پلاستیک چیست و چه کاربردی در صنعت چاپ و بسته بندی دارد؟

پلاستیک چیست و چه کاربردی در صنعت چاپ و بسته بندی دارد؟

Rate this post

در این مقاله به بررسی پلاستیک در صنعت چاپ و بسته بندی می پردازیم با ما همراه باشید…

وقتی تلویزیون تماشا می کنید، با کامپیوتر کار می کنید، سوار اتوبوس، قطار یا هواپیما می شوید، از پلاستیک استفاده می کنید. وقتی به مطب دکتر یا بیمارستان می روید یا از سوپرمارکت خرید می کنید، همچنان از پلاستیک استفاده می کنید.

پلاستیک ها از مواد طبیعی مانند گاز طبیعی، نفت، زغال سنگ، مواد معدنی و گیاهان ساخته می‌شوند. تولید مواد پلاستیکی در دهه ۱۸۰۰ برای جایگزینی مواد کمیاب مانند عاج و لاک آغاز شد. اولین پلاستیک کامپوزیت را از سلولز که ماده ای در گیاهان و درختان است ساختند. گلوکز با ترکیب و گرم‌شدن با مواد شیمیایی یک محصول جدید و بسیار پایدار تشکیل داد.

پلاستیک در صنعت چاپ و بسته بندی

پلاستیک در صنعت چاپ و بسته بندی

ویژگی و کاربرد پلاستیک ها

پلاستیک ها خواص فیزیکی و مکانیکی جالب و جذابی دارند که استفاده کردن از این مواد در صنایع مختلف و همچنین در زندگی روزمره بیشتر از قبل احساس می شود . اگر بخواهیم به ویژگی و کاربرد پلاستیک اشاره کنیم باید موارد زیر را بیان کرد:

  • سبک‌تر از فلز بوده و می توان آن را در موقعیت ها و مکان های مختلف استفاده کرد.
  • به خاطر عایق بودن پلاستیک در برابر الکتریسیته این پلیمر را در صنایع برق و الکترونیک برای ساخت انواع سیم و کابل، تجهیزات و وسایل برقی، انواع کلید، پیچ، پریز و … استفاده می کنند.
  • به دلیل شفافیت برخی از پلاستیک ها، حتی می توان آنها را با شیشه جایگزین کرد.
  • به علت خاصیت رنگ پذیری در ساخت قطعاتی که نیازی به رنگ آمیزی ندارند استفاده می‌شود.
  • به دلیل مقاومت بالای برخی از این نوع پلیمرها، می توان از آنها در شرایط جوی مختلف استفاده کرد.
  • مقاومت بالای مواد شیمیایی در برابر خوردگی یکی دیگر از ویژگی هایی است که امکان استفاده از آنها را در صنایع شیمیایی، غذایی و بهداشتی فراهم می کند.
  • پلاستیک را می توان در تولید تجهیزات پزشکی و جراحی، دندانپزشکی، صنعت داروسازی و غیره استفاده کرد، زیرا میکروارگانیسم ها، باکتری ها، انگل ها، قارچ ها و جلبک ها نمی‌توانند در پلاستیک رشد کنند.
  • عایق بودن در برابر حرارت باعث افزایش استفاده از این نوع پلیمر شده است. برای مثال می‌توان از آن در ساخت اجسامی که در نزدیکی حرارت قرار می گیرند، اما نباید گرم شوند، مانند فرمان خودرو، دستگیره ظروف و … استفاده کرد.
  • اقتصادی بودن، سرعت بالای تولید و قیمت پایین مواد اولیه چیزی است که پلاستیک را به طور گسترده برای استفاده در بیشتر موارد مورد تأیید قرار می دهد.

انواع پلاستیک برای بسته بندی

پلاستیک ها نقش مهمی و بخشی جدایی ناپذیر در زندگی روزمره انسان دارند و در صنایع مختلفی از جمله صنعت بسته بندی استفاده می شوند. پلاستیک ها به صورت مصنوعی و نیمه مصنوعی از پلیمرهای با زنجیره بلند ساخته می شوند و انواع مختلفی دارند:

پلاستیک در صنعت چاپ و بسته بندی
پلاستیک در صنعت چاپ و بسته بندی

   پلی‌اتیلن با چگالی بالا یا HDPE: مناسب برای بسته‌ بندی محصولات با ماندگاری کوتاه مثل قوطی های شیر

 

  • پلی‌اتیلن با چگالی کم یا LDPE: مناسب برای ساختن انواع کیسه‌های پلاستیکی و انواع مختلفی از ظروف پلاستیکی مانند پوشش‌های کارتن‌های شیر کاغذی و فنجان‌های نوشیدنی سرد و گرم

 

  • پلی‌اتیلن ترفتالات (PET ،PETE): مناسب برای بسته‌بندی در بطری‌های پلاستیکی برای نوشابه‌ها، آب، آب‌میوه

 

  • پلی‌پروپیلن (PP): مناسب برای بسته‌بندی مایعات گرم مناسب مانند ظروف مخصوص ماست، مارگارین

 

  • پلی استایرن (PS): مناسب برای بسته‌بندی های موادی محافظ دار

 

پلاستیک در صنعت چاپ و بسته بندی
پلاستیک در صنعت چاپ و بسته بندی

 

چرا در بسته ‌بندی از پلاستیک استفاده می‌کنیم؟

ممکن است این سؤال مطرح شود که چرا از پلاستیک برای بسته بندی استفاده می کنیم؟ در پاسخ بهتر است گزینه های زیر را بررسی کنیم:

بهره‌وری از منابع: بسته بندی پلاستیکی باعث صرفه جویی در انرژی و گازهای گلخانه ای (GHG) می شود. بدون پلاستیک، ما ۲-۳ برابر بیشتر از منابع استفاده خواهیم کرد.

ایمنی: پلاستیک در برابر ضربه مقاوم است و در اثر ضربه یا افتادن به زمین کم‌وبیش آسیب می‌بیند. این باعث می شود مواد در محیط های خاصی مانند حمام، استخر، ساحل یا هنگام مسافرت مفید باشند.

از نظر بهداشتی: پلاستیک از محصولات در برابر آلودگی محافظت می کند.

سبک وزن: بسته بندی هایی که با پلاستیک انجام می شود دارای وزن سبکی هستند و نسبت به سایر گزینه ها فضای کمتری را اشغال می کند.

بادوام: از آنجایی که روکش پلاستیکی بسیار بادوام است می تواند بسیار نازک هم باشد؛  یعنی از منابع کمتری استفاده می کند و فضای کمتری را برای حمل و نقل اشغال می کند.

 مورد استفاده در بیشتر مواقع: پلاستیک را می توان به طرق مختلف تغییر شکل داد. آنها را می توان از راه دمیدن، تزریق کردن یا با کمک فرمول گرم کرد. می توان از آن برای پیچیدن خمیر و سس استفاده کرد و اشکال و رنگ های متنوعی برای تزیین از آن ها به دست آورد.

قابل بازیافت: بسته بندی های پلاستیکی را می توان بارها و بارها برای تولید محصولات جدید بازیافت کرد، میزان بازیافت و تعداد پلاستیک های مختلف بازیافت شده در خیابان های هر روزه در حال افزایش است.

پلاستیک در صنعت چاپ و بسته بندی
پلاستیک در صنعت چاپ و بسته بندی

سخن آخر

صنعت بسته بندی صنعتی در مقیاس بزرگ است که در آن از مواد مختلفی استفاده می شود. یکی از مهم ترین مواد مصرفی در این صنعت پلاستیک است. بسته بندی محصولات تاثیر مستقیمی بر فروش و جذب مشتری دارد. بسته به خواص پلاستیک می توان از گزینه مناسبی برای بسته بندی استاندارد کمک گرفت.

پیمایش به بالا