تاریخ انقضای فیلم BOPP

تاریخ انقضای فیلم BOPP

۵/۵ - (۳ امتیاز)

در این مطلب به بررسی تاریخ انقضای فیلم های BOPP می پردازیم، با ما همراه باشید

متداول ترین سوال در مورد فیلم های بسته بندی پلاستیکی تاریخ انقضا آنها است. اگر در مورد پلاستیک صحبت کنیم، شکی نیست که پلاستیک نسبت به هر محصول بسته بندی دیگری مانند کاغذ ماندگاری بیشتری دارد.

این اشتباه نیست که بگوییم زمان ماندگاری بیشتر پلاستیک ها در صورت نگهداری مناسب تقریباً نامحدود است. برخی از پلاستیک‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در معرض گرما و نور نسبتاً سریع تجزیه می‌شوند، و برخی دیگر ممکن است هزاران سال در محل‌های دفن زباله باقی بمانند، مانند نایلون.  

تامین انواع فیلم BOPP

۰۹۱۳۶۲۴۴۵۴۵

وقتی صحبت از فیلم BOPP می شود، نمی توانید دقیقاً ادعا کنید که این فیلم پلاستیکی هرگز تخریب نمی شود. فیلم های BOPP زیست تخریب پذیر هستند، به همین دلیل است که می توانند بعد از مدتی خواص خود را از دست بدهند. فیلم BOPP به طور کامل منقضی نمی شود. با این حال، خواص آن مانند چاپ پذیری و قابلیت لمینیت ممکن است با گذشت زمان از بین برود.

تاریخ انقضای فیلم BOPP
تاریخ انقضای فیلم BOPP

عوامل موثر بر ماندگاری فیلم

تعیین دقیق ماندگاری فیلم‌های BOPP دشوار است زیرا خرابی به شرایط زیر بستگی دارد:

  1. درجه حرارت
  2. رطوبت
  3. نور مستقیم خورشید
  4. تغییرات فصلی
  5. محصولات بسته بندی شده

بیایید بررسی کنیم که چگونه این عوامل بر عمر مفید فیلم‌های BOPP تأثیر می‌گذارند.

۱.  دما:

دما با برهم زدن ویژگی های مانع آن مانند سرعت انتقال بخار آب (WVTR) و سرعت انتقال اکسیژن (OTR) بر عمر مفید فیلم BOPP تأثیر می گذارد. دمای بالاتر WVTR و OTR فیلم BOPP را افزایش می دهد. در نتیجه، فیلم قادر به محافظت از محصول بسته بندی شده در برابر رطوبت و اکسیژن نخواهد بود.

به دلیل رطوبت و اکسیژن اتمسفر وارد محصول، مواد غذایی به سرعت تجزیه می شوند. با تخریب اقلام بسته بندی شده، فیلم هیچ فایده ای نخواهد داشت. اگر می خواهید فیلم BOPP شما برای مدت طولانی کار کند، باید دمای انبار را زیر ۳۵ درجه سانتیگراد حفظ کنید.

فرض کنید دما به دلیل تغییرات فصلی یا دمای روز و شب بیشتر شده است. در این صورت، ممکن است تغییرات فیزیکی با یک فیلم بسته بندی انعطاف پذیر رخ دهد و ممکن است با تغییر شکل فیزیکی مانند چگالی و شلی لبه مواجه شود.

بسته بندی با سلفون OPP
بسته بندی با سلفون OPP

۲.  رطوبت

خواص مانع فیلم BOPP کمتر از دما تحت تأثیر رطوبت قرار می گیرد. با این حال، در یک انبار مرطوب، شانس بیشتری برای جذب رطوبت در محصولات بسته بندی شده وجود دارد.

رطوبت انبار باید حداکثر ۶۰ درصد باشد. سطوح رطوبت بالاتر می تواند WVTR فیلم های BOPP را افزایش دهد. در نتیجه ماندگاری فیلم های BOPP کاهش می یابد.

ویژگی های مانع فیلم های BOPP
ویژگی های مانع فیلم های BOPP

 

 

۳.  نور مستقیم خورشید

اگرچه فیلم‌های BOPP می‌توانند اشعه ماوراء بنفش را تحمل کنند، اما نگه داشتن آنها در زیر نور مستقیم خورشید می‌تواند باعث تخریب آنها شود. فیلم های BOPP از زنجیره های پلیمری تشکیل شده اند. بنابراین وقتی این فیلم انرژی UV را از نور خورشید جذب می کند، فوتون های موجود در ماده را تحریک می کند و رادیکال های آزاد ایجاد می کند.

اگر اکسیژن وجود داشته باشد، رادیکال‌های آزاد از هیدروپراکسیدهای اکسیژن زنجیره‌های پلیمری را می‌شکنند (بریدگی زنجیره). این فرآیند به عنوان اکسیداسیون نوری شناخته می شود. علاوه بر این، وجود رطوبت، ناخالصی ها، مواد شیمیایی، بار مکانیکی، هوا، دما یا آلاینده های محیطی می تواند این فرآیند را تسریع کند. نور شدید خورشید می تواند تغییرات زیر را در فیلم BOPP ایجاد کند:

  • لایه بیرونی شکننده (از دست دادن کشیدگی کششی)
  • کاهش وزن مولکولی
  • از دست دادن خواص مکانیکی
  • تغییر در خواص شیمیایی
  • تغییر رنگ، زرد شدن
  • محو شدن رنگ
  • از دست دادن وضوح
  • تشکیل ترک ها

۴.  تغییر فصلی

تغییرات فصلی نیز می تواند تا حدی بر عمر مفید فیلم های BOPP تأثیر بگذارد.

در طول تابستان، بسته بندی محصولات خود با فیلم های BOPP که برای مدت طولانی در معرض گرمای شدید قرار گرفته اند، هنگام بسته بندی محصولات شما (ذوب شدن، چسبیدن و غیره) عوارض ایجاد می کند.

از طرف دیگر، سرمای شدید دما در طول زمستان باعث ترک خوردن فیلم ها در صورت ماندن در چنین شرایطی برای مدت طولانی می شود. اگر خوش شانس باشید، در این شرایط، فیلم ها ممکن است همچنان در خط بسته بندی شما خوب اجرا شوند. با این حال، فیلم ها ممکن است به اندازه کافی از محصولات شما محافظت نکنند.

۵.  محصولات بسته بندی شده

فیلم های BOPP عمدتا برای برچسب زدن و بسته بندی مواد غذایی مختلف مانند:

  • لبنیات
  • گوشت
  • نوشیدنی ها
  • اقلام نانوایی
  • تنقلات، خوراکی ها

ماندگاری فیلم های BOPP به نوع محصول بسته بندی نیز بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر فیلم BOPP برای بسته بندی گوشت استفاده شود، ممکن است به زودی منقضی شود. از آنجایی که محصولات گوشتی بسیار فاسد شدنی هستند و به رشد میکروبیولوژیکی و تغییرات زوال بسیار حساس هستند، فیلم BOPP نمی تواند آنها را برای مدت طولانی ایمن نگه دارد.

با این حال، شما می توانید عمر مفید BOPP بسته بندی شده را با محافظت از آن در برابر آلودگی فیزیکی برای تقریباً یک تا دو روز افزایش دهید. 

از سوی دیگر، استفاده از فیلم BOPP برای بسته بندی میان وعده ممکن است عمر مفید بیشتری را تضمین کند. اسنک هایی مانند چیپس بدون رطوبت هستند. به همین دلیل است که به سرعت تخریب نمی شوند.

لیبل دور نوشیدنی با فیلم های Bopp
لیبل دور نوشیدنی با فیلم های Bopp

زمان ذخیره سازی فیلم های متغیر BOPP

به طور کلی، عمر مفید فیلم BOPP از زمان دریافت آن بین ۳ تا ۸ ماه است. به طور معمول، پس از آن قابل استفاده است، اما اگر زمان زیادی بگذرد، ممکن است این فیلم به درستی برای ذخیره محصول شما کار نکند.

این احتمال وجود دارد که فیلم BOPP شما از سفید/شفاف به زرد تغییر رنگ دهد. اگر این تغییر رنگ را مشاهده کردید، ناشی از شرایط نامناسب انبار است. برای افزایش ماندگاری فیلم‌های BOPP، آنها با پوشش‌های زیادی درمان می‌شوند. در زیر مدت زمان ماندگاری فیلم‌های BOPP که با پوشش‌های مختلف درمان شده‌اند، آمده است:

فیلم های bopp صدفی

این فیلم BOPP می تواند برای حدود ۶ ماه عملکرد خوبی داشته باشد. این فیلم ها به دلیل ساختاری که دارند نسبت به سایر فیلم ها تمایل بیشتری به جذب رطوبت دارند. بنابراین آنها باید از رطوبت محافظت شوند.

فیلم bopp صدفی
فیلم bopp صدفی

فیلم های BOPP متالیز

این فیلم ها می توانند تقریباً ۶ ماه از محصول شما به درستی محافظت کنند.

هیچ تضمینی برای جنس متالایز فیلم وجود ندارد. استفاده از پرایمر مناسب قبل از چاپ در سمت متالایزه توصیه می شود.

 

نحوه افزایش ماندگاری فیلم BOPP در تابستان و زمستان

در طول تابستان

اگر انبار و محل نگهداری فیلم های BOPP شما در تابستان در معرض گرما قرار دارد، باید نوعی خنک کننده را اجرا کنید. فرض کنید فیلم شما برای مدت طولانی در معرض دمای بیش از ۳۵ درجه قرار دارد. در این صورت، این احتمال وجود دارد که آنها به خطر بیفتند و نتوانند برای برنامه های خود به درستی استفاده شوند.

در تابستان یا فصول گرم منطقه جغرافیایی خود، فیلم های خود را در خنک ترین مکان ممکن ذخیره کنید. آنها باید خنک نگه داشته شوند، اما آنها را در معرض سرمای شدید یا یخچال قرار ندهید. به طور کلی، نزدیک ترین مناطق به کف انبار شما خنک ترین مناطق هستند. فیلم های BOPP خود را دور از نور خورشید نگهداری کنید و آنها را در پایین ترین سطوح قفسه های پالت خود نگه دارید.

فیلم‌های خود را از مکان‌ها و درهای پرتردد دور نگه دارید، زیرا این فضاها ممکن است در معرض نوسانات دمایی منظم باشند و برای نگهداری فیلم‌های شما مناسب نیستند.

در طول زمستان

اگر فیلم‌های BOPP در معرض دوره‌های طولانی سرمای شدید قرار بگیرند، باعث شکننده شدن آن‌ها می‌شود و ممکن است منجر به ترک خوردن شود. این منجر به قابلیت‌های انقباض پایین تا ضعیف خواهد شد. در طول ماه های زمستان، همچنین باید مطمئن شوید که مناطقی که فیلم های خود را در آن نگهداری می کنید، خشک و عاری از رطوبت باشند.

پیمایش به بالا