بررسی صنعت چاپ و بسته بندی در سال 1401

بررسی صنعت چاپ و بسته بندی در سال ۱۴۰۱

۵/۵ - (۳ امتیاز)

در این مقاله به بررسی صنعت چاپ و بسته بندی در سال ۱۴۰۱ می پردازیم ، با ما همراه باشید…

امروزه صنعت چاب به یکی از پرکاربرد‌ترین صنایع تبدیل شده است که در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد، صنعت چاپ و بسته بندی هر سال در حال گسترش است و ما شاهد به وجود آمدن شرکت‌ های چاپ و بسته بندی بسیار زیادی در کشور هستیم که نشان دهنده پرکاربردی بودن این صنعت می‌باشد، بیشتر محصولات بعد از تولید برای اینکه وارد بازار شوند باید بسته بندی شوند؛ برای اینکه بیشتر با گسترش این صنعت آشنا شوید در این مقاله قصد داریم به بررسی صنعت چاپ و بسته بندی بپردازیم تا متوجه شویم که وجود این صنعت در کشور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

 بسته بندی چیست؟

اگر بخواهیم به طور کلی یک توضیح برای آشنایی با بسته بندی بدهیم باید بگوییم که یک پوشش برای در برگرفتن محصول می‌باشد، تمام محصولات از یک بسته بندی مناسب برخوردارند(همانند بسته بندی مواد غذایی )، شما برای اینکه محصولی را به مشتری و بازار ارئه کنید باید برای آن یک کاور یا پوششی در نظر بگیرید تا مرتب و زیبا باشد که به این کار بسته بندی می‌گویند.

صنعت چاپ و بسته بندی
صنعت چاپ و بسته بندی

چاپ چیست؟

قبل از اینکه به بررسی صنعت چاپ و بسته بندی در سال ۱۴۰۱ بپردازیم بهتر است با چاپ به طور خلاصه آشنا شویم تا افرادی که نمی‌دانند چاپ چیست متوجه شوند منظورمان از صنعت چاپ و بسته بندی دقیقاً یعنی چی، در بخش قبل بسته بندی و با انواع آن آشنا شدیم و در این بخش قصد داریم به طور خلاصه توضیحاتی درباره چاپ بدهیم.

چاپ چیست؟ اگر بخواهیم به طور خلاصه به این سوال پاسخ دهیم باید بگوییم که انتقال نوشته، تصویر و اطلاعات بر روی کاغذ، پلاستیک، فلز و… برروی اکثر بسته بندی‌ها چاپ وجود دارد برای معرفی محصول و زیبایی بسته بندی از آن استفاده می‌کنند، عمل چاپ را می‌توان برروی اکثر اجسام انجام داد؛ چاپ هم مانند بسته بندی دارای انواع مختلفی است که می‌توان گفت در صنعت چاپ و بسته بندی از انواع متفاوت آن استفاده می‌شود.

چاپ یکی از فرایند بسیار مهم در تولید و بسته بندی است که نمی‌توان به همین راحتی آن را انجام داد و صنعت چاپ و بسته بندی نیاز به تجربه و خلاقیت دارد.

آشنایی با انواع روش چاپ:

همان‌طور که گفته شد چاپ به روش‌های مختلف انجام می‌شود، در این بخش قصد داریم با انواع چاپ آشنا شویم تا بهتر این صنعت را بررسی و درک کنیم؛ نمی‌توانیم به همین راحتی درباره این صنعت صحبت کنیم قبل اینکه به طور کامل در مورد چاپ و بسته بندی اطلاعاتی داشته باشیم.

چاپ دیجیتال:

چاپ دیجیتال یکی از انواع روش‌های چاپ می‌باشد که طرفداران بسیار زیادی دارد، این روش که به آن چاپ فوری نیز گفته می‌شود از جدید‌ترین نوع چاپ است که کاربردهای بسیار زیادی دارد، از این روش برای تعدادهای کم استفاده می‌کنند و کیفیت و زیبایی بسیار زیادی دارد.

چاپ دیجیتال همان‌طور که از نام او می‌توان حدس زد توسط رایانه انجام می‌شود، تصویر یا طرح به وسیله رایانه طراحی می‌شود و به دستگاه چاپگر ارسال می‌شود که بعد از آن دستگاه شروع می‌کند به چاپ کردن تصویر که به این روش چاپ دیجیتال می‌گویند.

بسته بندی مواد عذایی
بسته بندی مواد عذایی

چاپ افست:

یکی از پرکاربرد‌ترین روش‌های چاپ، افست می‌باشد، این روش از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و می‌توان برای تیراژهای بالا از آن استفاده کرد؛ اگر به خواهیم از نظر قیمت آن را بررسی کنیم باید بگوییم که نسبت به سایر روش‌ها از قیمت مناسب‌تری برخوردار است، برای انجام این کار نیاز به داشتن تخصص است و باید آن را به افراد ماهر و حرفه‌ای بسپارید.

چاپ فلسکو:

یکی دیگر از روش‌های رایج چاپ، فلسکو می‌باشد که کاربرد بسیار زیادی در اکثر صنایع مختلف دارد، در این روش از پلیت‌های قابل انعطاف استفاده می‌شود که به راحتی می‌توان بر روی انواع مختلف سطوح عمل چاپ را انجام داد.

چاپ به روش فلسکو کیفیت زیادی دارد، از این روش برای چاپ بسته بندی پاکتی، مقوایی، پلاستیکی، کاغذی، سلفونی و کیسه‌ای استفاده می‌کنند که  باکیفیت و زیبایی بالایی داشته باشند.

چاپ سیلک اسکرین:

در این روش می‌توان برروی سطوح مختلف چاپ را انجام داد، چاپ سیلک اسکرین نیز مانند سایر روش‌ها از کاربرد بسیار زیادی برخوردار است؛ این روش مانند چاپ شابلونی می‌باشد که برروی چرم و نایلون بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ چاپ‌های که برروی اکثربسته بندی شیشه‌ای، کارتنی و.. قرار دارند به وسیله این روش انجام شده است که کیفیت خوبی دارند؛ به احتمال زیاد شما کیف‌ها یا کفش‌های را دیده‌اید که برروی آن‌ها لوگو یا نامی چاپ شده است باید بگوییم که از چاپ سیلک اسکرین برای آن‌ها استفاده می‌کنند.

دستگاه چاپ
دستگاه چاپ

چاپ تامپو یا بالشتکی:

یکی دیگر از روش‌های چاپ که باید با آن آشنا شوید تامپو یا بالشتکی است؛ در این روش یک غلتک یا بالشتک وجود دارد که به وسیله آن چاپ را انجام می‌دهند و می‌توان برروی سطوح صاف و گرد چاپ را انجام داد.

چاپ ایچینگ:

چاپ ایچینگ یک نوع چاپ است که بیشتر از این روش برای چاپ نوشته یا تصویر برروی فلزات استفاده می‌کنند، در این روش علاوه بر بالا بودن کیفیت می‌توان گفت دوام و مقاومت آن نیز بسیار زیاد است.

چاپ لترپرس:

خب یکی از روش‌های قدیمی در صنعت چاپ لترپرس است که به آن می‌توان چاپ برجسته نیز گفت، از این روش برای چاپ اعلامیه، مجله و… استفاده می‌کنند که در برخی از صنعت‌های مختلف هنوز کاربرد و اهمیت زیادی دارد.

بررسی صنعت چاپ و بسته بندی در سال ۱۴۰۱:

صنعت چاپ و بسته بندی در سال ۱۴۰۱ با رشد بسیار زیادی روبرو شد؛ در صنایع مختلف همان‌طور که گفته شد از چاپ و بسته بندی برای محصولاتشان استفاده می‌کنند، در سال ۱۴۰۱ کارخانه‌ها و تولیدی‌ها متوجه اهمیت بسته بندی محصول شدند و  سعی کردند تا برای محصولات تولیدی‌شان بسته بندی‌های جذابی در نظر بگیرند.

در این زمان مردم به زیبایی و کیفیت هرچیزی اهمیت می‌دهند، زمانی که می‌خواهند یک محصولی را تهیه کنند به چاپ و بسته بندی آن نیز توجه می‌کنند و زمانی که آن‌ها از کیفیت خوبی برخوردار نباشند به احتمال بسیار زیاد مشتری از خرید صرف نظر می‌کند.

فروشندگان و تولیدکنندگان  می‌توانند با طراحی و چاپ و بسته بندی جذاب محصولاتشان را به راحتی وارد بازار کنند، این نکته را باید بدانید که بسته بندی در فروش و جذب مشتری تاثیر بسیار زیادی دارد، یک محصول که دارای بسته بندی جذابی است می‌تواند بیشتر از تبلیغات و راه‌کارهای دیگر مشتری جذب کند.

سال ۱۴۰۱ افراد بسیاری وارد صنعت چاپ و بسته بندی شدند و این کار با گسترش سایر کسب‌وکارها پیشرفت کرده‌است، امروزه کارخانه‌ها و تولیدی‌ها بسته بندی محصولاتشان را به کارگاه‌های چاپ و بسته بندی می‌‌سپارند تا افراد ماهر و حرفه‌ای این کار را انجام دهند.

شرکت های چاپی
شرکت های چاپی

ایران در صنعت چاپ و بسته بندی در ده‌های قبل ضعف بسیار زیادی داشت، اما می‌توان به خوبی شاهد رشد آن در این چند سال اخیر بود،  در سال ۱۴۰۱ این صنعت را به عنوان یک تجارت جهانی و پرکار برد می‌شناسند.

سال‌ها قبل شرکت‌های ایرانی محصولات باکیفیت خود را با یک بسته بندی معمولی و ضعیف به شرکت‌های چاپ و بسته بندی خارجی می‌دادند با قیمت بسیار کمی‌ و آن‌ها محصولات را با بسته بندی جدید و زیبا وارد بازار جهانی می‌کردند.

با تلاش بسیار زیاد، ایرانیان عزیز توانسته‌اند امروزه در صنعت چاپ و بسته بندی به موفقیت‌های بسیارزیادی برسند و کارخانه‌ها محصولاتشان  را با ظاهر و بسته بندی جذاب وارد بازار می‌کنند که باعث رشد اقتصاد در کشورمان شده است.

دلیل داشتن ضعف چاپ و بسته بندی در ایران چه بود؟

یکی از سوالاتی که ذهن کاربران را به خود مشغول می‌کند این است که دلیل ضعف ایران در صنعت چاپ و بسته بندی چه بود، در پاسخ به این سوال می‌توان گفت بی‌توجهی تولیدکنندگان به این صنعت، در دهه‌های قبل صاحبین کارخانه‌ها برای اینکه سود بیشتری داشته باشند برای محصولاتشان از بسته بندی‌های بی‌کیفیت و معمولی استفاده می‌کردند و این کار باعث شده بود که این صنعت پیشرفتی نداشته باشد؛ اما الان به این نتیحه رسیده‌اند با بسته بندی جذاب می‌توانند سود بیشتری داشته باشند و دلیل آن به فروش رفتن بیشتر محصولات است.

اگر به بسته بندی و چاپ محصولاتی مانند زعفران و ادویه‌ها در دهه‌های قبل نگاهی بی‌اندازید متوجه می‌شوید که این صنعت در ایران امروزه چه پیشرفتی کرده است، صنعت چاپ و بسته بندی در این چند سال اخیر به دنبال جذاب کردن و بالابردن کیفیت هستند و یکی دیگر از توجهاتی که آن‌ها دارند، رفع نیاز مخاطب و راحت کردن کار آن‌ها است.

شرکت های چاپ و بسته بندی
شرکت های چاپ و بسته بندی

چاپ و بسته بندی در جهان:

وضعیت ان صنعت در جهان بسیار توسعه یافته است، یکی از صنایع پر درآمد می‌باشد که افراد بسیاری را به کار مشغول کرده‌ است؛ چاپ و بسته بندی در دنیا نقش بسیار مهمی در رونق صادرات، تجارت و اقتصاد بین الملل دارد که یکی از بزرگترین صنعت‌ها به شمار می‌آید؛ کشورهایی بسیار زیادی هستند که با توسعه دادن این صنعت توانسته‌اند درآمد بسیاری برای کشورشان به دست آورند.

جمع بندی:

صنعت چاپ و بسته بندی در سال ۱۴۰۱ پیشرفت بسیار زیادی داشته است، در کشور کارخانه‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که چاپ و بسته بندی یکی از مهم‌ترین بخش‌های تولید و فروش محصول است، اگر یک محصول از بسته بندی خوبی برخوردار نباشد به احتمال زیاد خریدار از تهیه آن پرهیز می‌کند.

بر اساس محصول باید یکی از انواع بسته بندی را انتخاب کرد که جذاب و دوست داشتنی باشد تا مخاطب را به خود جذب کند، در این مقاله قصد داشتیم به بررسی صنعت چاپ و بسته بندی درسال ۱۴۰۱ بپردازیم تا متوجه اهمیت آن شویم و بدانیم که امروزه بسته بندی یکی از مهم‌ترین المان‌های انتخاب محصول شده است و کشور عزیزمان در سال ۱۴۰۱ در این صنعت توانسته پیشرفت بسیار زیادی داشته باشد.

پیمایش به بالا