روش های ساخت کیو آر کد ساده و رایگان

روش های ساخت کیو آر کد ساده و رایگان

۵/۵ - (۳ امتیاز)

در این مطلب قصد داریم در مورد روش های ساخت کیو آر کد ساده و رایگان صحبت کنیم. در دنیای امروزی و پر از فناوری، کد QR یکی از ابزارهای مهم در انتقال اطلاعات و ارتباطات است. این کدها با قابلیت ذخیره‌سازی اطلاعات متنوع مانند لینک‌ها، مخاطبین، اطلاعات تماس و غیره، در بستر یک تصویر کوچک جاسازی می‌شوند. برای بررسی روش های ساخت کیو آر کد ساده و رایگان تا انتهای این مقاله، ما را همراهی کنید.

ساخت کیو آر کد
ساخت کیو آر کد

کیو آر کد چیست؟ کاربردهای کیو آر کد

قبل از بررسی روش های ساخت کیو آر کد بهتر است نگاهی به کاربردها و تعریف کیو آر کد بیندازیم. کیو آر کد، یک نوع کد دوبعدی است که اطلاعات را به شکل بصری ذخیره می کند. این کد شامل یک الگوی مربعی از پیکسل‌های سیاه و سفید است که اطلاعات به صورت کد شده در آن قرار می‌گیرد. مزیت اصلی این کد در سرعت و دقت اسکن و خواندن اطلاعات و همچنین قدرت ذخیره‌سازی اطلاعات بیشتر نسبت به کدهای متداولی چون بارکد میله ای است.

کیو آر کد در ابزارهای ارتباطی و تبلیغاتی گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. در زیر به برخی از کاربردهای مهم و پراستفاده این کدها اشاره می‌کنیم:

  • اطلاعات تماس مانند شماره تلفن، آدرس ایمیل یا آدرس وب‌سایت
  • لینک‌دهی سریع به وب‌سایت، صفحات اجتماعی یا لینک‌های دیگر
  • اطلاعات محصولات مانند قیمت، ویژگی‌ها و راهنمای استفاده
  • تبلیغات و مارکتینگ
  • راهنمایی در مکان‌های عمومی مانند موزه‌ها، فرودگاه‌ها و مراکز تفریحی
  • پرداخت‌های اینترنتی
  • اطلاعات مشتری

در کل، کیو آر کدها به‌عنوان ابزاری کارآمد در انتقال اطلاعات بصری و سریع به کار می‌روند و در موارد مختلفی مانند ارتباطات تجاری، تبلیغات، اطلاع‌رسانی و ایجاد تجربه‌ی کاربری بهتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. شما می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت کیوآرگرافی، qr code مدنظر خود را شخصی‌سازی کنید، بسازید و با مشتریان و کاربران خود به اشتراک بگذارید.

انواع کیو آر کد از نظر ظاهری

کدهای QR در سایت کیوآرگرافی از نظر ظاهری به چهار دسته‌ی ساده، گرافیکی، شفاف و طراحی‌شده با هوش مصنوعی تقسیم می‌شوند. شما می‌توانید تمام این ۴ نوع را در وب‌سایت کیوآرگرافی طراحی کرده و در کسب‌وکار خود استفاده کنید.

انواع کیو آر کد
انواع کیو آر کد

هرکدام از این نوع‌ها ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند:

۱. کیو آر کدهای ساده

کدهای QR ساده همان شکل کلاسیک کد QR هستند که از پیکسل‌های مربعی سیاه و سفید ساخته می‌شوند. این نوع کدها اطلاعات را با استفاده از ترکیب مختصری از پیکسل‌های سیاه و سفید نمایش می‌دهند.

۲. کیو آر کدهای گرافیکی

در این نوع از کدهای QR، می‌توان به پیکسل‌های کیو آر کد لوگو یا آیکون مورد نظر را اضافه کرد. همچنین در این نوع، فرم، رنگ‌ها و شکل پیکسل‌ها نیز قابل تغییر است. این نوع طراحی کدهای QR از نظر بصری، جلوه جذاب‌تری برای کاربر و تبلیغات ایجاد کرده و بیشتر در کمپین‌های تبلیغاتی استفاده می‌شود.

۳. کیو آر کدهای شفاف (ترنسپرنت)

در کدهای QR شفاف یا ترنسپرنت، کد QR به صورت شیشه‌ای طراحی می‌شود و در پس‌زمینه آن می‌توان عکس یا لوگوی دلخواه را قرار داد. این نوع کدها از ترکیب کد QR با تصویر پس‌زمینه بهره می‌برند و ظاهری منحصربه‌فرد دارند. با این کار دو هدف را با یک تیر می‌توان زد. هم پوستر و بنر تبلیغاتی شما ظاهر جذاب‌تر و یکپارچه‌تری به خود می‌گیرد و هم کیو آر کد شما در درون پوستر تبلیغاتی وجود داشته و برای کاربران قابل استفاده است. برای ساخت کیوآرکد ترنسپرنت خود هم‌اکنون وارد وب‌سایت کیوآرگرافی شوید.

۴. کدهای QR طراحی‌شده با هوش مصنوعی

در این نوع، هوش مصنوعی به کمک می‌آید تا طرح تصویری با کد QR ایجاد شود. این طرح تصویری به گونه‌ای است که کیو آر کد، قابلیت تشخیص و اسکن با اسکنرهای معمولی را دارد. در این نوع، متن توصیف‌کننده طراحی به هوش مصنوعی داده می‌شود تا کد QR با آن ترکیب شود.

مزایای کدهای QR طراحی‌شده در سایت کیوآرگرافی

کدهای QR طراحی‌شده در کیوآرگرافی دارای مزایایی هستند که عبارت‌اند از:

  • جایگذاری عناصر نام تجاری مانند آرم، رنگ‌ها و تصاویر در کد QR که از نظر بصری جذاب‌تر و قابل تشخیص‌تر می‌شود.
  • ارتقاء تجربه کاربر با ارائه مفهومی محتوای کیو آر کد در طراحی ظاهری آن، به عنوان مثال وقتی آیکون ویدیو در دل کیو آر کد قرار گرفته مخاطب متوجه می شود که با اسکن کد، فایل ویدیویی پخش خواهد شد.
  • ارائه محتوای تکمیلی و راهنمای استفاده از محصول، به‌عنوان مثال یک کد QR مرتبط با محصول غذایی می‌تواند تصویر محصول را نمایش دهد و به کاربران کمک کند محتوای محصول را بهتر درک کنند، مواد تشکیل دهنده آن را بدانند و …
  • جلب توجه و ایجاد اعتماد بیشتر در مخاطبان برای اسکن کد QR.

به‌طور کلی، ساخت کد QR با لوگو و عناصر ظاهری می‌تواند نقش مهمی در تبلیغات، اطلاع‌رسانی و ارتباط با مخاطبان ایفا کند.

روش های ساخت کیو آر کد ساده و رایگان

اکنون که با تعریف، انواع و کاربردهای کدهای کیو آر کد آشنا شدیم، بهتر می‌توانیم روش های ساخت کیو آر کد ساده و رایگان را مورد بررسی قرار دهیم. در این قسمت از مقاله، ۳ روش ساخت کد QR را بررسی خواهیم کرد. کد QR یک ابزار قدرتمند برای انتقال سریع و ساده اطلاعات است. این روش‌ها عبارت‌اند از:

روش اول: استفاده از یک کیو آر کد ساز رایگان

استفاده از کیو آر کد ساز‌های رایگان یک راه ساده و کارآمد برای ساخت کدهای QR است. در ادامه به توضیح مراحل ایجاد کیو آر کد با استفاده از این روش خواهیم پرداخت:

مرحله ۱: انتخاب سایت مناسب

اولین مرحله از روش های ساخت کیو آر کد، انتخاب یک وب‌سایت مناسب است. ابتدا باید یک کیو آر کد ساز رایگان را انتخاب کنید. در اینترنت، سایت‌های زیادی وجود دارند که این امکان را به شما می‌دهند. اما باید مراقب باشید، چون اغلب این سایت ها پس از مدتی کیو آر کد شما را غیر فعال می کنند و برای فعال سازی مجدد باید پول زیادی را به دلار پرداخت کنید.

مرحله ۲: وارد کردن اطلاعات

در این مرحله، اطلاعاتی که می‌خواهید در کد QR نمایش داده شود، وارد می‌کنید. این اطلاعات می‌تواند لینک وب‌سایت، شماره تماس یا متن دلخواه باشد.

مرحله ۳: تنظیمات دلخواه

بعضی از سایت‌ها به شما اجازه می‌دهند تا تنظیمات دلخواهی را روی کد QR اعمال کنید. مثلاً می‌توانید رنگ‌ها، فرم‌ها و تصاویر را به کد اضافه کنید تا ظاهری منحصربه‌فرد داشته باشد.

مرحله ۴: دانلود کد

بعد از تنظیمات، کد QR ساخته‌شده را دانلود می‌کنید تا آماده به اشتراک‌گذاری یا چاپ شود.

به هشدار زیر توجه داشته باشید:

پیش از استفاده از کدهای QR رایگان، به تبعات ممکن از نظر امنیت و هزینه‌های ناشی از آن‌ها توجه کنید. به این دلیل که این کدها بعد از مدتی از کار خواهند افتاد و برای فعال سازی مجدد آن ها هزینه های دلاری زیادی به شما تحمیل خواهد شد. همچنین اغلب این سایت ها برای نمایش محتوا به زبان فارسی طراحی نشده اند و ممکن است ظاهر زیبایی از محتوا ارائه ندهند.

روش دوم: ساخت کیو آر کد استاتیک با استفاده از گوگل کروم

گوگل کروم ابزاری برای ساخت کدهای QR در سیستم عامل های مختلف را ارائه می‌دهد. با استفاده از گوگل کروم که یکی از روش های ساخت کیو آر کد رایگان است، می‌توانید به سادگی کدهای QR را ایجاد کنید. به توضیح مراحل زیر توجه کنید:

روش ساخت کیو آر کد رایگان با گوگل کروم در کامپیوتر

اگر از ویندوز استفاده می‌کنید، می‌توانید از قابلیت داخلی گوگل کروم برای ساخت کدهای QR استفاده کنید:

  • مرورگر گوگل کروم را باز کنید.
  • وارد وب‌سایت مورد نظر خود شوید.
  • بر روی آیکون ترکیبی سه نقطه (داتس) در بالای راست مرورگر کلیک کنید.
  • از منوی بازشونده، “Share” یا “اشتراک‌گذاری” را انتخاب کنید.
  • گزینه “QR Code” یا “کد QR” را انتخاب کنید تا کد QR برای وب‌سایت انتخاب‌شده ساخته شود.
  • با کلیک بر روی گزینه “Download” یا “دانلود”، کد QR در دستگاه ذخیره می‌شود و شما می‌توانید آن را به اشتراک بگذارید یا چاپ کنید.

روش ساخت کیو آر کد ساده و رایگان با گوگل کروم در دستگاه‌های موبایل

اگر از دستگاه موبایل اندروید یا آیفون استفاده می‌کنید، می‌توانید از امکانات گوگل کروم برای ساخت کدهای QR استفاده کنید:

  • ابتدا برنامه گوگل کروم را روی دستگاه خود باز کنید.
  • به وب‌سایتی که می‌خواهید برای آن کد QR ساخته شود، بروید.
  • در نوار آدرس بالای صفحه، بر روی آیکون اشتراک‌گذاری (یک مربع با فلش رو به بالا) کلیک کنید.
  • گزینه “QR Code” یا “کد QR” را انتخاب کنید.
  • کد QR مربوط به وب‌سایت انتخاب‌شده ایجاد می‌شود. با کلیک بر روی “دانلود”، می‌توانید کد QR را در دستگاه خود ذخیره کنید و آن را از طریق متن، ایمیل، برنامه پیام‌رسان و غیره برای دیگران ارسال کرده و به اشتراک بگذارید.

قبل از استفاده از کدهای QR رایگان، حتماً نکات ایمنی و پایداری را در نظر داشته باشید. از منابع معتبر برای ساخت کدهای QR استفاده کنید و تبعات احتمالی از نظر امنیت و هزینه را بررسی کنید.

کاربرد کیو آر کد
کاربرد کیو آر کد

روش سوم: ساخت کیو آر کد رایگان با سایت کیوآرگرافی

ابتدا مرورگر را باز کنید و به وبسایت https://qrgraphy.com بروید و دکمه ورود و ثبت نام را بزنید.

سپس شماره موبایل خود را به صورت لاتین وارد کنید و با رمز یک بار مصرف وارد سایت کیوآرگرافی شوید.

روی دکمه سبز رنگ “ساخت کیوآرگرافی” کلیک کنید.

در این قسمت انواع محتواهای کیو آر کد را مشاهده می کنید. نوع دلخواه خود را انتخاب و در ادامه محتوا و لینک کوتاه خود را وارد کنید. کیوآرگرافی شما ساخته شد! سپس برای ویرایش طراحی، مطابق با رنگ سازمانی و لوگوی خود، دکمه “ویرایش طراحی” را بزنید، در این قسمت نوع طراحی خود را می توانید انتخاب کنید.

طراحی گرافیکی با لوگو:

این نوع، رایج ترین نوع کیوآرگرافی است که شما می توانید لوگوی خود را وارد کنید و طرح بدنه، گوشه و رنگ را به دلخواه انتخاب کنید. بعد از اعمال تغییرات دکمه ثبت نهایی را کلیک کنید و نوع فرمت مد نظر خود را را دانلود کنید.

طراحی شفاف با تصویر پس زمینه:

ابتدا لوگوی خود را آپلود کنید و کیو آر کد را روی لوگو جای گذاری کنید و بعد از اعمال تغییرات دکمه ثبت نهایی را کلیک کنید و نوع فرمت مد نظر خود را دانلود کنید.

اسکن کیو آر کد
اسکن کیو آر کداسکن کیو آر کد

سخن پایانی

ساخت کدهای QR به‌راحتی و سرعت زیادی امکان‌پذیر است. با استفاده از روش های ساخت کیو آر کد مختلف ارائه‌شده در این مقاله، می‌توانید کدهای QR برای انواع مختلف اطلاعات ایجاد کنید و از آن‌ها بهره‌ ببرید. هرکدام از این روش‌ها دارای مزایا و محدودیت‌های خود هستند که با توجه به نیاز و موارد استفاده خود، می‌توانید انتخاب کنید.

 

پرسش‌های متداول

۱. آیا استفاده از کیو آر کد‌های ساخته‌شده توسط سایت‌های رایگان امن است؟

قبل از استفاده از کد‌های QR رایگان، بهتر است نکات امنیتی و احتمالی را که ممکن است با استفاده از این سرویس‌ها به وجود آید، بررسی کنید. وب‌سایت کیوآرگرافی می‌تواند بهترین انتخاب ممکن باشد.

۲. آیا می‌توانم در سایت کیوآرگرافی کدهای QR با رنگ‌ها و طراحی‌های دلخواه ایجاد کنم؟

بله، کیوآرگرافی به شما این امکان را می‌دهد که کدهای QR را با رنگ‌ها و طراحی‌های دلخواه خود سفارشی کنید.

۳. کدام یک از روش های ساخت کیو آر کد برای من مناسب‌تر است؟

انتخاب روش مناسب بر اساس نیازها و شرایط شماست. اگر سرعت و سهولت مهم است، روش اول (استفاده از کیو آر کد ساز‌های رایگان) مناسب‌ است. اگر در کنار سرعت و سهولت امکانات بیشتر و کاملتری مد نظر دارید، می‌توانید از روش سوم (روش ساخت کیو آر کد رایگان با سایت کیوآرگرافی) استفاده کنید.

۴. آیا کدهای QR قابلیت تغییر و ویرایش اطلاعات پس از ساخت و چاپ را دارند؟

بله، بعضی از روش‌ها مانند وب‌سایت کیوآرگرافی به شما این امکان را می‌دهند تا پس از ساخت کد QR داینامیک، اطلاعات داخل آن را بدون تغییر ظاهر کد ویرایش کنید.

۵. چگونه می‌توانم از کدهای QR در کسب‌وکارم استفاده کنم؟

شما می‌توانید با استفاده از انواع کد های QR روش ارتباطی خود با مخاطبینتان را ارتقا دهید. لینک به وب‌سایت، اطلاعات تماس، تخفیف‌ها و بسیاری اطلاعات دیگر برخی از کاربردهای کیو آر کد در کسب و کار هستند.

پیمایش به بالا