روند صنعت چاپ و بسته بندی در سال 1402 چگونه است؟

روند صنعت چاپ و بسته بندی در سال ۱۴۰۲ چگونه است؟

۵/۵ - (۹ امتیاز)

در مقاله امروز به بررسی روند صنعت چاپ و بسته بندی در سال ۱۴۰۲ پرداخته ایم، با ما همراه باشید…

نمی دونم شما هم تا حالا اینو تجربه کردید یا نه ولی برای من بارها پیش اومده که چیزی خریدم و بسته بندی اون به قدری جذاب بوده که تا مدت ها دلم نمیومد جعبه‌اش رو دور بندازم

شاید اگه چند سال پیش در مورد صنعت چاپ و بسته بندی حرف میزدیم صرفا به هدف راحتی در حمل و نقل و محافظت از محصول بود ولی این روزها بسته بندی درست و با کیفیت یک محصول میتونه ارزش اون محصول رو چندین برابر کنه و در نهایت این بسته بندی محصول است که توجه مشتری را جلب میکند ، مشتری را متقاعد به خرید میکند و به کسب و کار ما اعتبار میدهد  

صنعت چاپ و بسته بندی در سال 1402
صنعت چاپ و بسته بندی در سال ۱۴۰۲

با این تعابیر بریم سراغ بررسی وضعیت صنعت چاپ و بسته بندی در سال ۱۴۰۲ و اشنایی با ۶ ترند اصلی امسال در این حوزه

۶- زیبایی شناسی :

تغییر اساسی و ملموسی که در این سالها اتفاق افتاده و همچنان هم ادامه داره چیزی نیست جز توجه به جذابیت بصری ، در حال حاضر کسی برنده است که بتواند با بسته بندی زیبای محصول ، مشتری را سر ذوق بیاورد ، با وجود تفاوت سلیقه‌ای که در میان مشتری ها  وجود دارد‌ ، این روز ها در این حوزه ۳ دسته پرطرفدارتر به چشم می‌اید.

۱- استفاده از طرح و رنگ های نوستالژی که یاداور خاطرات شیرین کودکی و نوجوانی باشد ، کاغذ های کرافت ، تایپوگرافی های کلاسیک ، طرح و نقش های قدیمی

۲- استفاده از حداکثر سادگی و ارامش ، حذف تمام شلوغی های غیر ضروری ، به کار بردن رنگ های خنثی و یکدست ؛ به زبان راحتتر بسته بندی مینیمال

۳- استفاده از متریال های خاص که میتونه حس لاکچری بودن رو به مشتری القا کنه ،ساده‌ترین مثال این موضوع کیسه پارچه ای به جای کیسه پلاستیکی است که جدای از موضوع محیط زیست ، جذابیت بالایی به محصول شما میدهد

صنعت چاپ سال 1402
صنعت چاپ سال ۱۴۰۲

۵- چاپ دیجیتال

از مدتها قبل چاپ افست را به عنوان استاندارد این حوزه میشناختیم ولی در اینجا هم مثل هر صنعت دیگری ، تغییرات دنیا نیازهای جدید رو به وجود اورده

خیلی از افراد مخصوصا کسب و کار های نوپا به دنبال سرعت بالاتر چاپ ، کیفیت بیشتر و امکان چاپ در تعداد کمتر هستند و اینها دقیقا مزیت های چاپ دیجیتال است پس اصلا عجیب نیست که این روش چاپ تبدیل به یکی از ترندهای صنعت چاپ شود

 

۴-  شکل

مربع ، مستطیل و استوانه ؛ اشکال ساده ای که غالب بسته بندی ها رو شامل میشود ولی بیاید مرز ها رو نادیده بگیریم ، کمی خلاقیت به خرج بدیم و طرحی نو دراندازیم

مثلا برند «لانا اسپا» که در حوزه محصولات بهداشتی کارمیکند صابون ها را در جعبه هایی شبیه برگ درخت بازار عرضه میکند و به جز زیبایی و خاص بودن ، طبیعی بودن محصولات خودش رو به رخ مشتری میکشد

چاپ و بسته بندی
چاپ و بسته بندی

۳- بهداشتی بودن

بعد از شیوع ویروس کرونا در سال ۲۰۱۹ یا همون ۱۳۹۸ خودمون ، مهمترین ترند ایران و جهان این بود که یک کسب و کار بتونه به مشتری اطمینان بده که محصولش کاملا بهداشتی و سالم است ، البته این دغدغه همیشه وجود داشته و در خیلی حوزه های دیگر به جز بسته بندی هم به چشم میاد

 چندسال پیش شرکت ایکیا از ماگ مسافرتی جدید خودش رونمایی کرد ، یه محصول کاملا کاربردی بود ، کیفیت بالا ، تنوع رنگ عالی ، زیبایی و هرچیز دیگری که لازم بود تا یک شاهکار به تمام معنا باشد ولی اینطور نشد ، فقط هم به یک علت ، چند ماه بعد از معرفی این محصول به بازار ، ازمایشاتی روی ان انجام شد که در نهایت ثابت کرد نوشیدنی گرمی که داخل این ماگ ریخته میشه با مواد به کار رفته در دیواره ماگ واکنش داده و باعث تولید رادیکال های ازاد یا همون عامل اصلی سرطان خواهد شد ، از این دست ازمایشات به قدری ادامه یافت که شرکت ایکیا این محصول رو برای همیشه از خط تولید خارج کرد.

مهم نیست محصول آرایشی و بهداشتی دارید یا غذایی اگه دوست دارید همچنان هم در بازار دوام بیاورید به هیچ وجه تاثیر بسته بندی در سلامت رو دست کم نگیرید

البته برای اطمینان دادن به مشتری خیلی هم کار پیچیده ای در پیش رو ندارید کمی خلاقیت و کمی صداقت همیشه موثره ، شاید یکی از تجربیات موفق در ایران فست فود زنجیره ای شیلا باشد ، اگه از این رستوران سفارش انلاین بدید با یک لیبل روی در جعبه پیتزا یا ساندویچ مواجه میشوید که روی ان تاکید شده که این محصول با رعایت کامل مسایل بهداشتی تهیه شده و به محض اماده شدن با استفاده از این لیبل پلمپ شده است

 

۲-پایداری

 یکی از دغدغه های خیلی از کشور ها مسئله محیط زیست است ، جامعه ایران هم شاید با کمی تاخیر ولی در همین مسیر در حال حرکت است ،  در این سالها خیلی از کسب و کار ها به سمت استفاده کمتر از پلاستیک رفتند ، در این سالها انواع مواد زیست تخریب پذیر به بازار ارائه شده و یکی از تغییرات اساسی در صنعت بسته بندی امسال قطعا گسترش مواد دوستدار محیط زیست خواهد بود

 

بسته بندی مواد غذایی
بسته بندی مواد غذایی

۱-شخصی سازی

میرسیم به مهمتترین و جذابترین ترند امسال در حوزه چاپ و بسته بندی ، میشه گفت شروع این ترند از فروشگاه ها و انلاین شاپ های کوچک بوده و کم کم به همه جا گسترش یافته است

 تاحالا شده سفارشی داشته باشید و ببینید روی جعبه اون اسم خودتون نوشته شده ، یا فروشنده همراه با محصول کارت تشکر هم فرستاده باشه یا حتی از این هم ساده تر ، صرفا روی جعبه نوشته باشه

«با لبخند باز شود»

یا رستوران هایی که روی بسته های غذا مینویسند «نوش جان»

تمام این کارهای کوچک باعث میشه بسته بندی از حالت خشک و بی روح خارج بشه و یک ارتباط احساسی با مشتری بسازه ، احساس خاص بودن و مهم بودن رو به مشتری القا میکنه

و دقیقا همین احساسات اصل و اساس برند سازی به حساب میاد ، اینکه بتونید مشتری را بعد از خرید اول همچنان به محصولات برندتان علاقه مند و وفادار نگه دارید

پیمایش به بالا