خواص فیلم پلی اتیلن ترفتالات BOPET

خواص فیلم پلی اتیلن ترفتالات BOPET

۵/۵ - (۲ امتیاز)

فیلم پلی اتیلن BOPET (پلی اتیلن ترفتالات دو محوره) یک فیلم پلی استری است که از پلی اتیلن ترفتالات جهت دارساخته شده است. فیلم BOPET به دلیل استحکام کششی بالا، پایداری شیمیایی و ابعادی، شفافیت، بازتاب، خواص مانع گاز و عایق الکتریکی استفاده می شود. BOPET با نام های تجاری Melinex® و Mylar® شناخته می شود که بسیار در صنعت چاپ و بسته بندی مورد استفاده است.

فیلم پلی استر به نسبت فیلم پلی اتیلن یک فیلم بسته بندی جامع تر است. شفافیت و درخشندگی خوبی دارد. جلوگیری از داخل شدن هوا و ماندگاری عطر و بو خوبی دارد و مقاومت در برابر رطوبت متوسطی دارد. علاوه بر این، نفوذپذیری رطوبت آن در دماهای پایین کاهش می یابد. فیلم پلی استر BOPET دارای خواص مکانیکی عالی است و استحکام آن در بین تمام ترموپلاستیک ها بهترین است. استحکام کششی و مقاومت ضربه ای آن بسیار بیشتر از فیلم های معمولی است. فیلم پلی استر دارای استحمکام خوب و ابعاد پایدار است و برای پردازش های ثانویه مانند چاپ و کیسه های کاغذی مناسب است. فیلم پلی استر همچنین دارای مقاومت عالی در برابر حرارت، مقاومت در برابر سرما، و مقاومت شیمیایی و مقاوم در برابر روغن است. اما در برابر قلیاهای قوی مقاوم نیست و به راحتی با الکتریسیته ساکن شارژ می شود. در صورت عدم وجود روش مناسب ضد الکتریسیته ساکن، در بسته بندی محصولات پودری باید توجه شود.

فیلم BOPET شفافیت بالا
فیلم BOPET شفافیت بالا

فیلم BOPET شفافیت بالا

علاوه بر خواص فیزیکی و مکانیکی عالی فیلم پلی استر نسبت به فیلم پلی اتیلن دارای خواص نوری عالی مانند شفافیت خوب، مه کم و براقیت بالا است. این مورد عمدتا برای محصولات آلومینیومی با خلاء بالا استفاده می شود. فیلم شفاف BOPET تشابه یک آینه پس از آلومینیوم است که اثر تزئینی بسته بندی خوبی دارد. همچنین می توان از آن برای فیلم پایه لیزری استفاده کرد. فیلم BOPET با روشنایی بالا دارای ظرفیت بازار خوبی است و مزایای اقتصادی بالایی دارد.

فرآیند تولید مقوا آلومینیومی ( مقوای متالایز ) چگونه است؟
فرآیند تولید مقوا آلومینیومی ( مقوای متالایز ) چگونه است؟

فرآیند تولید مقوا آلومینیومی ( مقوای متالایز ) چگونه است؟

فیلم پایه PET → لایه آزاد → لایه رنگی → لایه آلومینیومی → لایه چسب → انتقال به مقوا.

مقوا آلومینیومی وکیوم نوعی مقوا با درخشش فلزی است و نوعی بسته بندی پیشرفته و جدید است که در سال های اخیر توسعه یافته است. این نوع مقوا با روکش آلومینیومی دارای رنگ روشن، رنگ فلزی قوی، چاپ های روشن و ظریف است که می تواند جایگزین چاپ داغ در مساحت بزرگ شود و در زیباسازی کالاها نقش داشته باشد. از آنجایی که از روش آبکاری آلومینیوم خلاء استفاده می کند، تنها یک لایه آلومینیومی نازک، متراکم و روشن از ۰.۲۵ تا ۰.۳ میلی متر روی سطح مقوا پوشانده شده است که تنها یک پنجم لایه فویل آلومینیومی مقوا آلومینیومی است. بنابراین فیلم انتقال BOPET هم دارای بافت فلزی زیبایی است و هم دارای خواص حفاظت از محیط زیست تجزیه پذیر و قابل بازیافت است.

تامین انواع سلفون BOPET

۰۹۱۳۶۲۴۴۵۴۵

خاصیت بازتابنده BOPET

ویژگی بازتابنده این است که فیلم دارای خواص نوری عالی، سطح صاف ، پایداری حرارتی خوب، انقباض کم و مقاومت در برابر نور است. خاصیت بازتابنده Bopet در تابلوهای تبلیغاتی با الزامات انعکاسی، علائم بازتابی ترافیک (علائم جاده ای بازتابنده، موانع بازتابنده، پلاک خودروهای بازتابنده)، لباس پلیس بازتابنده، علائم ایمنی صنعتی و غیره استفاده می شود.

مواد انعکاسی مورد استفاده در تسهیلات حمل و نقل شامل فیلم بازتابی از نوع لنز و فیلم بازتابنده سطح صاف است. هر دوی آنها از فیلم پلی استر با روکش آلومینیوم به عنوان یک لایه بازتابنده استفاده می کنند. پس از پوشش با چسب حساس به فشار، ضریب شکست ۱.۹ است. مهره های شیشه ای به فیلم متالایز BOPET می چسبند و سپس یک لایه از لایه محافظ سطح بوتیرال اسپری می کنند.

به منظور بهبود خواص سطحی فیلم پلی استر برای بهبود سازگاری چاپ و بسته بندی و نیروی پیوند لایه آلومینیومی خلاء، معمولاً از کرونا برای افزایش کشش سطحی فیلم استفاده می شود. با این حال، روش کرونا دارای مشکلاتی مانند زمان دار بودن مصرف ( حداکثر ۸ ماه )، به خصوص در محیط با دمای بالا و رطوبت بالا، کشش کرونا فیلم bopet به شدت کاهش می یابد. با این حال، روش پوشش شیمیایی چنین مشکلی ندارد، بنابراین مورد علاقه صنعت چاپ و صنعت آبکاری آلومینیوم است. اگر با یک پلیمر محلول در آب پوشش داده شود، می تواند کشش سطحی فیلم Bopet را افزایش دهد. اگر با امولسیون اکریلیک پوشانده شود، می تواند سازگاری چاپ (جوهر محلول در آب) را بهبود بخشد. پوشش با محلول آبی پلی یورتان می تواند نیروی پیوند لایه آلومینیوم اندود شده و لایه پایه bopet را تقویت کرده و ضخامت لایه آلومینیوم را افزایش دهد. علاوه بر این، از روش پوشش می توان برای تولید فیلم های با مانع بالا و فیلم های پلی استر ضد استاتیک نیز استفاده کرد.

فیلم Bopet ضد الکتریسیته ساکن
فیلم Bopet ضد الکتریسیته ساکن

 

فیلم Bopet ضد الکتریسیته ساکن

دنیای امروز وارد عصر اطلاعات شده است. امواج الکترومغناطیسی با فرکانس ها و طول موج های مختلف کل فضای زمین را پر می کند. این امواج الکترومغناطیسی درجات مختلفی از تداخل را در قطعات الکترونیکی حساس بدون محافظ، برد مدارها و تجهیزات ارتباطی ایجاد می‌کنند و باعث بهم ریختن داده‌ها، اختلال در ارتباط می‌شوند. الکتریسیته ساکن تولید شده توسط القای الکترومغناطیسی و اصطکاک اثر مخربی بر اجزای حساس مختلف، ابزار آلات و برخی محصولات شیمیایی مانند تخلیه ولتاژ بالا به دلیل تجمع الکتریسیته ساکن در فیلم بسته بندی خواهد داشت. بنابراین، توسعه فیلم بسته بندی Bopet ضد الکتریسیته ساکن نیز بسیار مهم است. با افزودن یک ماده ضد الکتریسیته ساکن به فیلم bopet مشخص می شود تا یک لایه رسانا بسیار نازک بر روی سطح فیلم تشکیل شود و یک فاز پیوسته برای بهبود رسانایی سطح و ایجاد بارهای تولید شده نشت کند. به طور کلی، مقاومت ویژه سطح فیلم آنتی استاتیک ≤۱۰۹ ~ ۱۱ اهم است.

فیلم BOPET انقباض پذیر حرارتی

انقباض پذیری پلی استر نوع جدیدی از مواد بسته بندی حرارتی انقباض پذیر است. از آنجایی که بازیافت آسان، غیرسمی، نداشتن مزه و خواص مکانیکی خوب است، به ویژه در راستای حفاظت از محیط زیست، پلی استر (bopet) به یک جایگزین ایده آل برای فیلم پلی وینیل کلرید (PVC) حرارت انقباض پذیر در کشورهای توسعه یافته تبدیل شده است.

با این حال، پلی استر معمولی یک پلیمر کریستالی است و یک فیلم پلی استر تنها می تواند نرخ انقباض حرارتی کمتر از ۳۰٪ را پس از پردازش ویژه دریافت کند. برای به دست آوردن یک فیلم پلی استر با نرخ انقباض حرارتی بالاتر، باید آن را نیز اصلاح کرد. به عبارت دیگر، برای تهیه یک فیلم پلی استری با سرعت انقباض حرارتی بالا، باید پلی استر معمولی یعنی پلی اتیلن ترفتالات را کوپلیمریزه و اصلاح کرد. بالاترین نرخ انقباض حرارتی فیلم پلی استر اصلاح شده توسط کوپلیمریزاسیون می تواند تا ۷۰٪ یا بیشتر باشد.

فیلم پلی استر انقباض پذیر
فیلم پلی استر انقباض پذیر

ویژگی های فیلم پلی استر انقباض پذیر :

در دمای معمولی پایدار است، با گرم شدن (بالاتر از دمای انتقال شیشه ای) منقبض می شود و گرما در یک جهت بیش از ۷۰ درصد جمع می شود.

مزایای بسته بندی فیلم پلی استر انقباض پذیر عبارتند از: ۱-ظاهر شفاف است و تصویر محصول را منعکس می کند. ۲- بسته بندی محکم است.

۳-جلوگیری از رطوبت و کپک زدن.

فیلم پلی استر انقباض پذیر اغلب در مواد غذایی لوازم الکترونیکی و محصولات فلزی استفاده می شود. به طور خاص، برچسب‌های کوچک‌کننده مناطق اصلی کاربرد هستند. زیرا با پیشرفت سریع بطری های نوشیدنی PET، بطری های نوشیدنی مانند کولا، اسپرایت و آب میوه های مختلف نیاز به فیلم قابل جمع شدن با حرارت PET دارند تا با برچسب های مهر و موم حرارتی مطابقت داده شود. آنها به دسته پلی استر تعلق دارند و مواد سازگار با محیط زیست هستند که بازیافت آنها آسان است.

علاوه بر استفاده به عنوان برچسب شرینک، فیلم‌های پلی استر قابل انقباض نیز در سال‌های اخیر برای بسته‌بندی بیرونی کالاهای روزانه مورد استفاده قرار گرفته‌اند. زیرا نه تنها می تواند از اقلام بسته بندی شده در برابر ضربه، باران، رطوبت و زنگ زدگی محافظت کند، بلکه با بسته بندی بیرونی که به زیبایی چاپ شده است، باعث می شود تا محصول مورد نظر کاربران را جلب کند و به خوبی می تواند تصویر خوب سازنده را نشان دهد. در حال حاضر، تولیدکنندگان بسته بندی بیشتر و بیشتر از فیلم های شرینک چاپ شده برای جایگزینی فیلم های شفاف سنتی استفاده می کنند. از آنجایی که فیلم شرینک چاپ شده می تواند ظاهر محصول را بهبود بخشد، برای تبلیغات محصول مفید است و برند علامت تجاری می تواند تأثیر عمیقی در انتخاب مصرف کنندگان بگذارد از این رو این فیلم در صنایع چاپ و بسته بندی بسیار پرطرفدار است.

 

پیمایش به بالا