فناوری های پیشرفته سلفون opp در بسته بندی صنایع غذایی 

Rate this post

بر اساس گزارش سازمان جهانی خواربار (فائو)، تقریباً یک سوم (۱.۳ میلیارد تن) از کل تولید مواد غذایی جهان امروزه به هدر می رود. این زیان عظیم که به دلیل تکنیک‌های غیرفناوری برداشت، شرایط نگهداری و فرآوری، بسته‌بندی، توزیع و شرایط ذخیره‌سازی رخ می‌دهد، نه تنها از نظر اقتصادی بلکه به دلیل اثر تشکیل گازهای گلخانه‌ای بر کل جهان تأثیر منفی می‌گذارد. در سال‌های اخیر با پیشرفت‌های فناوری بسته‌بندی، گام‌های جدی برای کاهش ضایعات غذایی که در فاصله زمانی فرآوری مواد غذایی تا رسیدن به سفره ما رخ می‌دهد، برداشته شده است. ما در این مقاله قصد داریم فناوری های پیشرفته سلفون opp در بسته بندی صنایع غذایی را تشریح کنیم. برای این منظور ما را همراهی کنید.

 

 

 

فناوری های بسته بندی پیشرفته

LLC در آمریکا در گزارش خود فناوری های بسته بندی پیشرفته را تحت سه عنوان اصلی گروه بندی می کند: “بسته بندی فعال”، “بسته بندی کنترل شده” و “بسته بندی هوشمند” طبقه بندی می کند.

بسته بندی فعال

 فن آوری های بسته بندی فعال یکی از مفاهیم نوآورانه بسته بندی مواد غذایی است که مطابق با تقاضاهای مصرف کنندگان فعلی و روند بازار ظهور کرده است. بسته بندی فعال عبارت است از گنجاندن مواد افزودنی در سیستم های بسته بندی برای محافظت از محصولات با افزایش کیفیت و ماندگاری آنها می باشد.

  • جاذب های اکسیژن

با حذف اکسیژن از بسته بندی مواد غذایی از رشد میکروارگانیسم ها و ایجاد طعم و بوی نامطلوب جلوگیری می کند.

  • کنترلرهای رطوبت

 فعالیت آب را کاهش می دهند، به ویژه آب آزاد شده از محصولات گوشتی را حذف می کنند، از تراکم در محصولات تازه تولید شده جلوگیری می کنند و سرعت اکسیداسیون لیپید را کاهش می دهند.

  • جاذب اتیلن

 با جلوگیری از تجمع گاز اتیلن در بسته بندی، سرعت رسیدن میوه ها و سبزیجات کاهش می یابد و در نتیجه ماندگاری آنها افزایش می یابد و خواص حسی آنها حفظ می شود.

  • عوامل ضد میکروبی

عوامل ضد میکروبی را می توان در بسته بندی مواد غذایی به روش های مختلفی مانند افزودن ساشه های حاوی این مواد به بسته بندی، افزودن مستقیم آنها به پلیمر، تثبیت یا پوشش یا جذب روی سطح پلیمر در بسته بندی مواد غذایی استفاده کرد. از آنها برای جلوگیری یا کنترل رشد میکروبی در غذاها استفاده می شود و در نتیجه ماندگاری را بدون افت کیفیت افزایش می دهد.

  • بسته بندی مسدود کننده اشعه ماوراء بنفش (UV)

 با استفاده از فناوری نانو، اثر اشعه ماوراء بنفش بر روی مواد داخل بسته بندی کاهش می یابد و ماندگاری محصول افزایش می یابد.

در مجموع سلفون opp در بسته بندی صنایع غذایی  دارای این ویژگی ها بوده و این مزیت ها در آن نهادینه شده است.این سلفون در برابر رطوبت، آب، نور مقاوم است و مواد آن به هیچ عنوان در مواد غذایی نفوذ نمی کند.

۲- بسته بندی کنترل شده

 فناوری های بسته بندی کنترل شده برای به حداقل رساندن قرار گرفتن در معرض اکسیژن و اثرات اکسیداتیو مواد غذایی طراحی شده اند و سعی در افزایش ماندگاری مواد غذایی دارند. رایج ترین فناوری های بسته بندی کنترل شده عبارتند از:

  • بسته بندی اتمسفر اصلاح شده (MAP)

 به منظور ایجاد شرایط جوی مطلوب در بسته بندی با خاصیت نفوذپذیری گاز معین، با وارد کردن یا حذف گازهایی مانند اکسیژن، دی اکسید کربن، نیتروژن و اتیلن از محیط، خرابی محصول به تعویق می افتد.

  • بسته بندی اتمسفر کنترل شده (CAP)

 با کاهش میزان اکسیژن در محیط و افزایش نرخ دی اکسید کربن، تنفس کند می شود و با کنترل مداوم شرایط محیطی، ترکیب اتمسفر ثابت می ماند. به این ترتیب تخریب محصول به تاخیر می افتد.

  • بسته بندی آسپتیک

 استریل کردن مواد بسته بندی و محتویات آن، پر کردن محصول استریل تجاری در شرایط محیطی استریل و بستن هرمتیک بسته بندی برای جلوگیری از آلودگی مجدد است. هدف این است که محصول را به شکلی نزدیک به طعم تازه و ارزش غذایی آن در بازه زمانی وسیع به مصرف کننده ارائه کند.

  • Retort Packaging

بسته‌هایی هستند که می‌توانند فشار و عملیات حرارتی را تحمل کنند و ماندگاری محصول داخل آن را افزایش دهند.

  • بسته بندی Sous-Vide: Sous-Vide

یک اصطلاح فرانسوی است و یک روش پخت و پز است که در آن غذاها در کیسه های خلاء قرار می گیرند و حرارت در دمای پایین اعمال می شود.

  • پلیمرهای زیست تخریب پذیر

مشکلات زباله های زیست محیطی ناشی از مواد بسته بندی غیرقابل تجزیه زیست تخریب پذیر، مواد بسته بندی زیست تخریب پذیر و زیست تخریب پذیر را در دستور کار قرار داده است.مشاهدات و بررسی ها نشان می دهد که سلفون opp در بسته بندی صنایع غذایی دارای این ویژگی می باشد. اگر قصد خرید سلفون opp‌ دارید می توانید آن را از ما خریداری کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر محتوای سلفون opp بسته بندی پایدار را بخوانید.

۳- بسته بندی هوشمند

 فناوری های بسته بندی هوشمند بر وضعیت مواد غذایی نظارت می کنند تا اطلاعاتی در مورد کیفیت مواد غذایی بسته بندی شده در طول حمل و نقل و نگهداری ارائه دهند. بسیاری از اینها کاربرد تجاری گسترده ای ندارند، اما نشانگرهای RFID و دما/ زمان اهمیت تجاری پیدا کرده اند.

  • بسته بندی RFID (Radio Frequency Identification):

سیستمی است که با امواج رادیویی شناسایی می شود و امکان نظارت از راه دور محصول را فراهم می کند. استفاده از این برچسب ها در بسته بندی مواد غذایی نشان دهنده وضعیت کالا در انبارها و همچنین قابلیت ردیابی محصول در طول حمل و نقل و نگهداری را تضمین می کند.

  • نشانگرهای دما / زمان (TTI):

اینها برچسب هایی هستند که برای اطمینان از تداوم ایمنی و کیفیت مواد غذایی و نظارت بر تغییرات دما در طول فرآیند توزیع و ذخیره سازی تهیه می شوند.

  • شاخص های تازگی

 این شاخص ها برای تشخیص تغییرات معینی در میزان گلوکز، اسید آلی، اتانول، آمین های بیوژنیک، ترکیبات نیتروژن فرار، دی اکسید کربن و ترکیبات گوگرد در یک محصول در طول فرآیند تا زمانی که تازگی خود را از دست می دهد، استفاده می شود.

.

جمع بندی

امروزه بسته بندی بخشی جدایی ناپذیر از زندگی معاصر برای مصرف کنندگان است و راه را برای توسعه و استفاده از فناوری های جدید هموار می کند. افزایش استانداردهای زندگی، امنیت، آسایش، سالم ماندن و پایداری به تدریج بر عادات خرید و خوردن مصرف کنندگان در دراز مدت تأثیر می گذارد. اگرچه یکی از مهم ترین عوامل منفی در فناوری های جدید، قیمت تمام شده محصول است، اما مزایایی که از این محصولات توسط کاربران نهایی به دست می آید، از فاکتور هزینه بیشتر خواهد شد. حتی اگر جهانی شدن بازارهای محلی را تحت تأثیر قرار داده باشد و این عادات را تحریک کرده باشد، روند مصرف کنندگان بسته به فرهنگ محلی آنها و پیشرفت بازار روند سریع یا کندی را دنبال می کند.سلفون opp در بسته بندی صنایع غذایی  با توجه به انواع آن قابیلیت استفاده در صنعت بسته بندی را داراست.

 

پیمایش به بالا