کلیشه‌ای قابلیت‌های مختلفی دارد در صنعت چاپ و بسته‌بندی برای مثال یکی از قابلیت‌های آن در بسته‌بندی و چاپ کارتنی این است که دیگر نیازی به تایم اضافه برای خشک‌کردن چاپ نمی‌باشد؛ در روش کلیشه‌ای چاپ به‌سرعت خشک می‌شود.

ساخت کلیشه
ساخت کلیشه

انواع کلیشه:

همان‌طور که اشاره کرده بودیم کلیشه دارای انواع مختلفی می‌باشد که هرکدام ویژگی‌ و کاربردهای خاص خود را دارند، در این بخش قصد داریم شما را بد انواع کلیشه آشنا کنیم تا به طور کاما با چاپ و ساخت کلیشه آشنا شوید، کلیشه‌ها برای چاپ بر روی سطوح مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرند که انواع آن هرکدام بر روی محصولات مختلف بهتر عمل می‌کند، روش ساخت انواع کلیشه‌ها تفاوت بسیار زیادی ندارند و باید بگوییم لوازم مورد نیازشان یکی نمی‌باشد و تفاوت دارند.

کلیشه ژلاتینی: از این نوع کلیشه برای چاپ غلتکی استفاده می‌کنند و در کارتن‌سازی نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد.

کلیشه فلزی: یکی دیگر از انواع کلیشه‌های فلزی می‌باشد که برای چاپ طلاکوب از شان استفاده می‌کنند.

کلیشه دیجیتال: کلیشه دیجیتال برای چاپ فلسکو کاربرد دارد و از آن استفاده‌های زیادی می‌شود.

کلیشه‌های تامپو، کلیشه داغی، چاپ سلیک، شابلون چاپ و…  از انواع مختلف کلیشه هستند که در صنعت چاپ و بسته‌بندی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

دستگاه چاپ کلیشه‌ای غلتکی که در صنعت چاپ  استفاده  می‌شود از کلیشه‌های ژلاتینی استفاده می‌کنند، دستگاه‌های چاپ دیگر به‌صورت دستی هستند که از چارچوب، توری و شابلون استفاده می‌کنند و رنگ را با کمک کلیشه یا دست به سطح منتقل می‌کنند در کل دو نوع دستگاه چاپ کلیشه‌ای وجود دارد.

کلیشه ژلاتینی
کلیشه ژلاتینی

مزایای چاپ کلیشه:

چاپ کلیشه‌ای دارای کاربردها و مزایای بسیار زیادی هستند، یکی از برجسته‌ترین مزایای چاپ کلیشه که باعث محبوبیت این روش از چاپ شده است استفاده از رنگ‌های مختلف برای چاپ بر روی سطح‌های مختلف صیقلی، صاف و متخلخل می‌باشد.

به یکی از مزایای دیگر آن در بخش‌های قبلی اشاره کردیم، خشک‌شدن جوهر با سرعت بالا بر روی سطح می‌باشد که در صرفه‌جویی زمان به ما کمک بسیار زیادی می‌کند و می‌توان در مدت‌زمان بسیار کوتاهی از چند رنگ مختلف برای چاپ استفاده کرد.

چاپ به‌صورت کلیشه‌ای باعث می‌شود طرح باکیفیت و زیبایی بالایی بر روی سطح قرار بگیرد و یک جلوه زیبا به بسته‌بندی بدهد که از ویژگی‌های مهم این روش می‌باشد.

چاپ کلیشه‌ای دقیق می‌باشد شما می‌توانید تعداد چاپ‌های بیشتری را به‌صورت دقیق و بدون مشکل انجام دهید و هر لایه به‌صورت دقیق مانند لایه قبلی چاپ شود و لایه اول و آخر باهم یکی شکل و دقیق چاپ می‌شوند که متوجه اینکه کدام اول بوده نمی‌شوید.

در چاپ کلیشه‌ای طرح ماندگاری بالایی دارد و مقاومت آن نسبت به سایر روش‌های بسیار مناسب‌تر می‌باشد و یکی از مزایای مهم‌ این روش می‌باشد.

یکی دیگر از مزیت‌های چاپ با استفاده از کلیشه امکان چاپ بر روی محصولاتی که قابلیت جذب ندارند است و به آن در بخش‌های اولیه مقاله اشاره کردیم که شما می‌توانید بر روی سطوحی که جذب نمی‌شوند چاپ انجام دهید.

کاربرد چاپ کلیشه:

چاپ به‌صورت کلیشه‌ای برای چاپ بر روی کارتن‌ها؛ سفره‌های نایلونی، جعبه‌ها، چاپ و بسته‌بندی انواع مواد غذای کاربرد دارد  از آن برای چاپ بر روی نایلون‌های که در فروشگاه نام برندشان بر روی آن قرار دارد که نامشان نایلون تبلیغاتی است استفاده می‌شود.

وسیله موردنیاز برای ساخت کلیشه:

اگر قصد دارید کلیشه فلزی و ژلاتینی بسازید نیاز به لوازم دارید که در ساخت کلیشه به شما کمک بسیار زیادی می‌کند و می‌توان گفت بدون این لوازم شما نمی‌توانید کلیشه خود را بسازید و آن‌ها مواد اولیه هستند و به دستگاه کلیشه‌سازی نیز نیاز است.

اگر می‌خواهید کلیشه فلزی تولید کنید شما به یک نایلوپرینت نیاز دارید و برای ساخت کلیشه ژلاتینی به ژلاتین ۵ میلی احتیاج می‌باشد، کاغذ کالک نیز در پرینت طرح و پرینت لیزری مورداستفاده قرار می‌گیرد که باید تهیه شوند و یک اسپری بلک تونر نیاز است.

توجه: دستگاه کلیشه‌ساز میز‌های است که دارای نور یو‌وی هستند و بردهای دیجیتالی که کمک می‌کند بر روی کلیشه خام طرح موردنظر را چاپ کنیم.

نحوه ساخت کلیشه چاپ:

همان‌طور که می‌دانید کلیشه دارای انواع مختلفی می‌باشد که در ساخت آن‌ها تفاوت‌های بسیار کمی وجود دارد و به همین دلیل ساخت کلیشه به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که در این بخش با آن‌ها آشنا خواهیم شد، به‌خوبی این بخش از مقاله ساخت کلیشه جهت امور چاپ را مطالعه کنید.

ساخت کلیشه فلزی:

برای ساخت کلیشه از نوع فلز را بسازید باید قبل از انجام کاری بر روی سطح فلز مواد حساس به نور را بریزید و بعد بر اثر نوردهی آن‌ها مقامت بالاتری را به دست میاورند، برای اینکه این کار را انجام دهید باید از فیلم‌های نگاتیو استفاده کنید.

مرحله بعد از مواد اسیدی استفاده می‌شود برای گود کردن بخش‌های که نیاز به آن‌ها نیست در فرایند چاپ کلیشه با انجام این کار مطمئن باشید، قسمت‌های که به آن‌ها نور برخورد کرده است مقاوم‌تر شده است.

کلیشه‌های فلزی را در ساخت مهم  استفاده می‌کنند به‌احتمال زیاد مهر‌های برجسته را مشاهده کرده‌اید این نوع از مهرها را به کمک کلیشه فلزی می‌سازند.

ساخت کلیشه ژلاتینی:

در ساخت کلیشه‌های ژلاتینی اولین مرحله طراحی طرح می‌باشد، شما باید قبل از اینکه اقدام کنید به‌وسیله کامپیوتر طرحی را که می‌خواهید طراحی کنید و بعد آن را باید بر روی یک کاغذ به نام کالک پرینت کنید و بعد از انجام این کار کاغذی را که طرح بر روی آن پرینت شده است را با پلاستیک یا ژلاتین بر روی دستگاه در مقابل نور یو وی قرار می‌دهید.

پس از اینکه این مراحل تمام شد و نوردهی به‌خوبی انجام شد آن را باید به‌خوبی به‌وسیله فرچه شستشو دهید تا به طور کامل برجسته و نمایان شود.

تولید کلیشه جهت چاپ
تولید کلیشه جهت چاپ

ساخت کلیشه دیجیتال:

کلیشه دیجیتال یکی از انواع کلیشه می‌باشد که در بخش معرفی انواع با آن آشنا شدیدی برای ساخت آن نیاز به ۷ مرحله می‌باشد، کلیشه دیجیتال دارای لایه‌ای ماسک حساس به نور لیزر سی دی ای می‌باشد،  اگر این لایه را در مقابل نور لیزر قرار دهید عملکرد آن را مشاهده می‌کنید که مانند فیلم آنالوگ می‌باشد، بعد از انجام این کار کلیشه دیجیتال آماده می‌شود.

ساخت کلیشه چاپ تامپو:

در ساخت این نوع کلیشه طرحی را که می‌خواهید آماده کنید را به‌وسیله کامپیوتر در نرم‌افزار فتوشاپ، کرول و.. طراحی می‌کنید، بعد از آن طرح را بر روی کاغذ کالک پرینت می‌کنید، البته به این نکته توجه کنید شما می‌توانید از لاک مایع برای تهیه آن استفاده کنید.

بعد از انجام این مراحل طرحی را که آماده کرده‌ایم را در مقابل نور قرار می‌دهیم و بر روی آن مواد اسیدی می‌ریزیم و بعد از انجام این کار آن را بر روی کلیشه می‌گذاریم.

ساخت کلیشه داغی:

کارت‌های عروسی، سررسید، تقویم، چاپ بر روی چرم و.. به‌وسیله کلیشه داغی انجام می‌شود که یکی از نوع‌های کاربردی چاپ کلیشه‌ای است، برای ساخت آن طرح موردنظر را باید آماده کنید و مانند سایر روش‌ها بر روی کاغذ کالک پرینت کنید و بعد از انجام این کار آن را در دستگاه کلیشه‌ساز قرار می‌دهید و با نور برخورد می‌کند و بعد از آن با فرچه شستشو می‌دهید.

کلیشه چاپ سلیک:

مانند سایر انواع کلیشه‌ها باید از طرح موردنظر یک پرینت دریافت کنید، بعد از گرفتن پرینت لایه از لاک را بر روی پرینت می‌زنید، بعد آن را در داخل دستگاه قرار می‌دهید و بعد از نوردهی با آب شسته می‌شود و آماده استفاده قرار می‌گیرد.

آیا چاپ کلیشه‌ای بر روی نایلون امکان‌پذیر است؟

ساخت کلیشه جهت چاپ به شما کمک می‌کند تا بتوانید به‌راحتی بر روی نایلون‌های مختلف چاپ انجام دهید، نایلون‌ها امروزه در صنعت بسته‌بندی کاربردهای فراوانی دارند، در اکثر کسب‌وکارها از نایلون‌ها برای بسته‌بندی محصولات مختلف استفاده می‌کنند و برای اینکه نایلون زیبا و جذاب باشد بر روی آن چاپ انجام می‌دهند.

روش چاپ کلیشه‌ای چگونه است؟

خب تا به اینجا با ساخت کلیشه آشنا شده‌ایم، در این بخش به شما قصد داریم روش چاپ کلیشه‌ای را توضیح دهیم تا اطلاعات کاملی در این زمینه داشته باشید، اگر قصد دارید با کلیشه چاپ را انجام دهید باید اول کلیشه‌ای که با طرح خود ساخته‌اید را بر روی سیلندر قرار دهید و بعد آن وارد سینی رنگ می‌شود، بعد از اینکه به طور کامل رنگی شد شروع به انجام عمل چاپ بر روی محصول می‌شود.

با استفاده از روش کلیشه‌ای می‌توانید به‌راحتی طرح موردنظر را بر روی محصولات صاف یا حتی اگر صاف نباشد چاپ کنید، شما می‌توانید با استفاده از این روش سرعت را بالا ببرید و تعداد بیشتری را چاپ کنید.

بازار چاپ کلیشه‌ای:

در این چند سال اخیر به دلایل مختلفی صنعت چاپ و بسته‌بندی گسترش پیدا کردند و یکی از روش‌های چاپ کلیشه‌ای می‌باشد که با گسترش صنعت چاپ این روش نیز توسعه پیدا کرد و امروزه یکی از روش‌های محبوب است که اکثر صنایع مختلف برای بسته‌بندی و چاپ و محصولاتشان از این روش استفاده می‌کنند.

بازار چاپ کلیشه‌ای گسترش بسیار زیادی پیدا کرده و توانسته به بازار بسته‌بندی رونق بسیار زیادی بدهد، با استفاده از این روش چاپ‌های باکیفیت و زیبایی بر محصولات طراحی می‌شود که باعث شده است صاحبان صنایع برای فروش بیشتر از این روش استفاده کنند.

جمع‌بندی:

ساخت کلیشه در صنعت چاپ و بسته‌بندی امروزه به یکی از پرطرف‌دارترین روش‌ها برای چاپ تشکیل شده است، روشش چاپ کلیشه‌ای به یکی از پرکاربردترین روش‌ها تبدیل شده است که محبوبیت بسیار زیادی دارند، این روش مزیت‌های بسیار بیشتری نسبت به سایر روش‌ها دارد، این روش را می‌توانید برای بسته‌بندی محصولاتتان انتخاب کنید چاپ در بسته‌بندی اهمیت بسیار زیادی دارد و روش کلیشه‌ای از کیفیت بالاتری برخوردار است.

پیمایش به بالا