مخفف bopp و bopet چیست؟

مخفف bopp و bopet چیست؟

۵/۵ - (۶ امتیاز)

مخفف bopp و bopet چیست؟

به طور کلی، bopp و bopet از جمله فیلم های حرارتی هستند که در صنعت چاپ و بسته بندی به طور گسترده ای استفاده می شوند. به عنوان مثال این محصولات را می توان به عنوان لمینت ورق های کاغذی و مقوایی در صنعت چاپ و یا به عنوان پک های بسته بندی مواد غذایی همچون انواع بیسکویت، نوشیدنی و مواد خوراکی منجمد استفاده نمود. ما در این مقاله قصد داریم این دو محصول و ویژگی های هر یک از آنها را به شما معرفی نماییم.

مخفف bopp و bopet چیست؟
مخفف bopp و bopet چیست؟

مخفف bopp چیست؟

bopp در واقع مخفف عبارت biaxially-oriented polypropylene است

که به نوعی پروپیلن با دو محور جهت گیری شده اشاره دارد. این ماده که از ذوب پلی پروپیلن و سپس جهت دار کردن آن تولید می شود، یک پلیمر گرما نرم یا ترموپلاستیک است. در واقع، فیلم های bopp دومین نوع پلاستیک مصنوعی تولید شده در جهان است.

ویژگی ترموپلاستیکی یک ماده بدین معنی است که در هنگام حرارت دیدن نرم شده و پس از سرد شدن مجددا سفت خواهد شد و می توان این فرایند را بارها تکرار نمود، بدون آنکه تغییر قابل توجهی در خواص آن ماده (در اینجا پلی پروپیلن) ایجاد شود.

تامین انواع سلفون OPP

۰۹۱۳۶۲۴۴۵۴۵

ویژگی ها

فیلم های bopp شفاف، صاف و یکنواخت بوده و براقیت بسیار بالایی دارند. از آنجایی که موادی مقرون به صرفه و اقتصادی هستند، در صنعت چاپ و بسته بندی جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده اند. علاوه بر این، عملکرد و انعطاف پذیری عالی فیلم های bopp، موجب استقبال و کاربرد گسترده آنها در چاپ های با سرعت بالا شده است.

اما در واقع، ویژگی بارز فیلم های bopp که موجب محبوبیت آنها شده، مقاومت شیمیایی فوق العاده آنهاست. در واقع، این محصول در محدوده دمایی ۵۰- تا ۱۲۰ درجه سانتی گراد، دچار تغییرات شیمیایی نشده و با مواد دیگر واکنش نمی دهد و پایدار است. همچنین، این محصولات در تماس با آب و در برابر رطوبت نیز مقاومت عالی از خود نشان داده و دچار فرسودگی نمی شود. فیلم های bopp، در برابر انواع روغن ها و گریس ها نیز دچار تغییرات شیمیایی نمی شوند. فیلم های bopp از جمله مواد قابل بازیافت و غیر سمی هستند و به همین سبب، در بسته بندی مواد غذایی بسیار مورد توجه قرار گرفته اند.

کاربرد

از جمله کاربردهای اصلی فیلم های bopp می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • به عنوان لیبل در انواع بسته بندی از لیبل بسته بندی تنباکو و سیگار گرفته تا لیبل های روی انواع قوطی ها و شیشه های مواد غذایی
  • ظروف و پک های بسته بندی مواد غذایی مانند بسته بندی اسنک، بیسکویت و انواع شیرینی
  • برچسب ها و نوار چسب های مختلف
  • پلاستیک های پزشکی مانند روکش پلاستیکی پوشک بچه
  • بسته بندی تجهیزات پزشکی مانند بسته بندی انواع دارو

 

bopp متالایز چیست؟
bopp متالایز چیست؟

 

bopet چیست؟

bopet در واقع مخفف عبارت biaxially-oriented polyethylene terephthalate بوده که یک پلی استر یا پلی اتیلن ترفتالات با دو محور جهت گیری شده، است. ویژگی فوق العاده این محصول، تولید فیلم هایی در ضخامت های بسیار کم و بسیار نازک است. از سایر جمله ویژگی فیلم های bopet می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • مقاومت حرارتی بالا در محدوده دمایی ۷۰- تا ۱۵۱ درجه سانتی گراد
  • مقاومت شیمیایی بسیار بالا و عدم واکنش پذیری در دمای ۷۰- تا ۱۵۱ درجه سانتی گراد
  • استحکام کششی فوق العاده و پایداری ابعاد عالی
  • شفافیت و بازتاب مناسب
  • انعطاف پذیری خوب
  • نفوذناپذیری عالی در برابر انواع ویروس، اکسیژن و سایر گازها
  • عایق الکتریکی و نوری عالی
  • قابلیت بازیافت صد در صد و غیرسمی بودن

تامین انواع فیلم BOPET

۰۹۱۳۶۲۴۴۵۴۵

کاربرد

مهمترین کاربرد bopet، کاربرد در صنایع غذایی و به عنوان بسته بندی مواد غذایی است. از آنجایی که این محصول در برابر نفوذ اکسیژن عالی عمل می کند، در بسته بندی انواع نوشیدنی ها و مواد خوراکی فساد پذیر مورد استفاده قرار می گیرد. بالاخص در سالهای اخیر و با توجه به شیوع و همه گیری ویروس کرونا، این محصول بسیار مورد توجه قرار گرفته و در واقع، به عضوی حیاتی در صنعت بسته بندی مواد غذایی تبدیل شده است.

همانطور که اشاره کردیم یکی از ویژگی های فیلم های bopet عایق نور بودن آنهاست که در پی متالایز کردن فیلم ها به وجود می آید. همین ویژگی، موجب کاربرد گسترده این محصول در بسته بندی مواد غذایی و دارویی حساس به نور شده است.

قدرت چسبندگی فیلم های bopet در فرایند لمینت کردن نسبت به سایر فیلم ها موجود از قبیل bopp، به دلیل استفاده از دو نوع فرایند تولید یعنی روش شیمیایی و الکتریکی، افزایش چشمگیری داشته است. می توان فیلم های bopet را بر روی موادی مانند cpp و opp لمینت نمود.

همچنین، چاپ پذیری فیلم های bopet نیز بسیار زیاد است و با توجه به ویژگی نفوذ ناپذیری این محصول، میتوان این اطمینان را داشت که رنگ های چاپی با مواد غذایی در تماس نخواهند بود. همین امر، موجب مورد توجه قرار گرفتن این محصول و استقبال بی نظیر از آن در صنعت چاپ و بسته بندی مواد غذایی شده است.

 

 

پیمایش به بالا