دیلاین چیست؟ نحوه ساخت دیلاین برای چاپ و بسته بندی

دیلاین چیست؟ نحوه ساخت دیلاین برای چاپ و بسته بندی

۵/۵ - (۳ امتیاز)

در دنیای چاپ و بسته بندی ، دیلاین قالبی است که اطمینان حاصل می کند که طراحی بسته بندی فیزیکی قبل از شروع به تولید به درستی چیده شده است. به زبان ساده یک نمودار صاف با علامت گذاری است که نشان می دهد خطوط تا  برش بسته در کجا قرار دارند.

دیلاین سوراخ، برش و تا شدن روی بسته بندی را نشان می دهد

دیلاین ( Dielines  ) معمولا توسط طراحان بسته بندی ایجاد می شود. آنها همچنین می توانند با کاتر یا چاپگر ایجاد شوند. دیلاین در بسیاری از انواع بسته بندی استفاده می شود، نه فقط در جعبه ها. از پوشه های ساده  تا بسته بندی های پیچیده، دیلاین ها امکان برش و تا زدن را برای ایجاد محصول نهایی فراهم می کنند. 

انواع خطوط در دیلاین

دیلاین از سه نوع خط تشکیل شده است: 

  1. یک خط سوراخ خالدار
  2. یک خط برش
  3. یک خط تاشو
دیلاین در صنعت چاپ و بسته بندی
دیلاین در صنعت چاپ و بسته بندی

هنگامی که طرح بسته بندی شما به چاپ می رسد، این خطوط دیال دستگاه را به سمت انجام برش ها و عملکردهای مناسب هدایت می کند تا بسته بندی بتواند تا شود. از آنجایی که این دو مورد «تکه‌های» جداگانه‌ای از اطلاعاتی هستند که چاپگر دریافت می‌کند، خطوط سوراخ و خطوط برش در لایه‌های مختلف و به صورت رنگ‌های متفاوت ظاهر می‌شوند. این مورد به چاپگر اجازه می دهد تا بداند چه چیزی را باید برش دهد و چه چیزی را باید جداگانه تا کرد. 

این فرآیندهای خاص در یک زمان اتفاق نمی‌افتند – در عوض، چاپگر از فرآیند اجرا در یک مرحله و برش در مرحله دیگر مراقبت می‌کند.

چگونه دیلاین ساخته می شود ؟

اگر ایده ای برای یک نوع بسته بندی منحصر به فرد در ذهن دارید، ممکن است از خود بپرسید که چگونه می توانید دیلاین های خود را ایجاد کنید. برای افراد ناآشنا، کمی چالش برانگیز است، اما برای شروع، می‌توانید جعبه یا بسته‌ای را پیدا کنید که شبیه آن چیزی باشد که می‌خواهید. زبانه ها را باز کنید، صاف کنید و اندازه بگیرید. اندازه‌گیری‌هایی که انجام می‌دهید اولین گام برای ایجاد خط ها است.

هرگز بد نیست نمونه ای از نحوه ظاهر بسته بندی نهایی خود را برای شرکتی که بسته بندی را چاپ می کند ارسال کنید. به بسته بندی صاف نگاه کنید و متوجه خواهید شد که علامت های مختلف کجا هستند. 

هنگامی که اندازه گیری های خود را انجام دادید، وقت آن است که به سمت طراحی حرکت کنید. چاپگرها اغلب از نرم افزارهای طراحی گرافیکی مانند Adobe Illustrator برای ایجاد خطوط خود استفاده می کنند، اما چندین ابزار وجود دارد که کار را به خوبی انجام می دهند و همه آنها به تنهایی قدرتمند هستند. بدیهی است که اگر تجربه قبلی با یک ابزار طراحی گرافیکی خاص مانند این دارید، می توانید از ابزاری که ترجیح می دهید استفاده کنید. 

استفاده از Adobe Illustrator برای ایجاد دیلاین

استفاده از Adobe Illustrator برای ایجاد دیلاین
استفاده از Adobe Illustrator برای ایجاد دیلاین

آموزش کار با نرم افزار InDesign جهت طراحی دیلاین

اگر از ابزار طراحی گرافیک دیگری مانند InDesign برای ایجاد آثار خود استفاده کرده اید، می توانید به سادگی آن را به عنوان یک فایل PDF شده ذخیره کنید تا در Illustrator باز شود. 

از آنجا، باید مطمئن شوید که حالت رنگ سند روی CMYK تنظیم شده است. برای این کار به File > Document > Color Mode > CMYK بروید.

اگر می خواهید یک نمونه رنگ نقطه ای ایجاد کنید، به Window > Swatch Libraries > Color Books > Pantone+Solid Coated بروید. هنگامی که پنجره نمونه های رنگی بالا می آید، کافی است به پایین بروید و روی یک رنگ کلیک کنید تا آن را به نمونه ها اضافه کنید. بسته به اینکه برای چه چیزی استفاده شود، آن نمونه را به Full Cut یا Fold تغییر دهید. 

چرا نمی توان از Adobe Photoshop برای ایجاد دیلاین استفاده کرد؟

دلیل اینکه نمی توانید از سایر نرم افزارهای طراحی گرافیک مانند Adobe Photoshop استفاده کنید این است که کار تمام شده باید هنر برداری باشد. اگرچه ممکن است شبیه به نظر برسد، اما هنر برداری در واقع از محاسبات و اعداد مختلف ریاضی تشکیل شده است که رایانه ها و چاپگرها به راحتی می توانند آن ها را درک کنند. علاوه بر این، اندازه تصاویر برداری را می توان بدون افت کیفیت تغییر داد. این بدان معناست که شما می‌توانید الگوی جعبه‌ای به اندازه یک ساختمان را چاپ کنید و به همان اندازه واضح به نظر برسد که اگر روی کاغذ چاپ شد کیفیت پایین نیاید. 

مهم‌ترین نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید اگر خط‌ های دیلاین خود را ایجاد می‌کنید مشخصات از اهمیت بالایی برخوردار هستند. قبل از ایجاد فایل در Illustrator یا InDesign باید اندازه دقیق آن را بدانید. همچنین ممکن است ایده خوبی باشد، به خصوص اگر این اولین باری است که خطوط دیالین ایجاد می کنید، چاپ یک نسخه چاپی ریا، چاپ کنید. این به تیم تولید این امکان را می دهد که قبل از شروع طراحی، هرگونه خطا را تشخیص دهد. 

دیلاین چه چیز دیگری نشان می دهد؟

نقش مهم دیلاین در بسته بندی
نقش مهم دیلاین در بسته بندی

 

علاوه بر نشان دادن علائم سوراخ، برش و تا شدن روی بسته بندی مسطح، خطوط دیلاین همچنین ممکن است نشان دهند که لوگو، گرافیک یا متن روی محصول نهایی کجا قرار می گیرد. اگر می خواهید دیلین ها را در محل کار ببینید، یک جعبه غلات خالی بردارید و آن را روی میز باز کنید. در آنجا، علامت‌هایی را برای نحوه تا شدن جعبه به هم، زبانه‌هایی که باید چسبانده شوند و نحوه کار زبانه‌های بالایی برای کمک به تازه نگه داشتن محصول با تا کردن در یکدیگر را مشاهده خواهید کرد.

اگرچه خطوط دیلاین شما در درجه اول به عنوان نوعی “الگو” برای بسته بندی شما استفاده می شود، آنها در واقع دو هدف دارند. آنها به شما این امکان را می دهند تا عناصر مختلف بازاریابی بسته بندی خود را به گونه ای تنظیم کنید که مشخص کند چه چیزی به کجا می رود و چگونه عناصر مختلف با یکدیگر بازی می کنند. برای مثال، با چیدمان تک تک «قطعه‌های» فرآیند سند، برای مثال، می‌توانید ببینید که آیا داشتن آرم در نزدیکی برخی گرافیک‌ها بسیار طاقت‌فرسا است یا اینکه نیاز به اضافه کردن متن بیشتر یا کمتر دارید. 

دیلاین یک طرح کلی زیبایی شناختی ارائه می دهد، اما فراتر از آن، با دادن نوعی طرح اولیه به چاپگر برای کار کردن، به جلوگیری از مشکلات تولید نیز کمک می کند. ( این نیز اهمیت دیلاین در صنعت چاپ و بسته بندی است )

برداشتن گام های بعدی

همانطور که می بینید، ایجاد دیلاین گامی مهم در فرآیند  چاپ و بسته بندی است. بسته ها به سادگی نمی توانند با هم (و یکنواخت و جذاب به نظر برسند) بدون دیالین. به علاوه، داشتن تیمی در دسترس که بسته بندی و بازاریابی، و همچنین طراحی و چاپ را درک می کند، می تواند در این فرآیند بسیار ارزشمند باشد. 

پیمایش به بالا