چاپ کاتالوگ در مجتمع چاپ و تبلیغات نگاران

چاپ کاتالوگ در مجتمع چاپ و تبلیغات نگاران

۵/۵ - (۳ امتیاز)

کاتالوگ، به زبان ساده مجموعه ای از اطلاعات گرد آوری شده است که در قالب یک دفترچه، معرف کسب و کار و یا تجارت مربوطه است. چاپ کاتالوگ عموما با هدف تبلیغات و معرفی محصولات انجام می شود و فضای رقابتی آن بسیار پیچیده است. برای اینکه یک کاتالوگ ایده آل داشته باشیم، نیاز است که در وهله اول طراحی و چاپ کاتالوگ، باکیفیت باشد. کیفیت بالا در چاپ موجب می شود تا خواننده با رضایت بیشتری خواندن اطلاعات را دنبال کند. موضوع دوم که در چاپ کاتالوگ اهمیت زیادی دارد، محتوای کامل و خلاصه اطلاعات محصول و بیزینس مربوطه است. با این شرایط مشتری در مدت زمان کمی به عمده اطلاعات دست پیدا کرده و تبلیغات، هدفمند تر صورت می گیرد.

مجتمع چاپ و تبلیغات نگاران
مجتمع چاپ و تبلیغات نگاران

طراحی و چاپ کاتالوگ

همانطور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم، طراحی و چاپ کاتالوگ یکی از مهم ترین بخش های یک کاتالوگ ایده آل است. هرچه طراحی کاتالوگ مدرن تر باشد، نشان دهنده سطح بالا و حرفه ای بودن است. اما باید به این نکته توجه داشت که هرچقدر هم طراحی کاتالوگ مدرن و جذاب باشد، اما محتوای درج شده در کاتالوگ اطلاعات مفیدی به همراه نداشته باشد، عملا ارزش واقعی خود را از دست خواهد داد. با این شرایط می توانیم به این نتیجه برسیم که طراحی و چاپ ژورنال به همراه محتوای غنی، درصد موفقیت تبلیغات را به طرز چشم گیری افزایش می دهد.

در طراحی و چاپ ژورنال معیارهای زیادی وجود دارند که در کنار یکدگیر، محصولی جذاب و مدرن را تشکیل می دهند. در طراحی کاتالوگ، هارمونی رنگ ها، فونت نوشته، جنس کاغذ، سایز و ابعاد آن بسیار تاثیرگذار هستند. کاتالوگ نهایی باید به گونه ای طراحی شود که مخاطب با دردست گرفتن آن احساس خوشایندی داشته و ترغیب به مطالعه شود. برای این کار روانشناسی رنگ ها و در صورت نیاز استفاده از عکس می تواند اهمیت زیادی داشته باشد.

انواع چاپ کاتالوگ

به صورت کلی چاپ کاتالوگ در دو نوع چاپ دیجیتال و چاپ افست انجام می شود که هم از نظر هزینه و هم از لحاظ زمان با یکدیگر متفاوت هستند. هریک از این دو نوع چاپ ویژگی هایی دارند که در شرایط متفاوت به کار گرفته می شوند. در ادامه چاپ دیجیتال کاتالوگ و چاپ افست را شرح می دهیم و معایب و مزیت های هریک را بررسی می کنیم:

چاپ کاتالوگ دیجیتال

ساده ترین و ابتدایی ترین روش چاپ کاتالوگ، چاپ دیجیتال است که برای تیراژ کم و متوسط مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع از چاپ در ابتدا هزینه بسیار کمی برای مشتری در پی دارد و فرایند آماده شدن آن بسیار کوتاه است. برای چاپ دیجیتال تنها کافی است فایل طراحی شده به چاپگرها فرستاده شود تا فرایند چاپ نهایی صورت بگیرد. چاپ کاتالوگ دیجیتال اغلب برای تیراژ کم تا متوسط مورد استفاده قرار می گیرد؛ چرا که بسیار سریع است و نیازی به کلیشه و آماده سازی ندارد. این نوع از چاپ در تیراژ بالا هزینه زیادی دارد و استفاده از چاپ افست بهترین گزینه خواهد بود.

چاپ افست

چاپ افست در ابتدا نیازمند آماده سازی است و برای استفاده از آن ابتدا باید ساخت کلیشه صورت بگیرد و با استفاده از زینک مراحل نهایی را طی کند. از نظر زمان هم آماده شدن آن پروسه طولانی دارد و برای کاتالوگ های فوری به هیچ وجه پیشنهاد نمی شود. ویژگی مهمی که چاپ افست در اختیار مشتریان قرار می دهد، هزینه اقتصادی در تیراژ بالا است. شاید در ابتدای سفارش کاتالوگ با چاپ افست، پروسه نهایی شدن محصول کمی زمان بر باشد، اما از نظر هزینه و سرعت چاپ در طولانی مدت ایده آل ترین انتخاب برای چاپ کاتالوگ است.

مجتمع چاپ و تبلیغات نگاران
مجتمع چاپ و تبلیغات نگاران

محاسبه قیمت ژورنال

قیمت کاتالوگ یا ژورنال به عوامل متعددی ارتباط دارد که مهم ترین آن متریال استفاده شده در کاتالوگ است. استفاده از کاغذ مرغوب و چاپ باکیفیت، هزینه نهایی کاتالوگ را افزایش می دهد. این درحالی است که این عامل یکی از موارد مهم بازاریابی و تبلیغات نیز محسوب می شود؛ چرا که هرچه کیفیت چاپ و کاغذ ژورنال بهتر باشد، استقبال مخاطبان نیز بیشتر خواهد بود. طراحی کاتالوگ دومین عامل محاسبه قیمت در سفارش کاتالوگ است. هرچه طراحی و چاپ کاتالوگ مدرن و باکیفیت بیشتری باشد، بازدهی آن به شدت دست خوش تغییر می شود. با یک نتیجه گیری کلی می توانیم قیمت کاتالوگ را با کیفیت متریال و طراحی بهتر، بسنجیم.

نقش صحافی در چاپ کاتالوگ

صحافی یا جلد کردن به تمامی فعالیت های برش، ته دوزی و جلدگذاری کاتالوگ گفته می شود که محصول نهایی را مرتب و یکدست در دسترس مخاطب قرار می دهد. فرایند صحافی نیز همانند طراحی و متریال، نقش مهمی در تاثیرگذاری کاتالوگ و قیمت نهایی آن دارد. توجه داشته باشید که محاسبه قیمت صحافی با توجه به نوع آن، از دیگر هزینه های چاپ کاتالوگ مجزا است. در نتیجه انتخاب نوع صحافی می تواند برخلاف دیگر موارد تهیه کاتالوگ، امری کاملا سلیقه ای و آزادنه باشد.

انواع صحافی کاتالوگ

صحافی منگنه

صحافی منگنه ساده ترین و صدالبته ارزان ترین نوع صحافی کاتالوگ است که برای ژورنال های کم حجم مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع از صحافی بسیار ظریف است و تنها می تواند چند برگه نازک را در کنار یکدیگر قرار دهد. صحافی منگنه برروی اغلب کاتالوگ ها قابل اجراست و هزینه نهایی محصول را به طرز چشمگیری کاهش می دهد.

صحافی منگنه لوپ

همانطور که از عنوان این نوع صحافی پیداست، نوع استفاده و هزینه آن تفاوت چندانی با منگنه ندارد. در حقیقت منگنه لوپ دقیقا همان صحافی منگنه است که شکل و ظاهر جذاب تری دارد و محصول نهایی شکیل تری را به مخاطب ارائه می کند. صحافی منگنه لوپ از نظر ظاهری و هزینه نهایی اندکی با صحافی منگنه متفاوت است و یکی از انواع پرفروش صحافی به حساب می آید.

قیمت چاپ کاتالوگ
قیمت چاپ کاتالوگ

صحافی چسب گرم

این نوع از صحافی کاتالوگ، دقیقا همان صحافی رایج در جلدگذاری کتاب است. صحافی چسب گرم ظاهر جذابی دارد و هزینه آن نسبت به موارد قبل کمی بیشتر است. این نوع از صحافی برای تعداد صفحات بالا مورد استفاده قرار می گیرد؛ در نتیجه صحافی چسب گرم تنها برای کاتالوگ هایی استفاده می شود که از تعداد صفحات متعددی تشکیل شده اند.

پیمایش به بالا