در مقاله امروز به بررسی روند بسته بندی مواد غذایی در سال ۱۴۰۲ و چگونگی آن پرداخته ایم ، با ما همراه باشید…
بسته بندی ابتدایی ترین نیاز هر محصول پیش از عرضه به بازار است و از همین رو ، کمترین محصولی را میشود پیدا کرد که بسته بندی نداشته باشد اما بسته بندی در عین ابتدایی بودن بسیار مهم و حیاتی است و پیچدگی های خودش را دارد
میتوان گفت بسته بندی ترکیبی از هنر و صنعت است ، ترکیبی از حداکثر بازدهی و مفید بودن و در عین حال زیبایی و جذابیت ظاهری ، بدون شک صنعت بسته بندی مواد غذایی امروزه در قلب بازار قرار گرفته است ، اگر بخواهم یک تعریف ساده از این موضوع ارائه بدهم باید بگویم بسته بندی مواد غذایی قرار است محصولات را از برخی عوامل بیرونی محافظت کند ، حمل و نقل آنرا تا حد ممکن ساده و کم هزینه کند و در نهایت توجه مشتری رو به خودش جلب کند
امروز در این مقاله میپردازیم به اینکه انواع بسته بندی مواد غذایی در سال ۱۴۰۲ چگونه است ، ترند های این حوزه را بررسی میکنیم و سیر تا پیاز موضوع رو بیان میکنیم ، با ما همراه باشید
تاریخچه مختصر
از هزاران سال قبل مردم نیاز به بسته بندی مواد غذایی را درک کردند انها برای اب شیر یا ماست از پوست حیوانات استفاده میکردند
هنوز هم در بعضی مناطق استوایی از بامبو برای ذخیره سازی مواد غذایی استفاده میکنند ولی اولین نمونه از بسته بندی اصولی که به نمونه های امروزی ان هم نزدیک تر است مربوط میشود به کشور مصر
وقتی که فروشندگان ، سبزیجات و چاشنی ها را در کاغذی می پیچیدند و به ان صورت میفروختند:
شیشه ای
مربا ، شکلات صبحانه ، شیر و انواع لبنیات مثال هایی برای این نوع بسته بندی هستند ، شیشه دارای ویژگی بی نظیری است ، اینکه به هیچ وجه با مواد داخل آن واکنش نمیدهد و کیفیت و سلامت مواد غذایی رو تا حد زیادی حفظ میکند ، مزیت بعدی شفافیت آن است که این موضوع تاثیر غیر قابل انکاری در جلب اعتماد مشتریان و برندسازی دارد
ولی در عین حال حمل و نقل رو با چالش هایی مواجه میکنه و به دلیل اسیب پذیری میتونه خسارت های زیاد و هزینه های جدیدی رو به بار بیاره
آلومنیوم
یکی از روش های نسبتا جدید بسته بندی استفاده از فلز الومنیوم است ، گرچه قیمت نهایی را افزایش خواهد داد اما مزیت های بزرگی هم برایتان خواهد داشت ، احتمالا شما هم الان وزن پایین این فلز به یاد بیارید و کاملا هم درست است سبکی بسته بندی نهایی اولین ویژگی ای است که به چشم می اید ولی راستش اصلی ترین دلیل انتخاب الومنیوم در صنعت غذا ، غیر سمی بودن این ماده است و اینکه با اکثر مواد غذایی واکنش نمیدهد
اولین بار در سال ۱۹۵۸ قوطی الومنیومی ساخته شد و مرور زمان در صنعت بسته بندی گسترش یافت به طوری که در سال ۱۹۹۸ حدود ۴۰ درصد مواد غذایی در جهان توسط الومنیوم بسته بندی میشوند
کاغذ کرافت : پای ثابت بسته بندی های زیبا و چشم نواز همین کاغذ های قهوه ای رنگ و نوستالژی است
در گذشته کاغذ اصلا گزینه خوبی برای بسته بندی محسوب نمیشد ، استقامت کمی داشت ، زود پاره میشد و فقط به عنوان پاکت نامه استفاده میشد اما یک شیمیدان المانی با تولید کاغذ کرافت همه چیز را تغییر داد
در گذشته های نه چندان دور کاغذ کرافت پای ثابت خرید های ما بود تا اینکه پلاستیک وارد شد و با مزیت های خودش جای کاغذ کرافت را گرفت اما در سالهای اخیر این نوع بسته بندی دوباره رواج پیدا کرده و مخصوصا در پاکت های بیرون بر فست فود ها میتونیم شاهد این موضوع باشیم
پلاستیک : ماده همه کاره در حوزه بسته بندی بهترین تعریفی است که میتوان از پلاستیک کرد ، این ماده را میتوان به شکل های تقریبا نامحدودی قالب زد و انواع رنگ ها را به وسیله آن تجربه کنیم
پلاستیک بسیار مقرون به صرفه است و هزینه های کسب و کار شما رو به طور قابل توجهی کاهش میدهد
سبک وزن است ، بادوام است ، پایداری بالایی دارد و خلاصه یکی از بهترین انتخاب ها برای بسته بندی مواد غذایی است
۳ ترند اصلی این حوزه در سال ۱۴۰۲
۳-محیط زیست
مواد غذایی جزو مواد پر مصرف هستند ، چند لحظه با خودتون فکر کنید در این هفته چند بسته شیر خریداری کردید ، چند بسته چیپش و پفک ، وقتی این ها رو جمع میزنیم متوجه حجم عظیم زباله و تاثیری که بر محیط زیست میگذارد خواهیم شد
ایده های سادهای برای این موضوع وجود دارد ، مثلا پودر کیک هایی که به جای چاپ دستور پخت کیک در یک کاغذ جدا ، انرا در قسمت داخلی خود جعبه چاپ میکنند
و یا انواع بسته بندی های سازگار با محیط زیست
۲- کاربرد دوباره
در اکثر مواقع وقتی ماده غذایی را از بسته بندی خارج میکنیم ، بسته بندی دیگر به درد ما نمیخورد و در اولین فرصت دور انداخته میشود ولی میشود با کمی خلاقیت ، نوعی از بسته بندی را ارائه کنیم که بعد از خرید در حین مصرف محصول همچنان هم کاربردی باشد
در بازار ایران و جهان چندین تجربه موفق در این زمینه وجود دارد ،مثلا جعبه بعضی از مواد غذایی به طوری طراحی میشود که میتونیم انرا باز کنیم و به شکل سفره در بیاوریم
یا این بسته بندی های عسل که از جنس موم شمع ساخته شده و پس از تمام شدن عسل میتوانیم با قرار دادن فیتیلهای در انتهای ان ، از ان به عنوان یک شمع استفاده کنیم
۱-استفاده از خود محصول در بسته بندی
شاید بشه گفت این خلاقانه ترین و خاص ترین نوع بسته بندی است و بدون شک مهم ترین ترند سال ۱۴۰۲ خواهد شد ،چه در مواد غذایی و چه در انواع محصولات اگر بتوانیم محصول داخل بسته بندی را به نحوی به خود بسته بندی ربط دهیم ، بهترین و جذاب ترین ظاهر ممکن رو برای بسته بندی خود میسازیم
چنتا از مثال های خوب این حوزه رو با هم ببنیم
با بررسی این موضوعات حتما متوجه شدید که بسته بندی چه تاثیر زیادی بر فروش یک کسب و کار داره پس انتخاب یک شرکت حرفه ای برای بیزینس خودتان ، از نان شب هم واجب تر است