دستگاه هلیوگراور با استاندارد بین المللی

دستگاه هلیوگراور با استاندارد بین المللی

۵/۵ - (۲ امتیاز)

از جمله دستگاه های مورد استفاده در صنعت چاپ، دستگاه هلیوگراور است که به آن چاپ هلیوگراور نیز می گویند. این دستگاه چاپ از تکنیک چاپ برجسته استفاده می کند و این قابلیت را نیز دارد که رنگ ها را از یکدیگر تفکیک کند. این ویژگی از این دستگاه باعث شده تا کیفیت چاپ افزایش یابد و بتواند طرح مورد نظر را با جزئیات بیشتری چاپ کند. البته در رابطه با استفاده از این دستگاه باید توجه داشت که دستگاه هلیوگراور با استاندارد بین المللی بوده باشد و از دستگاه های غیر استاندارد نباید استفاده کرد. در ادامه بیشتر در رابطه با دستگاه هلیوگراور صحبت می کنیم. در صورتی که تمایل دارید، می توانید تا انتهای این مقاله در خصوص این دستگاه چاپ با ما همراه باشید.

دستگاه هلیوگراور با استاندارد بین المللی
دستگاه هلیوگراور با استاندارد بین المللی

درباره دستگاه هلیوگراور با استاندارد بین المللی

دستگاه چاپ هلیوگراور از جمله دستگاه های چاپ می باشد که از یک کلیشه فلزی از جنس چدن برای چاپ طرح ها استفاده می کند. این روش چاپ جزو روش های بسیار پرهزینه است و برای سفارش هایی با حجم کم از نظر اقتصادی به صرفه نمی باشد. چاپ هلیوگراور تنها برای چاپ طرح های مختلف و متنوع  بر روی بسته بندی های سلفونی مورد استفاده قرار می گیرد و برای چاپ بر روی دیگر مواد اصلا کاربردی ندارد. از انواع سلفون هایی که برای چاپ طرح های مختلف بر روی آن از دستگاه هلیوگراور با استاندارد بین المللی استفاده می شود، می توان به سلفون های ترسبافون و متالایز اشاره کرد.

چه تفاوتی بین چاپ هلیو با چاپ فلکسو وجود دارد؟

یکی دیگر از انواع چاپ ها که بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، چاپ فلکسو می باشد. چاپ فلکسو و چاپ علیه با یکدیگر تفاوت هایی دارند که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم‌.

  • چاپ فلکسو بر روی هر محصولی از جمله محصولات پلی اتیلنی، کاغذی، کارتنی و… قابلیت چاپ دارند اما چاپ هلیو برای چاپ طرح بر روی سلفون مورد استفاده قرار می گیرد و برای چاپ طرح ها بر روی چیز دیگری کاربرد ندارد.
  • در روش چاپ هلیو از یک کلیشه فلزی برای چاپ طرح ها استفاده می شود. این کلیشه به علت اینکه از فلز ساخته شده طول عمر بالایی دارد اما در روش چاپ فلکسو از کلیشه های ژلاتینی برای چاپ طرح استفاده می شود. این کلیشه ها نسبت به کلیشه های آفلای طول عمر چندانی ندارند.
  • در دستگاه هلیوگراور با استاندارد بین المللی قابلیت استفاده از ۱۵ رنگ متفاوت برای اینکه طرح های متنوعی را چاپ کنیم وجود دارد ولی در دستگاه فلکسو تنها می توان از ۱۲ رنگ برای چاپ طرح استفاده کرد.
  • در روش چاپ هلیو ما مشاهده می کنین که هیچ گونه فاصله چاپی در طرح ها وجود ندارد اما در روش فلکسو به علت عدم تفکیک رنگ، فاصله چاپی وجود دارد.
  • بالا بودن کیفیت چاپ در دستگاه هلیوگراور با استاندارد بین المللی نسبت به چاپ با دستگاه فلکسو میز از دیگر تفاوت های این دو دستگاه چاپ می باشد.
  • آخرین تفاوتی که بین چاپ فلکسو و چاپ هلیو وجود دارد میزان رزولوشن هر دستگاه می باشد. رزولوشن دستگاه هلیو چیزی بین ۱۷۰ تا ۱۸۰ می باشد، در حالی که رزولوشن چاپ فلکشو ۱۴۹ می باشد.

موارد بیان شده در بالا تفاوت هایی هستند که در بین دو روش چاپ هلیو و فلکسو وجود دارد. شما می توانید با توجه به این موارد نسبت به چاپ طرح خود بر روی وسیله مورد نظر، اقدام کنید.

دستگاه هلیوگراور با استاندارد بین المللی
دستگاه هلیوگراور با استاندارد بین المللی

مزیت های چاپ با دستگاه هلیوگراور

بسته بندی هایی که به وسیله این دستگاه چاپ می شوند، دارای مزیت هایی می باشند که در دیگر روش های چاپ وجود ندارد. در ادامه تعدادی از مزیت های چاپ هلیو را برای شما بیان می‌کنیم.

  • زمان مورد نیاز برای خشک شدن طرح های چاپ شده توسط دستگاه هلیوگرام بسیار کم می باشد و طرح های چاپ شده به سرعت خشک می شوند.
  • چاپ با دستگاه هلیوگراور با استاندارد بین المللی برای تیراژهای بالا بسیار مناسب است. این دستگاه به علت استفاده از کلیشه آهنی این قابلیت را دارد که از آن برای یک میلیون بار به بالا استفاده کرد.
  • از دستگاه هلیوگراور علاوه بر بسته بندی های سلفونی برای چاپ طرح بر روی کاغذ هایی که قدرت جذب رنگ بالای دارند نیز استفاده می‌شود.
  • دستگاه هلیوگراور قدرت و کیفیت بالایی در چاپ دارد و این در حالی است که مصرف رنگ آن در مقایسه با دیگر دستگاه ها کمتر می باشد.

مراحل چاپ طرح در دستگاه هلیوگراور

برای چاپ طرح مورد نظر بر روی محصول با دستگاه هلیوگراور باید مراحلی را پشت سر بگذاریم. در ادامه مراحل چاپ طرح در دستگاه هلیوگراور با استاندارد بین المللی را برای شما بیان می کنیم.

چاپ هلیو
چاپ هلیو

اولین مرحله ای که برای چاپ در این دستگاه رخ می دهد، قرار دادن رول خام محصول مورد نظر بر روی دستگاه است. بعد از آن این رول خام در مسیر تعیین شده، حرکت می کند تا به مقصد برای رنگ آمیزی برسد. این رول در ۶ ایستگاه توقف می کند تا در هر ایستگاه رنگی که مد نظر است توسط سیلندر هایی که در هر ایستگاه وجود دارد، به رول خام که در سینی رنگ قرار گرفته است، انتقال یابد. در داخل هر سینی رنک قطعه ای به نام دکتر بلیت وجود دارد، که رنگ های اضافی که در سطح سیلندر وجود دارد را می گیرد و همین مورد باعث می شود تا کیفیت چاپ هلیوگراور افزایش پیدا کند. پس از اینکه رنگ بر روی سطح رول خام چاپ شد، این رنگ ها را با دستگاه هایی حرارت می دهند تا زودتر خشک شود و وارد مرحله بعدی که چاپ رنگ متفاوت دیگری است، بشوند. این مراحل آنقدر ادامه پیدا می کند تا طرح اصلی بر روی رول ها نمایان شود و در انتها رول های طراحی شده توسط دستگاه جمع شده و به شکل طاقه آن ها را در می آورد.

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا اطلاعاتی را در خصوص دستگاه هلیوگراور با استاندارد بین المللی برای شما بیان کنیم و تا حدودی شما را با این دستگاه و قابلیت های آن آشنا کنیم. از اینکه ما را تا انتهای این مقاله همراهی کرده اید، از شما بسیار تشکر می کنیم.

پیمایش به بالا